Oljeflaske til Kongsberg M 1867 Remington

Started by svovelsvein, 26. September 2014 kl. 3:37:29

Previous topic - Next topic

svovelsvein

Har forsøkt å finne ut hvordan oljeflasken til 1867 Remington geværet ser ut, uten hell. Er det noen som har et bilde av en slik flaske å vise fram?
Også innstikkløpet i 22 kal. til dette geværet hadde vært gøy å sett bild eller tegning av.
Så en liten fettboks av aluminium eller lignende metall på en auksjonsside som var beskrevet at den hørte til et 1867 Remingtongevær, men kan ikke finne noen opplysninger som bekrefter at denne hører til geværet. Noen som vet noe om dette?

Øyvind F.

Den første modellen var av glass og kan sees her: http://www.digitaltmuseum.no/things/oljeflaske-for-remingtongevr/FMU/FMU.003155?query=oljeflaske&search_context=1&count=35&pos=10

Jeg har ikke litteraturen foran meg, men mener det kom en av metall senere. Mulig jeg tar feil.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

postverge

Hei..Kjøpte denne tasken med oljeflaske for mange år siden som helt originalt ,men har ikke sett noen andre  ?? :-)..Om ikke annet så er den ganske lik glassrestene og den passer fint i vesken...Mvh.Postverge

festus

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

historie

svovelsvein

Ja denne boksen er det, har vært bortreist i helgen men rakk hjem til å bli med og vinne auksjonen.
Hva kan en slik være verd?
Har disse oljeflaskene av glass noen kjennetegn som gjør at en kan skille de fra lignende glassflasker?
Tenker at slike fort kan dukke opp i roteskuffer og lignende uten at folk vet opprinnelsen av de.

festus

Disse tinnboksene dukker stadig opp, f.eks. på LETO, og koster ikke stort. 100-150 kroner? Jeg har forstått det som at de er svenske, men kanskje de norske styrkene var utstyrt med dem også?
- Rudyard Kipling

festus

Slik kan de jo også brukes... (Nei, det er ikke jeg som har gjort det, jeg kjøpte dem slik.);-)

- Rudyard Kipling

svovelsvein

Ja da ble det ikke noe røverkjøp på den jeg kjøpte, men jeg har da gevær jeg kan bruke den til.
Det var uansett den Norske glassflasken jeg var mest nyskjerrig på, kan det bekreftes om flasken i tråden er orginal?

kimyr

Her er mitt bidrag til tråden.Fant denne glassflaska for noen år siden synest den lignet veldig på den Forsvarsmuseet har., men kan ikke vite sikkert desverre.Vesken som kom sammen med glassflaska over er vel eldre enn Remington er ikke det der en Kammerladerveske med lomme til Rømnål og lomme til hetter eller verktøy foran på midten?

Mr. Pitt

Innstikkpipe i .22 er beksrevet og avbildet i ett av Hærmuseets årbøker, kan finne den frem når jeg kommer hjem senere i dag.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

svovelsvein

Har funnet en jeg også etter at denne tråden kom. Veldig lik den du har, men ser ut som det er litt grønnskjær i min.Tror jeg har sett gjennom flere tonn med glasstøy på loppiser og markeder og funnet bare denne som kan ligne. 44mmx24mm og 115mm høy.

svovelsvein

Mr. Pitt

Det var ikke mye som stod i boka, får i hvertfall et inntrykk av hvordan det var.
Hærmuseets årbok 1966-1970.
Regner med at Trond har en stående.

svovelsvein

Har ei høne liggende med et lokk som er skyvbart og ligger over tennstiften. Kan den være til et slikt gevær?

Mr. Pitt

svovelsvein

Kommer bilder senere i kveld, vet du lengden på disse innstikksløpene?

Mr. Pitt

Står ikke noe om lengden i boka, så jeg vet ikke.
Fant ingen bilder på Digitalmuseum.

svovelsvein

Trond

Jeg har dessverre ikke en slik stående. Jeg har Erma for Mauser 7,92 og en 6 mm 'salon-langKrag', men ingen 'salon-RB'.