Etterlyser Kongsberg Remington 12,17 x 44

Started by Gudvin Skogen, 08. August 2006 kl. 16:19:41

Previous topic - Next topic

Gudvin Skogen

Original og helst nummerlik Kongsberg Remington Mod. 1867 12,17 x 44R.

Kan være ombygget til sentertenning, samt må våpenet være i meget bra stand.

Her kommer en historie, kanskje det er noen som kjennet til dette og kan være behjelpelig med å spore opp fameliens våpen:

Historien er som følger:

I mine yngre dager 8-10 år, var jeg endel på besøk hos min onkel som hadde en slik bøsse, som han og min far jaktet mye hjort med, frem til krigens dager. 2. vk. Da anskaffet min far seg en original M1895, dersom jeg ikke husker feil, denne står hjemme i skapet mitt nå, og jeg skyter fremdeles 6 skudd i samling 5 - 8 cm på 100 meter med denne.  Dette våpenet, Remingtonen Mod 1867, hadde min bestefar kjøpt av en prest i Haugesundsområdet, tidlig på 1900 tallet, før 1910 etter hva min gamle, men ungdommelige far kan fortelle meg.

Våpenet ble desverre byttet bort i en stabel med materieler via et program som i sin tid hette . "Skal me byta" på radio 102, Karmøy/Haugesund, av et mine søskenbarn.

Jeg har vært på sporet av denne bøssa, men mistet tråden etter at den hadde vært innom en Våpenforretning i Stavanger, og eller solgt til en mann i Rogaland....mener å huske at det var i området Flekkefjor/Erfjord eller deromkring...eller muligens overlatt til et Museum i Stavanger e.l......

Så er det noen som sitter med et spor i denne saken, nøl ikke med å kontakte meg.