Nye bokplaner

Started by Øyvind F., 02. February 2015 kl. 6:27:35

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Det ble nylig solgt et eksemplar av Vakre våpen – svart krutt på QXL til svimlende 2100 kroner. Nokså dyrt for en bok spør du meg.

Jeg har tidligere skrevet at boka kommer ut som ebok i løpet av året. Siden jeg nå har overtatt rettigheter og filer fra forlaget, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne trykke opp et nytt opplag. Men, siden det er mangt og meget jeg ikke er fornøyd med, så tenker jeg å skrive den om og gi ut en helt ny versjon. Planen er å fjerne en del gamle kapitler, totalrenovere de som blir med videre og legge til fem-seks nye. Siden denne kommer på norsk, vil jeg skifte fokuset mer over på skandinaviske våpen. Jeg har blant tenkt å få med kapitler som omhandler den praktiske bruken av tapprifler, Jarmann, Nagant, og kanskje litt om norske sivile jaktrifler og ammunisjon/patroner. Alle bilder og illustrasjoner skal også byttes ut med nye.

Det kommer neppe til å bli noen utgivelse før i 2016 eller 2017. Siden planen er å gi den ut på eget forlag har jeg denne gangen ingen andre tidsfrister enn de jeg setter selv, og det skal blir godt.

Har dere noen tanker om hva en ny bok eventuelt bør inneholde?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Godt jobba! Noe stoff man ønsker seg (mer av) i ei ny bok?
Skal etter beste evne lese gjennom VV-SK og tenke over saken. Akkurat nå er kaffikoppen full og knotten tom. Ting som omhandler litt gjør-det-selv er vel aldri feil. Mange elementer fra VV-SK og FMTMC er instruktivt og kan være vel verdt bygge på og blande til en supermiks.
Ellers får en brette opp dugnadssjorta og stille sitt og sine til disposisjon om det skulle være av interesse.
Hvis jeg skulle komme på noe i farta er det kanskje et kapittel om nordiske patroner, gjerne med opprinnelse og tips for dagens skyttere for de mest aktuelle.

Edit: Når jeg leser innlegget ditt litt nøyere ser jeg jo at patronene får hederlig omtale :nerd:
Best når det smeller!

jrr50

Dette var en gledens melding.
På plan og forslagssida sida tror jeg at jeg skal overlate det til dem med mer erfaring innen svartkrutt,og svartkrutt skyting,:hagle:
Men må jo si jeg gleder meg stort til den nye utgaven kommer.:clap:
Håper jeg er så kvikk i vendingen at jeg bestiller i tide og slipper og vente i kø for det har jeg måtte for og lese de tidligere bøkene.
For det er ikke bare,bare og få tak i bøkene dine.De er populære og det er jo forståelig,der må man smi mens jernet er varmt.
(eller bestille mens trykksverten er våt er kansje bedre og si)
Gleder meg STORT og håper det ikke er lenge og vente.:smile:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Jon

Ja nå snakker vi!! Sett fra min lille verden så det at man ser viktigheten av å ta med mye mer om ammunisjon og patroner svært positivt.

Vil gjerne legge til noe som sikkert bare er glemt nevnt. Sivile jaktvåpen må selvsagt få en del plass. Men mange av de sivile våpnene som ble solgt etter 1860 var jo kanskje mest brukt i de nystartede skytterlagene. Samme våpen ble nok også brukt noe til jakt selvsagt. Tennstempelriflene var kjent for sin presisjon og ble brukt av mange lenge etter at Kragen gjorde sitt inntog.

Kammerherren

Alltid moro med bøker fra den kanten, selv om det her er snakk om en forbedret utgave av en i utgangspunktet flott bok! Tipper det er mange som knapt kan vente med at denne kommer på markedet all den tid kremmerne nå har sett hva boka du viser til gikk for!  :-D  Dyr bok på QXL.....
Kammerherren

Øyvind F.

Patroner og kuler er jo en viktig del av det vi driver med, men det har blitt regnet som for smalt av redaktørene som hadde ansvar for de to foregående bøkene. Nå kan jeg gjøre det jeg har lyst til selv, og det betyr at noen ting blir enda smalere. Det kan jo hende at du må bidra med litt fotoobjekter og kunnskap til et slikt kapittel, Jon.

Prisene på qxl om dagen er vanvittige. Ikke noe mer å si om den saken.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Hei Svartkrutt godtfolk!
Enig bøker får vi aldrig nok av, så Øyvind stå på:-) Du Jon, med din klisterhjerne ang patroner, så foreslår eg du gir ut ei egen bok kun om patroner;-) Så får eg gi ut ei bok om bygging/restaurering av våpen:-D
Mvh Runar

krutnarr

Enig med siste taler.
Flott Øyvind at du skal gi ut revidert utgave av den Norske boken. Emner nevnt over er alle interresante. Patroner og restaurering er stort. Muligens begrense det til eventuelle våpen du kommer til å beskrive i boken? Når det er sakt så brenner jeg,personlig som mange andre her,spesiellt for Norskbrukte jaktvåpen. Patron og munnlader, signerte og usignerte, glatte eller riflet. Savner litt om historikk og verdi for "byggdefolket" å eie og bruke jakta som matauk og "status" (ref Jo Gjende) Stoff som kan øke respekten for et våpen når det gjelder vedlikehold og restaurering. Ang. det siste så kan du jo låne et par kapittler av runastavs kommende bok

Sier som jæger j. Kan jeg bistå med noe så er det bare å spørre. Alle bøker på Norsk er hjertelig velkommne.

Nils

Dette høres veldig positivt ut, bøker på Norsk om svartkrutt våpen, patroner og restaurering av våpen er spennende.

Jeg kjøper et eksemplar fra hver av dere når boka er klar :-)