Trenger hjelp med RB m1867

Started by Samlesture, 09. December 2006 kl. 18:31:20

Previous topic - Next topic

Samlesture

Jeg har arvet en Remington RB m1867 som jeg ikke blir klok på. Det er ikke en 12,17x44 og heller ikke en 8,58 (tror jeg). Det ser ut som var en 10,15X61. Men jeg er ingen ekspert og søker  derfor råd hos dere som har erfaring. Er det laget Remington RB i dette kaliberet 10,15X61? Hvordan finner jeg nøaktig ut hva det er? Jeg har målt kammeret (med linjal) og dybden er ca. 3,8 cm fra kragen til starten på falsen, hele kammeret er ca. 5,8 cm. dypt. Og diameteren er ca. 1,4 i kammeret og 1,0 cm i munningen. Børsa er avkortet og er merket med Brødrene Jacobsen Drammen. Er det noen som vet noe om hva dette er for noe? Er svært glad for all info. Forøvrig så ser låsekassa ut som en m1867, og den er speilblank i løpet med flotte riller. Ingen rust eller slak. Den ser meget lite brukt ut.
På forhånd takk!;-)

Yellowboy

Ta kammeravstøpning med stearin !!!! Funker bra for å bestemme kaliber. Prøv også å slå en passe blykule gjennom løpet for eksakt diameter

Remingtoner var kamret i et utall kaliber, men 12,17 og 10,15 var mest vanlig.

Samlesture

> Ta kammeravstøpning med stearin !!!! Funker bra for å bestemme kaliber.
> Prøv også å slå en passe blykule gjennom løpet for eksakt diameter
>
>  Remingtoner var kamret i et utall kaliber, men 12,17 og 10,15 var mest
> vanlig.
Hjertlig takk!!! Helt genial ide som jeg ikke har hørt om eller tenkt på. Jeg tenkte meg det at det var en eller annen gluping som har en løsning på dette. Dette løser definitivt kaliber problemet. Takk Yellowboy!!!