Trenger hjelp til Identifisering av lite håndvåpen

Started by Rustantikk, 21. June 2015 kl. 13:56:44

Previous topic - Next topic

Rustantikk

Hei vi har kommet over en artig liten sak,
lurte på om noen kunne hjulpet oss med en identifisering / prisvurdering.
Den er fra en eldre kar som hadde arvet den etter sin bestefar som vist nok hadde vært politi.
Merket med noe som ser ut som en krone over en "U" på siden av løpet .
Under løpet + foran "fingerguarden" er våpenet merket også men vanskelig å se noe av det,
Det kan minne om "93" evt, "26" eller "Z6"om man snur våpenet andre veien.

Våpenet er 19,5 cm langt, løpet er 8 cm i lengde, 14,7mm i diameter er det utvendig mål på løp,
og det innvendige målet er 11,9mm i diameter. Og løpet er 8 kantet.

Håper vi har gitt nok info til at noen kunne gitt oss litt informasjon om denne .
All informasjon blir satt pris på!

Mvh Marius- Rust Antikk

jbw

Prøv at skrive Percutions terzerol på Google, mener din er lavet i Tyskland, men blev også lavet i Belgien.

festus

Denne typen pistoler blir ofte kalt "bondepistoler", de ble masseprodusert i Belgia/Tyskland, solgt (antagelig billig) på markeder og er nok beregnet på selvforsvar. Sikkert betryggende å ha i spissleden på vei hjem fra Rørosmart'n med skauen full av ulv og pungen full av daler etter å ha solgt årets buskap, men best på hold under tre meter... De er ganske vanlige, og ganske billige, men artige!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Rustantikk

Men om disse var masseproduserte, skulle jeg ikke da ha funnet masse informasjon på nett? jeg har fortsatt ikke funnet ett bilde som er helt likt, heller ikke funnet ut noe pris, eller dato. Det må da være mer informasjon å oppdrive på noe som er masseprodusert?

Roy-Terje Kjoberg

Anbefaler sterkt å oppsøke analoge referanseplatformer for informasjon.
Mer samler enn skytter.

festus

> Men om disse var masseproduserte, skulle jeg ikke da ha funnet masse informasjon på nett? jeg har fortsatt ikke funnet ett bilde som er helt likt, heller ikke funnet ut noe pris, eller dato. Det må da være mer informasjon å oppdrive på noe som er masseprodusert?

Jeg mistenker at mangelen på informasjon rett og slett skyldes at disse ikke har blitt ansett som særlig interessante å samle på, forske på eller skrive om, av følgende grunner:
1. De er sivile, og samlere har tradisjonelt sett mest konsentrert seg om militære våpen.
2. Kvaliteten er oftest lav (selv om det finnes hederlige unntak)
3. De har sjelden produsentmerking, og da er de antagelig mindre interessante for samlere av sivile våpen også
4. Bruksverdien er lav (manglende sikter, rifling og dårlig presisjon), så konkurranseskyttere er heller ikke interessert i dem

Dette er basert på min magefølelse og antagelser, andre innspill mottas med takk!

Her er et bilde av noen jeg har, i varierende grad av forfall (manglende avtrekkerbøyler, haner etc)... Felles for dem er at de kun har trykkprøvingsmerker (lovpålagt) og evt. et lavt nummer. Disse har jeg plukket opp på bruktmesser for noen få hundrelapper, men jeg har sett at skytbare eksemplarer har ligget på rundt 1500,- og oppover. Om selgeren får det for dem, er en annen sak...

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

Hei.
Har en sånnen liten tass jeg også. Merkingen er nokså lik din. Gav nok noen hundrelapper for den, men ikke mange ;-)

Rustantikk

Kurage

Det som jag tycker är mest intressant med de tyska pistolerna med proofmarks är tillverkade efter 1890 eftersom Tyskland började provstämpla sina vapen 1891. Denna är alltså inte antik och de tillverkades en bit in på 1900-talet och såldes i stora upplagor på postorder i Europa.
www.kurage.wordpress.com. En blogg om historia, reenactment och hantverk.