Kongsberg RB med hanesikring

Started by Fagerstad, 23. January 2015 kl. 13:00:58

Previous topic - Next topic

Fagerstad

Var på NVS-møte i går og ein kar hadde med denne Kongsberg RB'en frå 1876. Han er ikkje på nett så eg tilbydde meg å legge ut spørsmål om denne sia han lurer litt på den. Rifla er standard med randtenning, men den har som vist ein hanesikring. Den ser litt annleis ut i metallet så den er nok laga til ved eit anna tidspunkt. Er det nokon her som kjenner til liknande som veit kven som kan ha laga til dette?

jæger justnæs

Jeg tror forklaringen er at hanen er byttet ut med en sikkerhetshane fra Larsen? Men for all del, jeg skal ikke utelukke at det er en prøvemodell.
Hagen kom med en sikkerhetshane i 1889 som ikke likner din. Mener å ha sett patenter som er eldre. Husker ikke om det var bilde av mer i Hagen- eller Larsenboka. Skal bla litt ved anledning.
Best når det smeller!

Jon

Kan det være denne som er nevnt her i annonse 1888:

jæger justnæs

Det han høres ut som et blinkskudd, Jon.
Er det ikke litt artig at patentet er datert 1. april?
Best når det smeller!

AKS

Hei

Dette er en tilsvarende mekanisme men på et gevær som er merket Larsen. En kan se av profilen på låskassen at dette er produsert i Belgia. Denne sikkerhetshanen er et av flere Larsen-patenter for forbedring av remingtongeværet. Trond, har du denne mekanismen?
AKS

jrr50

Denne har jeg aldri sett før,for meg ser denne veldig annerlesdes ut enn de andre,
 siden her ser det ut som hanen kan spennes og "sikringen" er en fast del av blokka,slik at her kan man ha blokka låst og spenne/løse ned hanen uten at det berører låsingen av lade luka.
Tar jeg feil eller er dette tilfelle?
Trodde jeg hadde sett de fleste av disse men denne var for meg en ny og sikkert god (iallefall sikker løsning)
Noen som vet når denne patenten kom?
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

AKS

Hei
Lillehanen er en del av blokka. På en vanlig remington kan tennhettepunksjon blåse gass bakover. Dermed drives hanen tilbake og sluttstykket har ingen låsing. Dette har jeg hørt skjer hvis tennstiftkanalen er korrodert på slitne våpen. Kanskje ikke så vanlig, men ikke hyggelig å tenke når en tar i betraktning hvor nesen er når en skyter. På denne patenten blir derimot haneblokka stående. Er det forresten noen som har hørt historier om dette?
Gammelnorsk ordspråk: "Åfnære nasen sa mannen han vart skoten i auget"

Dette eksemplaret er det eneste jeg har, og bortsett fra den andre avbildede den eneste jeg har sett. De er sannsynligvis sjeldne. Min er trolig levert originalt slik og skiller seg litt ut fra den andre ved at det ikke finnes noen skrue på lillehanen

Både hurtigladeren (den med sveiv) og denne patenten kom noe for sent til at de var av interesse for forsvaret. Kongsbergremingtonen har vel vært i Drammen en tur sammen med 3 kroner.

JJ, har du funnet noe om patentet i litteraturen?
AKS

Trond

Jeg kjenner til den, men har den ikke. Det vil si - jeg har et par varianter, men ingen av akkurat denne.

Jon

Der er vel noe lignende her ?:

Der er flere tegninger i det samme området i boka som dreier seg om forbedringer på RB