Bondebørse

Started by runastav, 02. October 2015 kl. 12:16:25

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Svartkruttgodtfolk!
Alle burde ha minst ei bondebørse;-) Denne er sannsynligvis satt sammen i vårt naboland, ser ikke så verst ut men totalt uten # og merkinger forøvrig. Som bilde viser så traff jeg med 4 skudd på ca 30m ved skytetesten.Denne er jo glattløpet og en Kal 60 rundkule går akkurat i uten tøylapp. Ladningen var 60grs sprengkrutt rull av stry(Våt ellers så kan den ta fyr i terrenget:-( ) og papir foran kula slik at den ikke triller ut.
Mvh Runar

Old Colt

Hjertens enig!

Det står mye annet rart i våpenrommet fra før av, men ikke noen bondebørse ennå. Det kan komme...

Uansett, takk for fantastisk gode bilder, det var en fornøyelse å bruke tid på dem!

:woot:

aho

Hei!

Enig med deg Old Colt. Flott børse Runar!:-)

festus

Hjertens enig! Jeg la forøvrig ut ei bondebørse på qxl en gang, og opplevde å få hundkjeft av en kar. Han mente- på ramme alvor- at jeg trakasserte bønder med betegnelsen... :-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Veldig fin bondebørse, runastav!
Når jeg ser bakstykket på pipa så tenker jeg at den muligens stammer fra et noe dyrere flintvåpen som en gang i tiden har knekt stokken eller noe sånt. Det har vært nevnt i en tidligere tråd om at de gamle karene virkelig var gode på gjenbruk. Flott å se at du blåser liv i børsa og hedrer bonden :-)
Best når det smeller!

Browning08

Nå er vel klassifiseringen "bondebørse" ikke direkte spesifikk kanskje.. Jeg har sett og hatt mange "børser" eid og brukt av bønder og dette har som regel dreid seg om meget enkle saker for tilfeldig bruk ifm utøvelsen av bondyrket som f eks slakting og avliving og muligens å skyte nærgående rovdyr. Børsa di er vel i det øvre sjiktet av det som kan kalles bondebørse på min planet, og det lukter mer type "jeger og småbruker" av denne. som andre har nevnt er kanskje dette en "man tager hva man haver" og setter sammen til ei brukbar jaktbørse... Pen er den og ser ut til å være godt vedlikeholdt også..

AKS

Hei karer, nå må dere ta dere sammen :-)
Dette er ikke noen bondebørse men en finere og trolig engelsk hagle.
AKS

runastav

Hei Godtfolk!
Ja kjekt med bondebørser, dette er kultur på høgt plan;-) Takker for svar!
Mvh Runar