En liten nøtt

Started by Tinytim, 13. November 2014 kl. 18:54:04

Previous topic - Next topic

Tinytim

Det er fortsatt en liten stund til jul men i går fikk anledning til å kjøpe en førjulsgave til meg selv. For to år siden var det en flott flintlåspistol til jul, men denne gang er det noe helt annet, og jeg lurer på om det er noen av forumets lesere som ser hva dette er?

Roy-Terje Kjoberg

Skal man forsøke å tippe på en 22 lødig 1803 jegerrifle?
Mer samler enn skytter.

Tinytim

Jon

M1791 Jæger ligner jo fælt?

krutnarr

Jægerriffel M.1791 har ivertfall samme lås og avtrekkerbøyle

Tinytim

Nei, det er ikke det heller husk det er en nøtt!!

35 VRM

Tinytim

Nei ikke det heller. Jeg har sett bare denne ene, og heller aldri sett bilde av en heller.

jæger justnæs

Kan det rett og slett være ei aldri så lita hønsetann; M1801 Jegerrifle med hirschfängerbajonett?

Edit: Litt treg og slått med flere hestelengder av 35 VRM
Best når det smeller!

35 VRM

Tinytim

jæger justnæs

M1791 Jegerkarabin som i Von Bergens bok?
Best når det smeller!

krutnarr

Gjettningstimen er her.....
1794 Dragongevær eller-
1798 Kadetgevær

Tinytim

Stemmer 100%, er beskrevet der og i Nye Th.Møller. Skal være laget 100 stk til ridende jegere. Jeg vet ikke noe mere om bruken så det hadde vært interessant å høre om noen har sett den omtalt andre steder.

Søt liten sak, her sammen med en "vanlig" jegerrifle.

sideblikk

jæger justnæs

Virkelig en godbit, det der.
Veldig sparsomt med kilder og beskrivelser men de hadde opprinnelig karabinstang. Den er fjernet, kan riflene ha blitt brukt av jegere til fots på et senere tidspunkt -kanskje sendt til Norge? Eller kan ha blitt lagret og/eller solgt privat. Men dette blir bare ukvalifiserte gjetninger om historien til disse karabinene.
Best når det smeller!

Tinytim

Ja jeg synes det er en godbit, tror ikke det kan være mange igjen av disse. Den hadde opprinnelig karabinstang, men denne har fått reimfester og jeg vet ikke når dette kan være gjort, men uansett så er den ikke mye brukt for tilstanden er veldig bra. Jeg har også en karabin fra F5 sin tid hvor karabinstangen er fjernet, så det kan jo være at bruken eller måten å transportere disse ble endret. Har lagt inn en forespørsel på våpenhistorisk forumet også så vi får se om det er noen som kan sitte på meere info.

jæger justnæs

Spennende. Man kan vel ikke utelukke annen bæremåte som du sier. Eller salhylster i en overgangsperiode. Håper de danske(eller norske) drenge kan komme med mer info :-)
Best når det smeller!

Tinytim

Fikk noe info av en bekjent på forumet til NVS/DVS og legger det ut her også for interesserte. Legger også ved et bilde av kontrollmerking og produksjonsår som er slått inn i kolben.

i 1959 blev daværende museumsinspektør ved TMK Arne Hoff citeret i Våbenhistoriske Meddelelser for den oplysning, at Feltjægerkorpset fik udleveret 44 stk. M1791 karabiner.

I databasen for afdelingsstempler er der 2 stk. M1791 karabiner stemplet hhv. F.J.C.No.10 og F.J.C.No.23 - derudover er der en M1791 Jægerriffel, der er stemplet F.J.C.No.39 - spørgsmålet kan så være, om Feltjægerkorpset også fik udleveret M1791 Jægerrifler, eller om der er tale om en fejl i oplysningen om riflen, således at det kunne være en karabin i stedet.

Feltjægerkorpset var aktivt i perioden 1789 - 1808, hvor det fik navneforandring til Guidekorpset.