Ukens Nøtt ?

Started by Yellowboy, 08. February 2016 kl. 19:04:54

Previous topic - Next topic

Yellowboy

Kaliber 24 er rommslig , cal 20 går ikke inn, rifleløpet 6,5x58,5

Jon

Kan det være en tidlig Collath? Han hadde egne haglkaliber med horisontal stifttenning.

Justme

Tror dette er en Haetke fra ca 1895 1900.
I live the life i love, and I love the life i live.

Justme

Skriver Haetke og glemmer Goehler Drilling.:asswipe:
I live the life i love, and I love the life i live.

Yellowboy

Er en sær sak, Dreyse drilling, men om det er patron eller tennål ??? Ser mest ut som det er en tennål som tennstiftene er kappet for å bruke vanlige patroner, finner ikke noe om Dreyse paronvåpen. Patron kan være av denne typen, pga. utdrager:

Bilde av baskylen :

Fantes mange rare patroner i denne overgangen, ikke helt enkelt og si hva som er tennålspatron og ikke.

Hjelper en kompis i Sverige, for om det er tennål, er den licensfri
Mye om disse våpen her : http://forums.nitroexpress.com/showflat.php?Cat=0&Number=244637&page=0&fpart=all&vc=1

jrr50

Ikke for og strø salt i sår,nesten så det føles litt ubehagelig og nevne dette.

Men tenker det er best og si fra ,for om det er tennål og dermed lisensfri etter svenske regler på hagle løpene så er nok rifleløpet fremdeles ,"gas tett enhets patron" som de sier i Sverige og dermed er nok det også noe som må gjøres noe med . For det gjør den til en patron børse.

Men den er nok antikk her på berget men svenskene er ganske så strenge på dette med gasstette patron våpen.

Utover det en nydelig drilling dette kunne godt tenkt meg ei slik selv, men det er vel tid og penger som skal klaffe.

Uansett lykke til med den.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Browning08

Opprinnelig var nok dette med stor sikkerhet et gevær for tenn-nålspatron i hagleløpene. Har sett andre med samme patent der tenn-nåla er kuttet for å virke mer som et vanlig tennstempel for "vanlige" tennhetter. Jeg lurer mer på hvordan omstilleren for rifleløpet virker på denne eller er det en egen liten hane med vanlig tennstempel for rifleløpet?

Siden det slås fast at det er en Dreyse Drilling antar jeg at den er signert?

Uansett er denne utvilsomt konstruert (og bygd) før 1890 slik at den vil være lisensfri i Norge. Rifleløpet derimot, dersom det er for patron med hylse blir verre i Sverige tror jeg.Tenn-nålspatroner fantes imidlertid i relativt små kalibre, jeg mener ned mot 8mm, slik at dersom også rifleløpet er for tenn-nål er vel saken klar. Det må bli konstruksjonen av tennstempel/tenn-nål til rifleløpet som blir avgjørende....