Kva er dette for ein revolvar ?

Started by bosnes, 10. March 2015 kl. 10:51:50

Previous topic - Next topic

bosnes

Har hatt denne i samlinga mi ei stund, men aldri heilt klart å identifisere den. Den er omtrent heilt utan merking. Berre 42 på fleire av delane (serienummeret) og noko som sikkert er avdelingsummer (RA_0246) på innsida av skjeftet. Kaliberet er ca. 10,5 mm og maks patronlengd 35 mm. Kaliberet kan godt vere 10,4 Italian revolver. Men klarer ikkje finne revolvaren hverken i bøkene mine eller på nettet. Nokon som kan?

jæger justnæs

Kan man be om et bilde fra den andre siden?
Mangler den utstøter eller har den spor/hull til utstøterstang?
Ladeporten likner jo på System Abadie, brukt på flere revolvere rundt 1870-90. Kan dessverre ikke hjelpe deg foreløpig.
Vi får la ekspertene slippe til.
Best når det smeller!

jæger justnæs

Synes låsdelen likner Glisenti/Abadie/Mle. 1873 etc. mens grepenes fasong mot ramma minner mer om Gasser-revolvere. Men dette er ikke mitt felt, du får ha meg unnskyldt om jeg leder deg ut på feil jorde ;-)
Best når det smeller!

bosnes

Ser ikkje ut til at der skal vere utstøtar.

viggo.b

Sjekk på Photos d,Arms de collection,LITTLEGUN

Roy-Terje Kjoberg

Sjekk denne: http://pages.antiquesandarts.com/5002/PictPage/1922363588.html
Din ser jo veldig Lefaucheux ut - med en ombygging til rand/sentertenning.
Mer samler enn skytter.

runastav

Hei Svartkruttgodtfolk!
Bladde i denne ypperlige boka, og den som minner mest om din revolver Bosnes er denne umerka Belgiske # 253. Ladeluke og profilen på ramma bak hanen er identisk, kanskje top strapen og utstøter stang/hus på din er fjernet av en eller annen grunn?
Mvh Runar

bosnes

Ja dette såg veldig likt ut runastava, men det er ikkje spor på revolvaren av at topstrap og ejektorpinne eller liknande er fjerna. Det er i tilfelle svært dyktig utført.

G.Larson

Hanen, tønna, avtrekkerbøylen og skjeftet er ikke likt å se til.
Ståle B.

Mr. Pitt

Kan være en variant av denne, Gasser M1870/74 Montenegrin - 11.75 x 36mm Gasser.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jrr50

Der er jo flere likhets trekk med Italienske Glisenti og da.
Nå er dette en senere modell kan jo vere de tidlige kom uten top strap,den er iallefall cal 10,5 mm.

ellers er det og en og annen av de Italienske revolverene som og likner da,som feks;
 Bodeo revolverne.:-)

eller  den italienske Bresica revolveren og i 10,4mm

Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

G.Larson

Har du ett bilde av motsatt side? Samt av ramma sett fra munningen?
Ståle B.

jrr50

ikke annet enn ett fra helt motsatt side,Bresica

og her er et av motsatt side av Bodeoen og

men der er en annen jeg lurer litt på og det er den Franske 1873-1874(den er både med og uten topstrap/og med og uten fluta tønne
:-)

mvh JRR50
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

G.Larson

:-D :-D Spørsmålet var til bosnes.
Ståle B.

viggo.b

Revolverne som er avbildet er mod 1872 10,35 og mod 1889 10,35 system bodega, dette er de eneste offisielle italienske som er brukt.De andre revolverne er fransk 1873 11mm mannskapsrevolver og 1874 offisersrevolver.Revolveren som vi prøver og finne ut hva er er hverken italiensk eller fransk,dette er sansyneligvis en eller annen belgisk billig revolver uten belgiske prof stempler, noen offisiell tjenestervolver er det ivertfall ikke.

jrr50

nå vet jeg ikke hva kilder du har som sier den er fransk, men kan si deg at den Bresicaen er like Italiensk som pizza, 1888 offisersrevolver R .FABB-ARMIO BRESICA 1888,så kan man si hva man vil .

det kan være jeg oppfatter feil her men aner jeg en tanke arrogant tone her siden jeg kan finne på og foreslå disse,er vel som flere andre har foreslått mye det samme,"vi prøver og finne ut og at det ikke er noe godkjent merke ,hva bygger du det på?" og at det er nermest tull og legge ut forslagen mine" ????eller tar kansje feil nå?.
Om jeg har rett er det iallefall, flere som og tar litt feil her nå.
Men den nederste på siste innlegg er fransk ,som jeg og har skrevet den er.
Med beste hilsen JRR50.

bosnes

Takk til alle som prøvar å finne ut av dette!

Her er foto frå andre sida:

Og merkinga:

jæger justnæs

Et par kjappe:
1) Er det et A4-ark den ligger på, og i så fall er totallengda på revolveren snaue 30 cm?
2) Du skriver i første innlegg at den er omtrent uten merker, jeg tror du skal se om det finnes noe annet enn 42 og det RA-merket og ta bilder hvis du finner noe.
Best når det smeller!

viggo.b

Det jeg mener er at revolveren som vi prøver og identifisere er verken italiensk eller fransk.

bosnes

> Et par kjappe:
> 1) Er det et A4-ark den ligger på, og i så fall er totallengda på revolveren snaue 30 cm?
> 2) Du skriver i første innlegg at den er omtrent uten merker, jeg tror du skal se om det finnes noe annet enn 42 og det RA-merket og ta bilder hvis du finner noe.

Ja, det er eit A4 ark, så lengden på revolvaren er ca. 30 cm.
Eg har plukka den frå kvarandre. Der er ingen merking anna en 42 (som står på fleire av delane) og RA-merket som eg har lagt ut foto av.