Vinkellamellsikte på M1849/55

Started by Roy-Terje Kjoberg, 04. October 2014 kl. 19:06:36

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Har to kammerladere M1849/55. Den ene produsert på Kongberg og den andre i Liege.
Siktene er ikke helt like så spørsmålet mitt er om noen kjenner til forklaringen på dette?

Mer samler enn skytter.

Tinytim

Siktet på Liege modellen er sånn det skal være, det på Kongsberg modellen må være gjort om ved en seinere anledning trolig ved at det er kuttet av en del, tror ikke dette er en militær omgjøring.

Roy-Terje Kjoberg

Spekulerte litt på om det har vært brukt til uttesting av 55 siktet før de landet på rett høyde for 300 alen. Dette sikte gir jo et altfor lavt treffpunkt på den avstanden. Har ikke skutt med dette geværet enda så jeg vet ikke treffpunkt.
Mer samler enn skytter.

Øyvind F.

De originale siktene er nesten ubrukelige til skyting under 100 meter fordi treffpunktet blir altfor høyt. Modifikasjonen er nok gjort av en sivil jeger eller skytter etter at hæren solgte dem ut.  Jeg er egentlig overrasket over at såpass mange originale kammerladersikter har overlevd sivil bruk.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

qualibra

Det er faktisk rart som du sier her Øyvind , at det ikke er oftere man ser
kammerladere med amputert sikte .

Jeg testet forresten vinkellamellsiktet på kammerlader'n i går - på 300 meter .

En kompis stilte seg frivillig i anvisergrava, mens jeg skaut noen få skudd
der jeg brukte det nest nederste skuret på den lange armen .
Dette skuret er stemplet med et "5" tall, og angir da selvfølgelig
at det skal passe for skuddhold på 500 alen .

Dette viste seg å stemme ganske nøyaktig, da 500 alen vel tilsvarer omtrent 300 meter ?
Kula traff nemlig der jeg siktet ... ?!

Det var med den tunge kula basert på Lymans .69 minie,
men med modifisert bunntapp, slik at kula nå er flat bak .

Denne kula veier da omtrent 53 gram .
Ladningen var 80gns Wano PP .

Hadde regnet med at en ville treffe langt under skiva, for jeg siktet faktisk mitt i.
Kula traff ikke bare skiva, men den traff også det svarte .
Det var bare noen få skudd, men likavæl ..?

Dessverre fikk vi ikke tatt noe bilde av denne skiva, men dere får tro meg på mitt ord .:-D
qualibra