Tang for å ta ut tennhetter

Started by Maiken, 31. October 2006 kl. 8:51:21

Previous topic - Next topic

Maiken

Hei! Jeg er på jakt etter en tang for å ta ut tennhettene i kal 16 messinghylsene til RB hagla mi. Bruker syl nå,- det funker, men det er så fort å ripe opp hylsene. Jeg fant en slik tang på en antikvitetsbutikk i Bergen nå i helga, den kostet 900,- Vet ikke hva sånt koster, er det noen som kan råde meg om det var en OK pris eller ikke? Den var av jern, og hadde litt overflaterust, men mekanismen virket skarp, fin og sveisen. Vurderer som sagt kjøp, trenger råd...
Klæm, Maiken

chiefen

Ta en trekloss, bor et hull som er litt større en tennhetta, vil du gjøre det ordentlig fint lager du et grunt hull som styrer/sentrer hylsa også, finn en dor som passer i hullet i hylsa, et lite kakk med hammeren og hetta er ute!
Kostnad kanskje 100kr om du må kjøpe doren :-)

jæger justnæs

Jeg vil si at 3-400 kroner er akseptabel pris for ei tang til Berdanhetter.
900 er latterlig dyrt, men det er sikkert noen som kan finne på å gi så mye. Har forøvrig sett 12Ga.-tenger med messingforing til mindre patroner, så alt er mulig. Om du klarer å lage foring fra 12 til 16 er jeg usikker på, blir litt tynt, kanskje.

Hvis ikke bruker du det som heter "water punch" på godt norsk. Sett hylsa på et underlag med hull til hetta, fyll hylsa med vann og ta en pinne med diameter som innvendig hylse og sett på toppen. Gi den et mokk med en hammer e.l. og hetta kommer ut :-)
Best når det smeller!

runastav

Hei.

Du spenner vel hylsa forsiktig fast i skrustikka? ps, mellomlegg plasser sylen som på bilde, må jo ikkje skade ambolten inni dersom berdanhetter og kakk forsiktig med ein hammer til du er gjennom og vipp den ut:-) enkelt og billigt:-D
mvh.
Runar

[image]

Maiken

Kloke svar fra kloke gutter. Blir nok ikke kjøpt tang i denne omgangen. ;-)
Klæm, Maiken