Prisvurdering av fire kammerladere

Started by Martin.O.Halvorsen, 31. July 2015 kl. 11:59:56

Previous topic - Next topic

Martin.O.Halvorsen

Hei, har fått i oppgave av min gamle bestefar å selge 4stk kammerladere for han. Er det noen som kan hjelpe meg med litt info om de forskjellige geværene og hva de kan selges for.

Mvh
Martin Halvorsen

kammerlader nr1:

Kammerlader nr2:

kammerlader nr3:

kammerlader nr4:

Endret trådtittel til noe mer beskrivende og la til stor forbokstav for syns skyld. Admin.

Trond

Kammerlader # 1 - En sammensetning med Kongsberg stokk og underbeslag og Francotte, Liege pipe og lås/kammerstykke. Baksiktet indikerer at den er boret opp til hagle. Verdi? Minimal! kr 2-2500.

# 2 - Kongsberg M1855, men noe sliten og med endel stygge merker etter etter ett eller annet og et skjefte som ser ut som om det har vært pusset med sand- eller smergelpapir. Det er nok antagelig den nest beste av de fire, men jeg tror at kr 6-8 000 er maks av det markedet vil gi for den.

# 3 - Crause/Hertzberg M1849/55, bra skjefte, men endel grunn gravrust. Er nok likevel kanskje den beste av de fire, men jeg setter den likevel ikke verdimessig høyere enn # 2.

# 4 - Hertzberg/Liege M1849/55/59, grei nok, men... kr 5-7 000.

Samtlige fire bærer preg av dårlig oppbevaring og er, for å si det diplomatisk, slitrne. Ingen av dem er samlervåpen, men det er mulig at de kan vise seg å være ok skytere.

Slik ser tilsvarende kammerladere ut når de er blitt greit oppbevart.