Filt til å banke utlapper av

Started by Snabben, 17. January 2007 kl. 8:14:54

Previous topic - Next topic

Snabben

Er det noen som har et tips om hvor jeg kan få tak i filt til å banke ut lapper av, til en revolver?
Har vært i kontakt med sjølingstad uldvarefabrikk. Fikk en prøve av det tynneste de hadde. Ca 3 mm og ganske mykt. Vet ikke hvordan det er å bruke. Kan kanskje prøve å koke det for å krympe det litt, så det blir litt fastere.
...vet jeg kan kjøpe ferdige lapper, men vil gjerne prøve å lage dem selv også ;-)
Mvh
BMD

krutnarr

Hm. lapper til revolver ser jeg ikke helt for meg. I min revolver bruker jeg tovet ullpropp fettet med kulefett av bivoks og hvit vasselin.proppen lager jeg ca.1 mm større en kaliberet og den plasseres mellom krutt og kule. Da er det ikke nødvendig med fett over kula for å hindre serietenning.(presisjonen er et ikketema nå:lookaround: )

Hva lapper/patcher angår (til pistoler/rifler)bruker jeg et sterkt bommulstoff eller helst lin i en tykkelse på .010'-.020'tommer alt etter størrelsen på kula i forrhold til våpenets faktiske mål. Denne smører jeg med lube1000 eller tilsvarende mykt fettstoff. Noen sverger sådan kunn til vann på lappen og det går sikkert greit det å. Målet er nå ivertfall å holde kruttslammet mykt med fuktighet.

Er du i tvil om lading forøvig så er det utmerkede artikkler på svartkrutt.net som viser fremmgangen steg for steg.

Snabben

> I min revolver bruker
> jeg tovet ullpropp fettet med kulefett av bivoks og hvit vasselin.>

Formulerte meg litt feil. Det er ullpropper til å ha mellom kruttet og kula jeg mener ;-)
Mvh
BMD

Rotta

Vi bruker en relativt hard filt med tykkelse på ca 5cm på jobben. Denne er ideell til ditt formål! Tror den kommer fra "Gudbrandsdalen Ullvarefabrikk", men har dessverre ikke mer info om hvor man skaffer den enn det.  Skal gjøre noen sonderinger her.....
-Rotta

Rotta

-Rotta

Snabben

Takker for svar.
Men er ikke 5mm litt tykt til dette?? De proppene jeg har nå (kjøpt) er ca 1mm. Men hvis 5mm fungerer bra, så er det jo verd et forsøk.
Ser i en av artikklene at Høvdingen på forumet her fikk tak i noe fra en skomaker?.
Fint hvis det er andre som har noen kontakter angående dette også.
Mvh
BMD

krutnarr

Det er bare å sette i gang med å tove. Ei sjypanne som form, ull fra sau gnir du inn med grønnsåpe i panna. tykkelsen kan du velge sjøl. Det gjør ikke noe om det blir litt laust for kulefettet fester ulla perfekt.
Det går også ann å kjøpe ferdigtova lapper på husflidens butikker, men skal en gjøre det sjøl så må en jo gjøre ALT sjøl. ull kjøper du på hobbybutikker,stoffbutikker, husfliden, .....eller finner en sau å klipper den (da må du påberegne karrejobben au)

lykke til:elg:

Rotta

5mm er helt greit i perkusjons revolveren min - en 1858 klone.

Det går mye mer krutt i tønna enn jeg som regel bruker, og selv med 5mm filt er det god plass ved ladninger på omtrent 20grn.  En 5mm propp er også i stand til å holde mye mer fett enn en 1mm - dersom man tillegger det noen betydning.  I varmt vær kan det muliges være en fordel å ha fettet bak kula i stedet for foran, siden det lett smelter/blåser bort på forsiden av tønna.

Jeg skaffet meg også filt hos en leverandør av skomaker råvarer. Denne filten var mye løsere enn den jeg nå har fått tak i, og proppene jeg stempler ut av denne filten minnet mer om dotter enn om fine propper.

Jeg lurer på om den filten jeg bruker kan være den samme som benyttes til å lage filttøfler ala Solan Gundersen.  Relativt hard, stiv og tettpakket.
-Rotta

Snabben

> Det er bare å sette i gang med å tove. Ei sjypanne som form, ull fra sau
> gnir du inn med grønnsåpe i panna. tykkelsen kan du velge sjøl. Det gjør
> ikke noe om det blir litt laust for kulefettet fester ulla perfekt.
> Det går også ann å kjøpe ferdigtova lapper på husflidens butikker, men
> skal en gjøre det sjøl så må en jo gjøre ALT sjøl. ull kjøper du på
> hobbybutikker,stoffbutikker, husfliden, .....eller finner en sau å klipper
> den (da må du påberegne karrejobben au)

Ønskes kjøpt:
Ønsker å kjøpe ti sauer. Sauene skal hovedsaklig brukes til å lage filtforladninger av.

He he.. Dette blir vel å dra det litt langt :-)
Mvh
BMD

Snabben

> 5mm er helt greit i perkusjons revolveren min - en 1858 klone.

Ok.
Får prøve og se hvor mye plass jeg har.
For å være helt ærlig så har jeg aldri veid ladningene mine. Doserer bare fra tuten på flaska. Har ikke begynnt å eksperimentere med andre ladninger enda. Er ikke så veldig erfaren enda....som du sikkert skjønner ;-)
Mvh
BMD

Rotta

Filten vår kom fra det svenske firmaet Nordifa, som nå også har et kontor i Brummundal.  ohttp://www.nordifa.no.  Filten er 5mm og i en "hard" kvalitet.  Man må nok spørre seg fore...
-Rotta

Snabben

> Filten vår kom fra det svenske firmaet Nordifa, som nå også har et kontor i
> Brummundal.  ohttp://www.nordifa.no.  Filten er 5mm og i en "hard"
> kvalitet.  Man må nok spørre seg fore...

Da har jeg vært i kontakt med Nordifa i Sverige. Avdelingen i Brummundal var steng/lagt ned. Skulle få tilsendt noen prøver, men minstebestilling var 1500.-
Det var da pokker så vanskelig det skulle være å få tak i litt filt.
Mvh
BMD

festus

Hva med forsvarets utmerkede gamle ulltepper? Fåes billig på et overskuddslager/ armyshop nær deg, i flere tykkelser. Burde holde til noen skudd...;-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Rotta

Hvor mye 4mm eller 5mm hard filt får man for 1500 spenn da?  Evt. kan de fortelle deg om de har solgt slik filt til en skomaker "nær der du bor" i det siste? Hvis ikke så går det jo an å organisere et spleiselag med forumets brukere? Det har vært kronet med hell før, det!;)
-Rotta

Snabben

> Hvor mye 4mm eller 5mm hard filt får man for 1500 spenn da?  Evt. kan de
> fortelle deg om de har solgt slik filt til en skomaker "nær der du bor" i
> det siste? Hvis ikke så går det jo an å organisere et spleiselag med
> forumets brukere? Det har vært kronet med hell før, det!;)

Ja kanskje det hadde vært noe?
Vi får se når prøvene kommer fra Sverige om det er bra. Skal spørre da om hvor mye man får for 1500 kroner. Fikk ikke tid til å spørre så mye da jeg var på jobb.

Men det spørs jo om dette er noe å satse på i det hele tatt når man leser Kruttkrisetråden?
Typisk når man begynner å fatte interresse for noe så dukker det opp problemer.

Men uansett, jeg lar høre fra meg når prøvene er her. Hvis ikke noen har et bedre alternativ. Rart egentlig hvis vi må handle filt fra Sverige.
Mvh
BMD

Rotta

Kruttet ordner seg sannsynligvis på den ene eller den andre måten.  I mellomtiden fungere revolveren din fint med erstatningsmidlene - selv om det lukter feil.  Du får gi lyd fra deg når du har fått prøvene i hus og vet hva kvadratmeterprisen blir.
-Rotta

laffa

Filt har jeg kjøpt i bilutstyrsforretninger. Forrige uke handlet jeg filt hos Mekonomen i Ålesund til kr. 100pr m2. Filten fåes i både natur- og kunstfiber.

laffa

Snabben

> Du får gi lyd fra deg når du har fått prøvene i hus og
> vet hva kvadratmeterprisen blir.

Fikk prøvene fra Sverige i dag. Dette så ut til å være riktig type. Kunne fås i de fleste tykkelser. Skal ta kontakt med dem på Mandag og finne ut av prisen.

MEN:  Er det flere som er interressert i å spleise på dette?

Og i tilfelle så kan jeg videresende prøvene for selvsyn.
Mvh
BMD

Snabben

> > Du får gi lyd fra deg når du har fått prøvene i hus og
> > vet hva kvadratmeterprisen blir.

Har fått noen priser i dag.
Prisene er pr. kg
Prøvene jeg har fått er:
5mm - 0,50 g/cm3 - 380 kr/kg
4mm - 0,40 g/cm3 - 350 kr/kg

Hvis jeg har regnet riktig så vil kvadratmeterprisen på en 5mm 0,40g/cm3 bli på ca 70 kroner pluss frakt. Går da ut i fra at dette er Svenske kroner - kursen vet jeg ikke. kilosprisen ville også gå ned litt hvis jeg bestiller mye.

Jeg syntes at denne filten så bra ut. Hvis det er noe interresse for det så kan jeg som sagt sende prøvene videre.
Blir litt mye med 20 kvaderat bare til meg ;-)
Mvh
BMD

jæger justnæs

Jeg er med på en kvadratmeter eller to. Tipper det holder en god stund;-) 4 eller 5mm betyr ikke så mye, jeg tar det som blir bestilt.
Best når det smeller!