Webley 1887 i kaliber .455

Started by krutnarr, 18. May 2015 kl. 21:40:23

Previous topic - Next topic

krutnarr

Her er en revolver jeg bare har lyst til å vise frem. Den er en av de siste svartkruttaproberte revolverene i europa. Den var britanias stolthet langt inn i det 19 århundre.... Muligens er dette en grei revolver i Smith & Wesson klassen? Noen som har skutt med kaliber 455 og muligens kan dele litt erfaringer?

Denne er en MK1 og laget i 1887-88. Den har serienummer 11xx....

jæger justnæs

Gratulerer med flott revolver! Har dessverre intet å tilføre når det kommet til praktisk bruk og lading. Kommer gjerne og ser på når det skal skytes :-)
Best når det smeller!

jrr50

Det var en riktig pen en du har fått tak i der,det er solide og robuste saker de Webleyene......gratulerer med ny revolver:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

proud.norwegian

Hylser.....
Bruk  lange hylser. .455 Colt
Støp kuler... Rcbs HB original
Fyll opp komprimert ladning - krymp.
Skyt!

viggo.b

Webly mk1 ble produsert fra 1887 til 1894-95, patronen er 455 mk 1 dette er en
sortkruttpatron som ble forsøkt å lade med røksvake ladninger i 1894-95, det røksvake
kruttet, Corditt, ble innført av Abel ca 1892.
Det viste seg at hylsevolumet i mk 1 hylsa var for stort til Cordittladninger,for høyt
kammertrykk,da ble en kortere hylse konstruert og denne patronen fikk benevnelsen MK2
Så det er kun Webly MK 1 som kan kalles en sortkruttrvolver.
Når det gjelder kuler så er dette noe sært,Britene likte store tunge kuler,jeg tror er ikke sikker,at for å få det beste resultat er og kjøpe den orginale kultanga til Webly
mk2, denne han den nødvendige hulbase som ekspanderer når kula enter pipa.
Jeg glemte å si når det gjelder hylser kan en bruke 45 colt eller andre og korte disse ned. Webly revolvere er ikke kjent for å høste OL medaljer men er kjent som en god mannstopper.

proud.norwegian

Re hylser og lading:
Problemer med Mk.I er kun .455 Colt er korrekte hylser . p.g.a rimmen må være tynn - lik MkII - samt at for å få fart på de tunge original kulene,  må hylse lengden være den originale.
MKII hylser og svartkrutt gir for lite hylsevolum - ingen presisjon.
Jeg kjøpte mine hylser fra Buffalo Arms mens de ennå eksporterte hylser.
Bruk av av .45 Long Colt hylser er mulig - under forutsetning av at rimmen reduseres.

jæger justnæs

Litt kaliberforvirring her; er det .450 Boxer Mk I/Adams/Revolver/Colt & cetera det menes når dere skriver .455 Colt?
Best når det smeller!

runastav

Hei Godtfolk!
Gratulere med flott revolver krutnarr:-) Eg er så heldig og inneha den som Erik Braathen skriver om i Våpenjournalen # 8- 1997  Er noen år siden jeg prøvde den sist, og mener jeg fikk god presisjon med rundkule.Har kun de korte MK 2 Hornady hylser. Du må finlese artikkelen i bladet(Du har vel det?)
Mvh Runar

uncle buff

Hei. For ikke lenge siden fikk jeg noen .455 hylser fra Heidenstrøm. De var lange nok til å kuttes til korrekt lengde Mark I. Min har en veldig lang forcing coone så jeg kjøpte noen hulbase kuler fra samme leverandør, men har ikke rukket å prøve dem. Lykke til med et ekte Britisk "arbeidsverktøy".

jbw

WG modellen havde længere kammer, og kunne tage .476 (Enfield) patronen, kan Mrk. I ikke det også?
Jeg har brugt .45 Schofield i WG'en med 18 grs svartkrudt og en .456/220 grs kugle.
Husk at fedte/forsegle kamrene som man gør med en forladerevolver.

viggo.b

En del Webbly MK1 Revolvere er merket med kal 476-455 på pipa så det er korrekt hva du
antyder.

krutnarr

Hei.
Takk for mange informative svar. Her er det mange veger til Rom forstår jeg. Har kikket litt i kuleskuffene her å funnet både rundkule og langkule i .456 Den bør muligens ha ei hulbasekule, men det får vente litt. Rundkule var en god ide runastav. Skjønner at jeg går glipp av noe ved å mangle Våpenjournalen # 8- 1997. Det er litt huller i bladarkivet her dessverre. tror jeg har kula som jbw også foreslår. Har ivertfall ei .456/220 grs kugle fra LEE. Det får prøves litt når det kommer hylser i hus. Det ser ut til å bli litt vanskeligere å finne. Alt var lettere før da messing kunne fraktes over landegrenser ;-)
Jeg skal følge opp med litt papphull etter hvert.

PS!runastav: Erik Braathen's revolver da gitt. Det vakke dumt. Artig skjefteplater på den. :hammer:

aho

Hei!

Der var en artikkel i Våpenjournalens årbok om hjemmelading 1992 på 7 sider  om .445 Webley.
Og en artikkel om hvordan du bygger om 45 Colt hylser i vj nr 4-88.:-)
Kan selvsagt  sende deg kopier.

krutnarr

> Der var en artikkel i Våpenjournalens årbok om hjemmelading 1992 på 7 sider  om .445 Webley.
> Og en artikkel om hvordan du bygger om 45 Colt hylser i vj nr 4-88.:-)
> Kan selvsagt  sende deg kopier.

Det hadde vært kjempeflott. Takker og bukker :clap:

mail: krutnarr@krutnarr.no

proud.norwegian

Se på hylser i .45 Schofield - så langt jeg husker, var de det nærmeste jeg kom.
Starline hylsene er tynne i rimmen ...  men litt for tykke :-(
http://en.wikipedia.org/wiki/.45_Schofield

jbw

Jeg lavede en kugletang til hulbase kuglen som .455 anvender, men jeg synes WG'en skyder bedre med LEE's .456/220  (i Schofield hylstre)

krutnarr

Liten oppdatering
Jeg har fått fatt i noen .45 colt hylser som jeg dreide rimmen på og kortet ned. De er ladet med 18grain 2p, 1stk.revolverpille og LEE-kula (456-220). Skal bli sabla morro å se hva disse råtassene er gode for :-D

runastav

Hei krutnarr
Hette lommen da, den måtte du vel forsenke tilsvarende det du tok av kragen?
Mvh Runar

krutnarr

> Hei krutnarr
> Hette lommen da, den måtte du vel forsenke tilsvarende det du tok av kragen?
> Mvh Runar

Sikkert noen dritdårlige bilder æ har tatt med forklaring deretter :asswipe:
Avdreiningen er foretatt på OPPSIDEN av kragen. Da er hettelomma som før