7mm pin fire revolvere.

Started by runastav, 29. October 2004 kl. 8:57:11

Previous topic - Next topic

runastav

Hei.
Her holder eg 2 stk. chipe belgiske pin fire revolvere som har fått nytt mekanisk liv. Den eine har fått komplett ny ladeluke dere ser vel vilken? Begge har fått ny avtrekkerfjær, og ein har fått ny ejektorstang så nå kan dei klikkest med til noko nytt ryker ha ha .
mvh.Runar.

MM

Faren min kjøpte en pin-fire revolver i en antikvitetsforetning for noen uker siden. Jeg har desverre ikke rukket å se på den enda.

Jeg leste en artikkel et eller annet sted om spesialhylser som gjorde det mulig å lade pin-fire amunisjon. De brukte vanlige boxerhetter som stod på tvers, og som ble truffet av pinnen ved avfyring. Er det noen som har hørt om eller har sett noe sånt?

runastav

Hei.
Ser i Henry Krank sin ypperlige katalog at dei har nyproduserte pin fire hylser i div. kal. www.henrykrank.com
mvh.Runar

MM

Takk for tipset. Det var bilder av hylsene på hjemmesiden, men det var desverre ikke mulig å se hvordan de fungerte.

olav

> Takk for tipset. Det var bilder av hylsene på hjemmesiden, men det var
> desverre ikke mulig å se hvordan de fungerte.
Hei, du får hylsene løse med ekstra pinner ved siden av. Setter tennhetta sidelengs ned og klemmer fast med pinnen.
Problemet kan bli kulene som er vanligvis hælbase samt at du må lage en tang for krymping av hylsa. Ellers er det full hylse med fint svartkrutt og litt lim rundt pinnen slik at den ikke flytter seg.
Problemet med innport fra Engald av våpenrelaterte ting er at du må ha politi eler setifikat fra UD for innførsel samt endesertifikat.
Olav

MM

Nå er 7 mm pinnfire revolveren i hus.

Den ligner veldig på runastav sine pinnfire revolvere.

Jeg lurer på den historiske bruken av denne typen våpen i Norge. Jeg vet at forsvaret hadde pinnfire revolvere, men de var i 11 mm. Hvem kan ha brakt denne revolveren til Norge og hvorfor? Er det en handelsmann på 1800 tallet som kjøpte den til beskyttelse mot landeveisrøvere, eller en offiser, eller en hjemvendt sjømann, eller kanskje mest trolig en turist som har kjøpt den på antikvitetsforetning i utlandet?

Helge F.

Jeg fant et sted til med pinfire hylser.Til hagle til og med :-)
her er link:

http://www.costabravahomes.co.uk/acatalog/UPDATED_09_05_05_CARTRIDGES_1.html

chiefen

Nå som det ser ut som om jeg har funnet meg en bra pinfire-revolver virker selvfølgelig ikke hjemmesidene til Henry Krank:-( Noen som vet av andre kilder til tommhylser til 7mm PF? Evt har gode ideer til hvordan en skal lage selv?

chiefen

Bilder av pin-fire-prosjektet. En liten og pen revolver synes jeg, ikke ihjel-klikket og herjet med! Da gjenstår bare å lage noen hylser og et sett skjefteplater:-)

Cap'n Redneck

Ang. kuler: Trondhjemske Gevorbne Musqueteer Corps lader til sine militære 11mm revolvere.  Kuler støpes med italienske messingtenger for spisskule til Colt Walker. Disse har hælbase og kan presses fast i hylsemunningen.  Mulig at tilsvarende kuletang for Colt Navy kan brukes til 9mm pin-fire, men til 7mm ville jeg gått for LEE rundkuletang i .308/7,83mm. (hvis ikke passende hjortehagl er å få kjøpt fra Parabellum).

chiefen

> Ang. kuler: Trondhjemske Gevorbne Musqueteer Corps lader til sine militære
> 11mm revolvere.  Kuler støpes med italienske messingtenger for spisskule
> til Colt Walker. Disse har hælbase og kan presses fast i hylsemunningen.
> Mulig at tilsvarende kuletang for Colt Navy kan brukes til 9mm pin-fire,
> men til 7mm ville jeg gått for LEE rundkuletang i .308/7,83mm. (hvis ikke
> passende hjortehagl er å få kjøpt fra Parabellum).

Fant en fransk side som mente 25ACP-hylser var passende emne for omgjøring til 7mm. Så jeg får vel finne en slik og måle litt!

MM

Er du sikker på at det var .25 ACP?
Jeg prøvde nettopp en .25 ACP hylse i min 7 mm PF revolver, og den datt rett gjennom tønna.

.32 ACP burde passe bedre på målene, men de har tennhetten på helt feil sted for et pin-fire våpen.

chiefen

mangler hylse/patron å prøve med men får heller ikke 25ACP til og rime, den må være for liten! 32ACP blir vel for stor, hylsa måler godt over 8mm utvendig?
Tanken er å bruke hylsa med igjennloddet tennhull, avdreid krage/bunn og pinne satt i fra siden. Ender nok opp med å dreie noen hylser i messing, en 3-delt konstruksjon hvor hylseveggen loddes samen med bunnen, det er jo ikke akkurat snakk om en lang stridsløpe som skal skytes:-)

http://jef-and-son.frbb.net/viewtopic.forum?t=25

chiefen

Kula skal være 7,69mm iflg diverse kilder, det skulle bli .302-.303
Hvor finner jeg slike kuler, rundkule eller helst spissogival-kule? Å bestille en kuletang er greit, men jeg skulle gjerne ha prøvd dette nokså snart...

Vil ikke en rundkule "blye" fælt?

Fant forresten en tørr og fin bit av eiener i bua i kveld, sager den opp i morgen for å se om den kan bli skjefteplater, norskere blir det ikke

Cap'n Redneck

Du kan høre med Clarry Haglund på Hamar om han har noen egnede kuler til deg...han støper kuler av mange slag for salg: tlf.: 913 60 282.
Ang. smøring så har ikke hælbasekulene i kal. .44 & .36 heller smørerille; fronten av patronen (kula) dyppes i kulefett før bruk, eller du smører på fett forfra i tønna - akkurat som på en perk.revolver.
Hvis rundkulene er litt for store kan du size dem ned ved å presse dem gjennom et passe hull i en stålbit.  Har en kamerat som kalibrerer .31 rundkuler for bruk i en original Colt Root kal. .28 på den måten.