Klassisk storviltjakt i øst Afrika

Started by Rotta, 24. August 2006 kl. 7:03:16

Previous topic - Next topic

Rotta

Jeg har i det siste hatt stor glede av boken "The Man Eaters of Tsavo" av J. H. Patterson, så stor at jeg synes jeg må anbefale den for svartkruttinteresserte her på forumet.

Et kort resymë:

Engelskmennene bygget fra 1898 en jernbane fra byen Mombasa ved dagens Kenya's østkyst, innover i landet mot Uganda. En jernbaneingeniør ved navn J. H. Patterson ble satt på jobben med å lage en bro over Tsavo elven, omkring halvveis mellom Mombasa og Nairobi.

Mens han holdt på med dette ble jernbaneleiren stadig hjemsøkt av to løver som hadde funnet ut at det var mye enklere å spise indiske og afrikanske "rallare" enn å ta for seg av den lokale fauna. Etter hvert ble rallarfrafallet og løvenes frekkhet så stort at arbeidet stoppet helt opp. Patterson måtte som ansvarshavende på anlegget få ryddet opp i løveproblemene så arbeidene kunne fullføres!

Dette skulle vise seg å ikke være så enkelt gjort som sagt, og det ble utrpøvd en mengde forskjellige løsninger: Gift, feller, feller med levende åte (et par indiske "askari'er" fikk den jobben), oppsporing, og postering.

Det lykkedes til slutt Patterson å få drept løvene og fullført broen. Han fulgte deretter arbeidene med jernbanen innover i landet, og kom på den måten stadig i kontakt med afrikansk vilt på godt og ondt.

Resultatet av Pattersons opplevelser i denne tiden ble senere dokumentert i denne boken, som første gang ble utgitt omkring 1907. Boken er først og fremst historien om de menneskespisende løvene i Tsavo, men inneholder også en del interessante historier fra tiden etter.

Fra et svartkruttsmessig synspunkt er det i tillegg til at det er spennende dokumentatorisk stoff, selvfølgelig nødvendig nevne at boken inneholder stadige referanser til "Martini Henry", "Heavy Rifle", "303" og annen terminologi som vil lyde kjent for alle som er interessert i klassisk storviltjakt i Afrika i den tiden da øst Afrika kun var en grå flekk på kartet!

God lesning!

-Rotta

....og mer om dette finner man på denne linken:

http://www.fieldmuseum.org/exhibits/exhibit_sites/tsavo/maneaters.html
-Rotta

Rotta

Etter ytterligere litt research om emnet har jeg funnet ut at boka nå er i "public domain" og publisert på internet her:

http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html
-Rotta

chiefen

Det er også spilt inn film om denne historien, nemelig "The Ghost and the Darkness". Vel verdt å se!