Perkusjonsbørse

Started by Roy-Terje Kjoberg, 17. February 2015 kl. 19:23:22

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Har tatt på meg oppgaven å legge denne børsen frem for identifisering her på forumet.
Den er antakelig ikke så vanskelig for de som kjenner denne typen børse - men den er litt utenfor de jeg samler på så derfor.......
Hva er dette for børse?

Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Dette var visst vanskeligere enn jeg i utgangspunktet hadde trodd:klohode:
Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Det er jo litt vanskelig å si noe eksakt uten stempler eller signatur. Det kan være et ferdig produkt fra fabrikk eller satt sammen av deler hos en bygdesmed/børsemaker.
Du har ikke bilder av hele våpenet men jeg mener det dreier seg om ei hagle med bakoverliggende slaglås. Oktagonal til rund pipe? Mangler nesebeslag, nedkappet ei gang i tida? Opprinnelse? Kontinentet, øst for Spania, vest for Polen, nord for Italia. Kan ha vært satt sammen i Norden men jeg holder en knapp på det som står tidligere. Belgia er en god kandidat. Har du hatt den fra hverandre for å se etter merking eller stempler?
Best når det smeller!

Roy-Terje Kjoberg

Har ikke så veldig mye å gå på der (enda). Oppå løpet er det skrevet "Damas Anglais" så vi er antakelig i vest Europa et sted?

Mer samler enn skytter.

jrr50

Damas Anglais ,høres ut for meg som Engelsk Damask stål,skrevet på et latin inspirert språk,
så england er vel da landet for pipa i det minste.:-)
Om det ikke da refereres til stål typen brukt i pipa,dvs at det ikke nødvendigvis er laget i England.
Men typen stål kalles gjerne Engelsk Damask,kansje måten det er smidd på? (men betydningen av det som står der er jeg rimelig sikker betyr dette)

Italia(ialle fall en del provinser) og Vatikan staten og området der rundt,der bruker man ofte i fine kretser /offentlig sammenheng mm latin som fag språk og gjerne også daglig tale .
Kan gjerne være en mulighet der.(men det kan jo være et annet latin inspirert eller liknende språk og.);-)

Kan ligne en Italiensk fucile,har kun sett de som hagle men?
Har bilder,men finner ikke bilde av en nå ,men det er avbildet noen hos antikke våpen

mvh JRR50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

festus

Er den glattløpet eller riflet?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Browning08

Jeg holder også en knapp på at denne er Belgisk. Finnes nok noe merking et sted. Damas Anglais er nok betegnelsen på stålet i pipa og formen på damaseringen. Larssen i Drammen hadde også merking "Staal" for å vise til at det IKKE var damaskstål i hans piper.
Se for øvrig bilde av samme tekst på en "sikker" Belgisk dobbeltløp. Kommer foresten denne børsa fra Sverige??

Browning08

Etter litt finstudium av bildene mener jeg at dette meget godt kan være et bygdeprodukt der utgangspunktet kanskje har vært et komplett og relativt forseggjort sivilt jaktvåpen, kanskje til og med en flintlås? Neppe noen tvil om at det en gang har vært et hornbeslag eller lignende på enden av skjeftet ved løpsmunningen. Noe sier meg også at sidelåsen ikke er original og muligens er hanen hentet i en skuff i og med at graveringen er ulik sideblikket. Kan nesten ligne på en tidlig Husquarna sidelås til Mod 15 eller 17, av de lengste utgavene??. Holder en knapp på at rørken, avtrekkerbøyle og låsesplinter er originale sammen med stokken.
Noe sier meg også fortsatt at denne kommer fra Sverige:-)

Roy-Terje Kjoberg

Da er vi muligens nærmere en løsning på gåten. Har bedt om at løpet blir separert fra stokken slik at det lar seg gjøre å examinere undersiden med tanke på eventuelle stempel.
Tenkte også at det kan være et slags ihopebygg da sideblikket virker å være noe krympet i forhold til utsparingen i stokken. Kanskje det dukker opp en ELG på undersiden av løpet?
Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Jeg tviler på at det har vært flintlås i tidligere liv, ihvertfall med den svansskrueløsningen.
Du kan se etter ELG eller "le perron"(den til venstre er den du mest sannsynlig vil finne av de to):

Her er en fin lenke til belgiske stempler.
Best når det smeller!

jrr50

Det kan godt vere det er helt feil med Italia,og at den er belgisk,har sett at de faktisk kan steds bestemme hvor de er utfra  Damask mønsteret. Var og kikket på det og det var ikke rent få typer mønstre heller,men det som var ,på denne siden og listen Nr 10-nr 13 mønstre kalltes engelsk damask,var litt intresant faktisk.
Men grunnen til at jeg tenkte Italia var at den er ikke så ulik disse bildene etter min mening da ,som er tatt av ei Italiensk jakt børse,men  da fra ei hagle:

ser også at det er typisk for mange av de andre Italienske(Frattelli Musmann m.fl) med den lange låsen,og rørken som har den spisse v formen ,sammen med graveringene,blader ,vinranker.

Nå Håper jeg Pål tilgir meg for og ha lånt noen bilder av ham,fra siden hans,Antikke våpen,får ta det som reklame håper jeg:-)
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Mr. Pitt

Børsa er antagelig fransk med engelsk damask pipe.
Damas Anglais betyr: Engelsk damask.
Finner ikke noe makan på nettet, men fant en pistol som er veldig lik, også merket Damas Anglais. dessverre uten produsent merking.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Mr. Pitt

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Roy-Terje Kjoberg

Vil takke der for alle de fine tilbakemeldingene. Vi er antakelig mer nærmere enn langt i fra:-)
Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Da kan det oppdateres med stempler på løpets underside. De som tippet Belgia fikk rett ettersom ELG'en dukket opp:-) På kammerstykket dykket det opp en kronet G. Ellers er det noen fler stempler som sikkert kan hjelpe til med en mer eksakt identifisering :nerd:

Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Legger inn dette stempelet i litt forstørret utgave. Er dette produsentens merke?
Mer samler enn skytter.

Browning08

Se der ja :) Trodde kanskje det kunne være en tidlig Victor Colette, men det er det altså ikke. Han har tydelig VC som "sin" merking

ELG'en er jo ikke til å ta feil av. LL (Lüttich) er også godt kjent. Kronet V er merket for etterkontroll. 15,6 er vel løpsdiametern innvendig. Skulle tilsvare ca kal 14 kanskje. Antar at det er glatt løp? JB er nok også et kontrollstempel. Den andre V med et symbol over er jeg mer usikker på. Tyskland har et slikt med tydelig krone for riflede løp, en det stemmer jo ikke. Vet at Belgia hadde et symbol for produsjonsår, men har ikke fortegnelse lenger tilbake enn 1922. Noen med Stöckel  tilgjengelig kan sikkert spore en lik V??

Kronet G stusser jeg litt på. Kjenner ikke igjen det fra Belgisk merking..

Roy-Terje Kjoberg

Takker for innspillet og informasjonen. Må legge til at jeg har bare bildene av børsen.
Har forsøkt å finne ut av den pyntede V'en. Med en god porsjon velvilje kan man kanskje si at det er en krone - lurte også på om det kunne være et eller annet dyr det skulle forestille. Fant (etter søk på nettet) at riflet løp ville være merket kronet R og den merkingen fant jeg heller ikke. Da 15,6 dukket opp ble jeg styrket i min antakelse at det dreier seg om et glattløpet gevær og Browning08 stadfestet det. Tidlig Victor Collett hadde vært kjempestas. Moro er det i alle fall:knegge:
Mer samler enn skytter.

jrr50

Kronet G ser jeg brukt på en del tyske børser:-)
Med beste hilsen JRR50.

Roy-Terje Kjoberg

Fant litt om kronet G på nettturen min og at det var brukt av Suhl - datert til 1952. Da regnet jeg med at det var noe moderne greier, men at de som sitter på faglitteraturen muligens har et svar dersom samme merking har vært i bruk tidligere.
Mer samler enn skytter.