Oljeflaske til Kongsberg M 1867 Remington

Started by svovelsvein, 26. September 2014 kl. 3:37:29

Previous topic - Next topic

reldor

Høna er nok ombygd til hagle gevær. Skiva er breiere enn høna , har sett denne løsningen på rifle ombygd til hagle.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

svovelsvein

Burde egentlig ha sett at den er for hagle, men ble litt opphengt i dette. Hullet i høna er så stort så hvis man hadde tennstift som var forskjøvet helt ut til siden og en plate med hull som passet til den, så hadde det faktisk blitt tenning på en 22 rimfier.

Mr. Pitt

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Mr. Pitt

Klippet fra kvf.no og digitalmuseet, står som treningsgevær.
Det ble visst laget tilsvarende treningsutstyr til Lund og Jarmann.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

JanS

"Salt- og pepperkara" i tinn som Festus viser har jeg alltid trodd var svenske som også den svenske beskrivelsen ovenfor viser. Men så fikk jeg kjøpt et fra Bergen for 200,- for et år siden som eigeren ikke lengre var interessert i å beholde siden han hadde solgt den norske Remingtonnen det kom sammen med. Mitt er helt likt "pepperkaret til Festus" med samme avstander på de to sirklene på lokket. Mitt er bare i mye bedre stand med uslitt taggkant i toppen på skrulokket. På siden av lokket står et ett-tall og jeg lurte på om det stod for oljekar og om det fantes to stykk hvor det andre var merket med et 2-tall eller omvendt. Under lokket finnes et tynt korklag eller brunt oljepapp/-ir og mitt er fylt til opp med kvitt fett. Fettkaret mitt er 3cm høyt og største kroppsdiameter nede ved bunnen er 3,1cm. Jeg lurer på om også det norske forsvaret brukte tinnkara etter svensk model som kanskje holdt til ei uke i felt. Resten og underdelen av remingtonoljeflaska til Forsvarsmusset fikk jeg se for første gang på 350års-jubileet i 1978 og har siden vært på let etter det uten å lykkes. Viste samlereksemplarer tilfredsstiller ikke mitt krav om hvordan det skal se ut.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.