Den der leter...

Started by Trond, 14. December 2014 kl. 15:49:15

Previous topic - Next topic

Trond

Om autorisert er det samme som approbert vet jeg ikke, men i følge Hærmuseets årbok av 1951/52 er det bare én eneste autorisert norsk militærpistol som ikke finnes i mer eller mindre komplett utgave, det finnes bare noen brente piper og deler av - M1829.

M1829 skal iht årboken være en nesten tro kopi av den svenske M1820. Svanseskruebladet er f.eks. avrundet i bakkant, i motsetning til de senere norske hvor det var skåret rett over osv. Men dette stemmer nok likevel ikke helt...

Bildet viser en sliten svensk M1820/49 øverst og en halvsliten, vanlig norsk M1831 nederst. Den i midten av veldig mye til felles med svensken når det gjelder selve pistolen, men ytterst lite når det gjelder løskolben. Prinsippet her er langt på vei det samme, men dermed er det slutt. Svensken passer ikke på denne eller omvendt. Nå skal det innrømmes at løskolben på "dritten i midten" ikke passer så veldig godt på de norske heller, men den går nå på og er megaskranglete.

Uansett, jeg er temmelig overbevist om at dette er en M1829 og at denne pistolen dermed likevel finnes - hjemme hos meg. I motsetning til årbokens beskrivelse av et rent plagiat, er det meste i forbindelse med løskolben utover prinsippet antagelig helnorsk.

Og så er det en nokså irriterende greie med den i midten - jeg har ikke klart å finne ett eneste stempel, tall eller noe som helst annet interessant - kanskje det er interessant i seg selv? Jeg lurte riktignok på å slå inn et ett-tall på alle de riktige stedene, men... Som den er nå kan jeg jo ikke engang si at den har matchende nummer eller at løskolben har samme nummer som pistolen. Eller kan jeg det kanskje? Regnes ingen nummer som like godt som matchende nummer?

Neste mål - å finne en original M1818 pistol som ikke en viss Jan har tuklet med....?

krutnarr

Hei Trond
Flotte bilder av nydelige pistoler. Det er litt jeg lurer på her. Kolben på den øverste har jeg ikke sett før på verken norske eller svenske pistoler. De svenske ser som regel ut som den du viser på pistolen i mitten. De hadde ivertfall den typen på 1807 modellene og de fleste 1820 modellene. Altså med en gjennomgående skrue i enden av festet mot tangen. De Norske med to gjennomgående skruer.
Er den mitterste en m1829 fra kongsberg er jo det ei skikkelig hønsetann

svovelsvein

Gikk maken til den øverste kolben billig på en svensk auksjon for en tid tilbake, men jeg var for sein på avtrekksfingeren.

Trond

Dette er jo egentlig temmelig på siden av tråden, men...

De svenske originalene M1820 er billige, de koster ca 1/8 del av de norske kopiene M1831 i perk og maks 1/15 av de norske i original flint. Noe av det samme gjelder den svenske originalen M1815 musketten i perk og de norske nesten-kopiene M1829 og M1834, men her er fort forskjellen 1/10. Den norske "nesten-tro-kopien" M1824 koster fort vesentlig mer om originalskjefte og bånd. Det er så godt som umulig å finne de norske i flint, jeg aner dermed ikke hva de hadde gått for.

Svenske våpen er billige i forhold til norske. Svensk Jarmann og Remington koster under 1/3 av tilsvarende norske, enda dette er så godt som identiske våpen. Men hvem vil samle på svensker?

arilar

> Men hvem vil samle på svensker?

Tja.......uppenbarligen du och många andra norrmän!! Ja vi elsker dette landet:-D

qualibra

Hehe....:-D

Vil ikke kalle meg noen samler, men jeg liker å skyte med gamle, svenske børser .
De skyter som regel godt også, og er ofte i meget god stand - noen ganger ikke skutt med, før den heldige får kloa i dem .

Syntes jeg måtte ta de Svenske børsene og pistolene litt i forsvar her,
for i motsetning til Svenskene sjøl , så kan jo ikke børsene forsvare seg
helt på egenhånd .;-)
qualibra

kjberg

Hei til Eldar.
Norge var jo en lilleputt nasjon når det kom til det å produsere våpen, Langt de fleste var produsert utenlands. Sverige var en stormakt på dette område. Derfor tror jeg at de få Norske har en høyere pris en de mange Svenske. Kvaliteten på de Svenske og andre utenlandske er i mange tilfeller mye bedre enn de Norske. Det ble jo heller ikke produsert noen mengder her. KJ.

munnlader

Jeg syns Svenskene har et fornuftig prisnivå på sine våpen. Det er som regel tilbud og ettersporsell som setter prisene.

Har selv startet en egen tråd som tar for seg mangel på ettersposell og et lavere prisnivå på gamle /antike våpen.
Tror den tråden er tilbake på sporet etter litt rot fra min side med bruk av to bruekernavn. Priser er et spennede samtale emne om dagen.

Fine pistoler på bildet ovenfor!

Trond

Tråden skled litt ut fra utgangspunktet, men greia er at jeg synes at det er utrolig gøy å finne noe som ikke finnes (iht. litteraturen). I 2014 fant jeg to slike ting, pistolen denne tråden startet opp med + en bajonett jeg alltid har trodd at må ha eksistert, en tro jeg har vært nokså alene om.

Bildet viser fire hirshfängere, de to til venstre norske, produsert ved Kongsberg, de to til høyre danske. De to i midten er er utstyrt som bajonetter. Så, for å komme til poenget. Kongsberg produserte 800 M1821 jegerrifler, hvorav 500 ble underkjent og endte opp som borgerbevæpningsgeværer i bl.a. Kr.sand. De siste 300 - hvilken bajonett fikk de til den firkantede hylsen de hadde fått montert?

Norge hadde et betydelig antall danskproduserte jegerrifler med et antatt tilsvarende antall bajonetter. Men så kommer det ytterligere 300 jegerrifler og det jeg antar at det neppe nok funksjonelle, danske bajonetter til disse også. Hva ble så brukt?

I ca 1828 begynte Kongsberg produksjon av en ny hirshfänger, temmelig lik den danske, men med en messingplate i stedet for vikling på grepet og hvor klingen hadde rikasso (eggen gikk ikke helt opp til parerstangen). Disse er relativt sjeldne og jeg har lurt på om disse ikke opprinnelig ble produserte som bajonetter til M1821. Innen midten av 1830-tallet var alle enige i at denne bajonetten var en fullstendig ubrukelig kreasjon og de ble bygget tilbake til rene hirshfängere. Men - ikke ett ord, ikke en referanse, ikke engang et eneste brent eksemplar av den muige norske varianten av hirsfängeren som bajonett finnes.

Så, i fjor sommer, fikk jeg se et dårlig bilde av en jegerrifle og noe skikkelig spennende ved siden av den:

The hunt was on! Vidunderet (og jegerriflen) ble mine et lite halvår senere og bajonetten var merkelig forskjellig i innfestingen til riflen fra de danske. Jeg var en stund i tvil om den var original, men er kommet frem til at den er det. Så - endel underligere ting. Den mangler Kongsberg "K"en, det er ikke ett eneste stempel på den og det er en skikkelig smifeil i klingen. Så, hva pokker er det jeg egentlig har fått fatt på???

Etter endel fremvisning til vesentlig klokere våpenhoder enn mitt, er konklusjonen at dette er en prototype. Det forklarer den fraværende K'en og stemplene for øvrig.

100 000 kroners spørsmålet gjenstår dermed, dersom dette er en prototype som aldri kom i produksjon, hvilken bajonett fikk da Kongsbergs jegerrifle M1821 og hvor kom de fra???? Eller, er dette prototypen og alle de andre ble bygget tilbake til hirshfängere på 1830-tallet?? Dette er slikt jeg synes at er megagøy!

Roy-Terje Kjoberg

Har du anledning å vise hvordan det ser ut når bajonetten er montert på børsen?
Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Hvis det holder med prinsippet så kan du se på min M1803 replika:

Best når det smeller!

Roy-Terje Kjoberg

Takker så mye jj. Ser at det kanskje ikke var noen konstruksjon å bygge videre på:-)
Mer samler enn skytter.

Trond

Det var da en skikkelig fin replika JJ, kan du ikke lage en egen tråd på den og bajonetten? Mine er riktignok originale, men bærer preg av å ha vært ute i opptil mange vinternetter.

Flintvarianten har fått rotet bort hylsen til bajonetten på veien (1830-årene?) og perk'en er bare temmelig gjennomført småsliten. La oss få se bilder av en "brand new, out of the box" variant?

Bajonetten, er den the real McCoy? Hvis ikke, er det en skremmende god kopi.

jæger justnæs

Både rifle og bajonett er replika. Det er en ivrig gjeng som gjenskaper regimentsjegeren i Onsøske Compagni ca. anno 1810 som har arbeidet med å få fremstilt begge deler -og mere til. Rifla er tidligere omtalt i denne tråden og bajonetten bare nevnt der. Beklager at tråden din sporet litt av. Hver for seg er rifle og hirschfängerbajonetten praktiske, sammensatt ser det halvbra ut men fungerer heller kleint.
Ikke rart de gikk bort fra løsningen relativt raskt.
Best når det smeller!

Trond

Bajonetten var skummelt riktig. Her kunne jeg ha latt meg lure. Jeg har en fake allerede, men den har store røde flagg på lange stenger og roper fake.

Tinytim

Trond etterlyste bilder av en "brand new" jeg skal ikke påstå at min er det, men ganske så fin, jeg har også en ganske bra /41 variant som er helt grei og som har beholdt hylsa for bajonetten.

Trond

Den ene av hirshfänger bajonettene dine ser noe tvilsom ut - den nederst på bildet. Det fulgte med enmaken på en M1791 jeg kjøpte i sin tid. Danskene er ikke til å stole på!!!!!