Prøyssisk Kavaleripistol M1850

Started by jæger justnæs, 19. December 2006 kl. 21:29:48

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Inspirert av pistoltrådene i det siste hiver jeg meg også på båten, eller skulle jeg kanskje si hesten? Kom over denne snålingen her forleden, det viste seg å være en litt artig variant. Den er nemlig riflet. De andre jeg har sett bilder av/lest om er 15,2mm glattløpet. Denne tassen er stemplet 1854 (produksjonsår) samt 1860 (forandringsår?) og 12,7(mm) under. Pipen måler 12,7mm i riflingen. Det kan se ut som en approbert re-lining men dette håper jeg på at noen kan gi meg et godt svar på eller i det minste en artig teori. Ifølge stemplingen på rembøylen skal den ha omtrent denne bakgrunnen: Ulan-Regiment No 3, 6. Eskadron, Pistol No 13. Alle deler er stemplet "13".

Best når det smeller!

reldor

Hei
Jeg ser på bilde av løpet at hullet til nippelen er helt blankt,
er løpet like blankt innvendig??
Dette er vel en pistol som burde treffe såpass godt at man kan stille i orginal klassen.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

jæger justnæs

Jeg kjøpte pistolen med det for øye å bruke den i Kuchenreuter Original. Jeg visste da lite eller ingenting om pistolen, kjøpte den som en "brukbar skyter".
Pistongen og svansskruen framstår omtrent som de var produsert i går. Som tidligere nevnt har jeg bare funnet glattløpede på nettet, så dette kan være en militær eller en sivil omgjøring. Da de glattløpete måler 15,2mm kan det indikere at det her dreier seg om en innloddet pipe med rifler. Denne er ikke så blank som tennkanalen. Pistolen i seg selv er heller ikke ubrukt, den ser ut til å ha vært med utallige turer i sadelhylsteret. Den har utvendig patina som skal få vøre i fred, den skal kun oljes, ikke pusses blank. Jeg har en teori om at det muuuligens har vært en ombygging for en offiser e.l. til å bli duellpistol såfremt det ikke dreier seg om en militær omgjøring av alle Eskadronens pistoler i 1860.
Dette ser ut til å bli en lengre og mer dyptpløyende søken enn først tenkt.
Best når det smeller!

chiefen

Du finner en slik litt nede på denne siden, 2495US$. Kostbart leketøy i denne sporten:-)

http://www.ambroseantiques.com/ppistols.htm

jæger justnæs

Bildene er klikkbare.

Hadde en liten tur på banen i går, ble et fint stevnemøre med prøyssisk oppdragelse... Prøvde to kulevarianter: .457 rundkule med .020 lapp og naken .490 rundkule. Riflingsdiameter ca. .503. Den siste gikk muligens best. Ladet med 40 grains Wano FFFg, passelig rekyl og fine lysglimt. Tålig samling på 15-20 meter. Treffer ca. 5'' over siktepunkt.
Den du linket til er en tidligere modell, chiefen. Jeg tror uansett jeg må anse det som et godt kjøp, betalte ikke så mye:forkvaklet:
Best når det smeller!

Harald

Hei! Vekker en gammel tråd fordi jeg hadde gleden å overta denne skapningen i høst. Etter et nettsøk dukket det opp en artikkel om pistolen:

[link]http://www.waffensammler-kuratorium.de/pistole1850/pp1850ge.html[/url]

Skrev så e-post til forfatteren og fikk straks svar. Gjengir en del i oversettelse fra tysk.

"Som vedlegg sender jeg med en artikkel jeg skrev i DWJ 8/2007. Artikkelen omhandler den til nå eneste kjente 1850 med riflet løp. Kalibret er 15,2/16,8 mm. Din pistol med det mindre kaliberet 12,7 mm, er fram til i dag ukjent for meg og er aldri beskrevet i litteraturen. Det er imidlertid tenkelig at våpenfabrikkene i Suhl gjorde seg tanker om hvordan man kunne modernisere den prøyssiske pistolen modell 1850. Pistolen jeg skriver om i artikkelen har et grovkalibret Minié-løp. Kula og kruttladningen som denne pistolen krevde, ga en så voldsom rekyl at konstruksjonen ikke kunne godkjennes. Med førsøkspistolen din fra 1860, løste V. C. Schilling i Suhl problemet med den kraftige rekylen, i og med at de valgte kaliber 12,7 mm. Man kan tenke seg at alle pistolene måtte få nytt løp og en slik ombygging ville bli dyr og ikke gjennomførbar. Så ble da denne pistolen fra VCS med riflet løp den eneste. Jeg vil bemerke at fjæra som støtter sikringen en gang i tiden er byttet, den er med sikkerhet ikke original. Som informasjon og sammenligning har jeg lagt ved fotos av originale VCS-lås til deg. ( ... )
Vennlig hilsen
Udo Lander"

Informasjonen bidrar til å kaste lys over tilblivelsen av M/1850-pistolen med rifla løp i kaliber 12,7. Lander viser til en artikkel han skrev i Deutsche Waffen Journal i 2007. Etter at jeg mottok e-posten fra Lander, har jeg søkt noe mer på nettet og funnet to andre M/1850 som oppgis å ha 12,7 mm løp. Mvh H.

Riflet innleggsløp kaliber 12,7 mm.

Kavalleriepistole M/1850 sammen med Reichsrevolver M/79.

jæger justnæs

Flott å se at pistolen har kommet til et godt hjem hos en entusiast.
I 1860 var jo perkusjons- og stifttenningsrevolvere etablert så det ble som det nevnes antakelig ikke noe mer av testene med ombygging. Man kan altså anta at den var påtenkt brukt med en langkule?
Den passer fint sammen med Reichsrevolveren, pent par ;-)
Best når det smeller!