Hvilken sabel er dette?

Started by krutnarr, 05. March 2015 kl. 12:02:31

Previous topic - Next topic

krutnarr

I dag fikk jeg en flott solid sabel på døra, men hva er det? Den ligner litt på svenskenes m/1814 og den ligner litt på Norsk m/1825, men mest av alt ligner den på Sabel for ridende jegere m/1820, men altså ikke helt. Målmessig er den 99cm lang, klinga er ca 86-87 og bredde på klinga inne ved festet er 3,4 cm. Det er ingen merking på klinga, eller jo... Det er skrevet noe med sirlig håndskrift og et årstall 1831 oppe på klingeryggen. Det er også tre bokstaver i hver sin ring på en av parerbøylene.

viggo.b

Dette kan vere Russisk kavalerisabel M 1827

jæger justnæs

Kan du ta noen bedre bilder av stemplene og skriften, eventuelt skrive hvilke bokstaver som står i ringene og hva det ser ut til å stå på klingeryggen?
Eks.: (A) (B) (C) og 'Snabel 1831 Anno'
Best når det smeller!

krutnarr

viggo.b

Dette er en russisk sabel m 1827 sansyneligvis laget på Slathurst arsenalet.

krutnarr

Morro det viggo,men hvordan vet du det? Grepet er ikke likt med russeren. Min er trukket med glatt skinn og ingen trådvikkling. Er stempelene noe du kjenner igjen?

jæger justnæs

Jeg fikk se noen bilder av klingeryggen på chatten, prøvde å tyde hva det stod og googla litt.
Det ledet meg til å anta at inskripsonen kan bety noe sånt som 'Zlatoust Mars 1831' på norsk.
Jfr. dette bildet fra denne siden:

Gratulerer med fin russer!

TB
Best når det smeller!

jæger justnæs

Angående voda/roda etter årstallet, jeg tror rett og slett det betyr "år".
год = år. Skulle fått et innspill fra noen som kan russisk håndskrift...
Best når det smeller!

Justme

Russisk navn på kvinne  (Aai og speilvedt R som utales ja)Aaija
 etter årstallet kommer år eller med uttale Goda.
Jeger Justnæs er inne på det.
I live the life i love, and I love the life i live.

krutnarr

Hei.
Kjempeimponert her. Viggo tar land og modell så lett som bare det og jæger justnæs tolker merking som en førsteklasses språkhistoriker. Bare å bøye seg i berret'n
Det ble jo mye lettere å lete litt rundt på nett når alt var fremme i lyset. Fant ei side for fransk blankvåpenproduksjon Der ble merkingen beskrevet på komplett lik måte som min. Til og med kontrollstemplene på bøylen er beskrevet. Uansett... Det var sikkert en gjengs merkemåte over store deler av verden, eller laget franskmennene våpen til russerene?
Merker det er mye historie som mangler inni her ;-)

viggo.b

Dette var en sabel som var krigsbytte fra frankrike, franske sabler ble overhalt av russerne og tatt i bruk,men for og dekke yterlig behov ble flere produsert i russland, den du har er produsert ved zlathurst, stemplene på parerbøylen er kontrollstempler fradette arsenal. Fårøvrig var det zlathurst som var best på klingeprodusjon. Har mye opplysninger, men på russisk, kan fårstå litt,men skal en forstå det hele må man nyte orginal god russisk vodka, ikke lett og importere i mengder,dere vet hvor byrokratiske tollvesenet kan vere

krutnarr

> Dette var en sabel som var krigsbytte fra frankrike, franske sabler ble overhalt av russerne og tatt i bruk,men for og dekke yterlig behov ble flere produsert i russland,

Ja hvorfor endre på noe som fungerer utmerket? Det er jo virkelig litt morrsomt at russerene var så fornøyd med de franske sabler at de til og med kopierte måten å merke på? ....ja selv skrifttypen er lik.

>Har mye opplysninger, men på russisk,

Ikke akkurat det letteste språket å forstå nei. Syntes du har gjort en god jobb.

Det er jo alltid morro/interresant å vite litt om verdi på det mann eier (skal det henge i skjulet eller finstua?)Litt roting rundt på nettet gav meg følgene treff på Hermann Historica. Ser ut til at den ivertfall er av en viss interesse hos noen samlere ;-)

TAKK til alle dere som har opplyst min enkle blankvåpenjerne med masse god info :confused: :clap:

jæger justnæs

Dette var moro, ja!
Jeg bøyer meg i knaldhætten for viggo.b's kunnskaper, han er et vandrende leksikon :-)
Best når det smeller!

viggo.b

Går man videre i dette sporet er denne sabel av den siste øuropeiske sabelen som ble prod. I russland i begynnensen av 1830 årende begynte kampene om erobribgen av kaukasus de innføte i kaukasus brukte en terkesisk sabel som russerne kalte Shaska dette betyr stor kniv.Tzhar russland fant ut at dette var et  virkelig godt våpen så de innførte de første modelfesta russisk prod. shaska til cosakkavdelinger som kjempet i kaukasus, senerer innførte de et blankvåpensysten som hadde betegnelsen system 1881, system 1881 brukes fremdeles. Kaukasus ble etter hare kamper erobret og en av de store ledrene for opprørerne Shamyl sluttet fred med russland. i 1864-1865.