Ombygd tappstusser

Started by Tinytim, 27. February 2016 kl. 8:26:21

Previous topic - Next topic

Tinytim

Fikk med meg hjem et gevær i går for å se om jeg kunne fine ut noe om hvem som har gjort denne jobben, utgangspunktet for våpnet er en 1821/41/51 tappstusser. Men som dere ser så er det gjort ganske mye innsats i å endre den til noe som kan minne om en blanding av kentucky stil og mellom europeisk stil.Lås, løp, sideblikk og stokk er orginalt men modifisert, ladestokken er helt ny og mye tynnere fordi den går inni et rør, alle beslag og avtrekkerbøyle er nye. Jeg kan ikke finne noen nye merkinger på den. Er det noen som kan ha noen ide om hvem som har gjort denne jobben?
Jeg tror kanskje det er gjort i "moderne" tid siden gjengesnittene på skruene ser moderne ut.

festus

Jeg fikk tak i et gevær jeg mistenker har vært i hendene på samme mann. Løsningen med rør til ladestokken var den samme. Løpet var fra en tappstusser, men låsen var dansk og stokken hjemmespikka med beslag i samme stil som denne. Fyren hadde til alt overmål loddet og klinket på sikteskinne på løpet og skamslipt perkusjonsklossen for å tilpasse den til låsen. Jeg griner nesten når jeg tenker på det...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

runastav

Hei Tinytim
Det kan jo tenkes at jobben er utført på et militært børsemakerverksted i de dager disse drev og boret hull i alle mulige slag gamle miltærvåpen og hengte de opp i Offisermesser rundt omkring i landet. Slike har vi alle sett som har vært i forsvaret!
Arbeidet ser jo ut som utført av en med erfaring(Kun spekulasjoner)
Mvh Runar