Lage eget hylster

Started by atkleiv, 13. November 2015 kl. 13:33:36

Previous topic - Next topic

atkleiv

Sitter og planlegger første egenproduserte hylster til en Colt Peacemaker, og lurer litt på rekkefølgen i prosessen. Etter å ha studert internettet står det egentlig mye forskjellig.

Er det noen der ute med litt peiling som kan bekrefte at dette er en sånn tålig riktig rekkefølge?

1.Lage mal til hylster av feks gulvbelegg.
2.Tegne av mal på lær (forpart vegetabilsk 3,5mm tykt) og skjære ut.
3.Tooling, våte læret og lage evt mønster.
4.Farge læret med Fiebings Oil Dye, evt flere ganger for ønsket farge.
5.Smøre læret med voks eller olje.
6.Casing og wet molding,  tror jeg det het. Dyppe læret i vann maks 1 minutt og bruke våpen med plast rundt for å tilpasse. Tørke, evt bruke ovn i 15 min på ca 80 gr varme.
7.Ferdig? Evt vokse/olje igjen?

Dett var dett....

festus

Høres ikke så rent galt ut. Selv farger jeg med narvsverte. Et tips er å fukte læret lett før du farger, da unngår du skjolder. Og for himmelens skyld: all tegning foregår på rusiden av læret! Lykke til!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

atkleiv

Olje læret etter farging? Før man våtformer...

Hiorthefot

Og det er veldig viktig å bruke syrefritt lær!

atkleiv

Jeg bruker vegetabilsk forpart, det er vel syrefritt?

festus

> Olje læret etter farging? Før man våtformer...

Jeg oljer ikke lær, siden olje ikke tørker. Jeg oljet noen reimer for flere år siden, og de svetter fortsatt... Jeg bruker kun lærfett (Gold Quality lærfett ble anbefalt av en sadelmaker). Vegetabilsk garvet lær er det beste, ikke bruk kromgarvet.
- Rudyard Kipling

atkleiv

festus

> Slik som dette?

Bingo! ;-)
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Har liten erfaring med lærarbdeid men kan anbefale det omtalte fettet.
Hyggelig at du setter i gang med hylsterprosjekt og deler spørsmål og svar. Malen du har laget synes jeg virker som et godt utgangspunkt.
Lykke til videre, atkleiv :-)
Best når det smeller!

atkleiv

Da er jeg ferdig med første egenlagde hylster (krysstrekk). Ble helt OK . Jeg har laget en oppskrift på fremgangsmåte,  mest for min egen del så jeg husker. Legger den inn her så andre kanskje kan dra nytte av den :-).

1.   Skjær ut hylster og trim kanter, skjær til loops.

2.   Tooling. Lag mønster og merker på læret:
-Fukt læret med vann. Spray, svamp eller fille. 2-3 omganger rett etter hverandre.
-La det tørke nesten helt inn.
-Mens læret er litt fuktig, legg lær på hard overflate og bruk klubbe og verktøy til mønster. Vær forsiktig, da alle skarpe ting kan lage merke i læret.
- La det tørke i 12 timer.

3.   Farg læret med runde (for eksempel med Fiebings Oil Dye), langsgående og tversgående bevegelser med en «dauber». Trenges 2 lag, kan det andre laget (evt en annen fargenyanse) påføres når første lag er trukket inn, ca. 30 minutter.
La tørke i 12-24 timer.

4.   Olje eller smøre hylster, kun små mengder, en fingertipp. Lærfett Gold er bra. La tørke 12 timer.

5.   Forming av lær til våpen. Dypp lær i vannkar/under kran i ca 30 sekunder. 1 kork salmiakk pr 5 l vann hvis stivere lær ønskes.
- Putt hylster i loops
- Pakk våpen i cellofan, og plasser i hylster. Bra hvis det er litt trangt. La våpen ligg ei en liten stund. Form læret etter våpen i ønsket grad.
- Flat ut baklæret (med loops i).
- La det tørke litt..
- Ta våpen ute av hylster og legg hylster i ovn, 70 grader varmluft i 10-15 min. Ta ut.
- Putt våpenet tilbake i hylster en stund.
- Fjern våpen, la hylster tørke 12-24 timer.

6.   Etterbehandling hvis ønskelig, fett/voks/ Evt la være.

Sikkert mange andre måter å gjøre dette på, men dette virket for meg.

krutnarr

Hei.
Dette ble et kjempeflott hylster. Takk for fin beskrivelse av fremgangsmåte. :clap:

festus

Det ser meget bra ut! Gratulerer!
- Rudyard Kipling