Merking på Kongsberg RB

Started by festus, 18. October 2014 kl. 18:55:14

Previous topic - Next topic

festus

Hei, i dag plukket jeg opp en sliten RB på auksjon. Den er randtent, har messing kolbekappe og bajonettklakk for sabelbajonett. Låskassa er antagelig slipt og reblånert, og det er generøst med rust, men løpet er ganske greit inni. Alt i alt en helt standard  RB, altså. Men; det er slått inn en ring rundt K'en, og det foresvever meg at noen har diskutert dette her inne før. Jeg har lett på forumet, men finner ikke linken om hva merkingen betyr. (Betyr det at børsa er solgt sivilt, at den er ekstra presis, at den er blitt underkjent, at noen bare følte for å slå inn en ring?...)  ;-)

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Mulig ringmerkingen ble gjort på en serie. Ser at nr 19223 ligger ute forsalg her på nettet, og det nummeret er ikke langt fra ditt. Med ring rundt K og randtent.
En har også diskutert hvorvidt den ringen markerer at det er rifler ment for det sivile markedet.
Det hadde vært litt interessant å høre hvilket serienummer de har de andre riflene med innringet K. Kanskje en henvendelse til gutta i kvf kan gi svar?
Mer samler enn skytter.

anvil

Ja, KVF-gutta her forsøkt å samle info om de ringmerkede riflene. Uten at det er funnet noe dokumentasjon ser det ut til atmerking slik ble gjort på riflewr som ble solgt til private. Resulteter etter oppfordringer til å rapportere er som vist nedenfor.
Hilsen fra Anvil
År    SN      Ring-   Patrontype Antall     Bilder    Annet
               merket
1871    6991    Ja    Sentertent    1    Ja    -
1871    7021    Ja    Sentertent    1    Nei    -
1871    7280    Ja    Sentertent    1    Nei    -
1871    7340    Ja    Sentertent    1    Ja    Bygget om til hagle med original pipe.
1871    7370    Ja    ?    3    Nei    FMU.037004
1871    7485    Ja    Sentertent    1    Nei    -
1871    7491    Ja    Randtent    1    Ja    -
1871    7791    Ja    Sentertent    1    Nei    -
1872    12644    Nei    Sentertent    1    Nei    -
1873    14160    Nei    Randtent    1    Nei    -
1873    14730    Nei    Randtent    ?    Nei    -
1873    14877    Nei    Randtent    1    Ja    -
1873    15776    Ja    ?    1    Nei    -
1874    19401    Ja    Randtent    3    Nei    -
1874    19500    Ja    ?    ?    Nei    -
1874    19548    Ja    ?    ?    Nei    -
1875    23368    Nei    Sentertent    1    Nei    -
1875    23858    Ja    Randtent    2    

Løpet er kortet ned.
1875    25409    Ja    Sentertent    2    Nei    -
1876    27320    Nei    ?    ?    Ja    -
1876    28928    Ja    ?    ?    Ja    -
1876    28974    Ja    Randtent    2    Nei    -
1876    29440    Ja    Sentertent    1    Nei    -
1876    29523    Ja    ?    ?    Ja    -
1876    29527    Ja    ?    ?    Ja    -
1876    29627    Ja    ?    ?    Nei    -
1877    32751    Nei    Randtent    3    Nei    -
1877    33722    Nei    Sentertent    3    Nei    -
1878    38155    Nei    Sentertent    2    Ja    -
1878    56786    ?    ?    ?    Nei    Feilslått. Skal være 36786.
1879    43114    Nei    Sentertent    1    Ja    -
1879    44348    Nei    Randtent    1    Nei    -
1880    46369    Nei    ?    3    Ja    -
1880    47980    Nei    Randtent    1    Nei    -
1882    52004    Nei    Randtent    3    Nei    -

anvil

Oisan, den tabellen jeg forsøkte å legge inn kom skjeft ut!
Rekkefølgen i data regnet fra venstre til høyre skal for hver linje være:
År-Serienummer-Ringmerket-Patrontype-Antall ktr merker på pipe-Bilder-Annet
Hilsen Anvil

JanS

Siden syttitallet har jeg hørt at RB med ring rundt Kongsbergkåen var solgt til private. Noen antok at det var de best skytende med 3 merker på løp som ble solgt, mens andre mente at rundingen ble påført ved at geværet ble omgjort sivilt med sentertenning. Men ut fra tabellen ser vi det er mest av de dårligst skytende rifler og minst av de best skytende. Det er nok naturlig også fordi det mest sannsynlig var en prisforskjell. De fleste ble solgt til jakt og veldig få til blinkskyting. Til blinkskyting var det bedre rifler å få kjøpt for de med penger og folk som ville være kar på skytebanen.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

festus

Har noen gjort seg opp noen tanker om finishen på disse? Mitt eksemplar har blånert låskasse, og dårlig finish. Kantene er "slappe", som om noen har brukt båndsliper på den, (og det er jo godt mulig at den er pusset og reblånert), men stemplene er såpass skarpe at det liksom ikke rimer helt med at den skal være slipt etter stempling.
- Rudyard Kipling

festus

> ... andre mente at rundingen ble påført ved at geværet ble omgjort sivilt med sentertenning.

Dette har nummerlik randtent høne, så den teorien stemmer nok i alle fall ikke. :-)
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Avrunding av kantene kom 12. juni 1873. Låskassene på geværene skulle være "blåanløpt". Pipe og bajonett skulle være brunert. Da er det nok ikke snakk om sabelbajonett;-)
Mer samler enn skytter.

festus

>  Da er det nok ikke snakk om sabelbajonett;-)

Tja, lykke til med å tre en dølle på denne... ;-)
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Du seiar nåkke...:forkvaklet:
Kommisjonen vedtok det jeg refererte. De havnet allikevel på sabelbajonett. Noe annet som ble vedtatt var at pussestokken skulle være blåanløpt. Det har jeg ikke sett.
Mer samler enn skytter.

festus

En mulighet dersom dette var en sivil serie er jo at de brukte piper de hadde liggende, og da er det jo naturlig å bruke opp dem med "feil" bajonettklakk først. (Skulle vært artig å sett klakken på de andre.) Når det er sagt, er slipearbeidet på både låskasse og rundt bajonettklakken så slett utført at jeg forundrer meg over at det kunne passert sluttkontrollen, så dersom denne var beregnet for salg var det neppe til godseiere og den slags.
- Rudyard Kipling

festus

Ah, det forklarer nok saken! :-)
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Med henblikk på bajonetten og kommisjonen - så var jo kommisjonen norsk/svensk og svenskene benyttet døllebajonett på sine RB'er.
Mer samler enn skytter.

BEN74

Hei.En teori som ikke kom frem her som jeg har hørt er at de ringmerkede er børser som har vert innom hovedarsenalet å fått skiftet utslitte løp.

festus

> Hei.En teori som ikke kom frem her som jeg har hørt er at de ringmerkede er børser som har vert innom hovedarsenalet å fått skiftet utslitte løp.

Interessant, men ville da låskassa og løpet hatt samme årstall? At et nytt løp ble nummerert til låskassen høres logisk ut, men å tilbakedatere det høres litt rart ut. De skjøt vel neppe ut et splitter nytt løp på et år?
- Rudyard Kipling

JanS

Det ser ut til at Festus misforstår med sitt svar til meg. Ring om Kåen på pipe og kasse til private ble gjort da geværet forlot fabrikken med randtenning. Av tabellen er det så langt flest dårlig skytende og ferrest godt skytende.

festus

> Det ser ut til at Festus misforstår med sitt svar til meg. Ring om Kåen på pipe og kasse til private ble gjort da geværet forlot fabrikken med randtenning. Av tabellen er det så langt flest dårlig skytende og ferrest godt skytende.

Jeg tror ikke jeg har misforstått deg, jeg forsto deg som at disse børsene ble merket med ring før sivilt salg som randtente fra Kongsberg, men du skrev også at noen mente at merkingen ble gjort senere i forbindelse med omgjøring til sentertenning, og det var dette jeg ville tilbakevise ved å påpeke at det fortsatt er nummerlikt og randtent.

"Siden syttitallet har jeg hørt at RB med ring rundt Kongsbergkåen var solgt til private. Noen antok at det var de best skytende med 3 merker på løp som ble solgt, mens andre mente at rundingen ble påført ved at geværet ble omgjort sivilt med sentertenning."
- Rudyard Kipling

JanS

Godt, da er vi enige Festus.:-)