Rifle fra Jon Netto, Eidsvold - skiløperrifle

Started by Trond, 16. March 2016 kl. 21:40:00

Previous topic - Next topic

Trond

Jon Netto (og Peder Rød) leverte 132 jegerrifler til de norske skiløperkompaniene i 1762, Jon Netto sto for 36 av disse. Jeg har etter all sannsynlighet fått fatt på et halvvrak av en av disse og har ambisjoner på å bygge det opp/tilbake til hva den engang har vært:

Riflen ser ikke så ille ut på bildet i forhold til virkeligheten. En eller annen "restaurings-idiot" har brukt skruestikke, sparkel og to-komponent lim på den, samt gitt den noen lag med overflate finish. Som bonus har den heller ikke vært optimalt lagret. Som ekstrabonus mangler sideblikket og leddik lokket er fra 1900 - og den tid.

Er det noen her som har en original Jon Netto børse/rifle?

JanS

Gratulerer Trond! Hva finnes av merkinger og er det mulig å få noen nærbilder av sideblikkområdet, overgangen svanseskrue/løp og rifla løp med frontsikte?:-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Boka "Den Nordenfjeldske Skieløberbattailon 1747-1826" av Rolf Rasch-Engh 1997 har på sidene 123 og 124 bilder av Peder Røeds og Jon Nettos rifler som finnes i Rød Herregårds våpensamling. Av Nettos rifle finnes også et detaljbilde av løpets bakre del med to riller og merkinger, blant annnet NT. Bildene er tatt av Sjur Fedje.

Trond

Riflen er i temmelig ille stand og jeg kan ikke garantere for at det er en "ekte" og ikke bare "påstått" Jon Netto. Nettopp derfor hadde det vært super-ok om en av dem som fulgte forumet her hadde hatt en.

Låsblikk og pipe passer så godt at disse nok har fulgt riflen hele tiden. Fenghullet minner om noe som er bygget tilbake fra perk, men kan også være et resultat av mye bruk og en propp for å få krympet størrelsen på dette igjen. Dagens fenghull viser også mye bruk.

JanS

I følge nevnte bok hadde den Nordenfjeldske Skiløperbatallion med Snåenske, Meråkerske og Holtålske kompanier i 1762 følgende flintlåsrifler: 96 rifler av Peder Røed, 36 rifler av Jon Netto og 16 eldre riflestudsere (1711/1712?). Riflene var fra ca. 1750. De antatte riflene fra Røed og Netto på Røds Herregård kommer fra våpensamlingene til oberst Carsten Christian Anker og rittmester August Anker. Riflene til Røed og Netto har til felles følgende: Kolbe og fortre er av brunbeiset bjørk, fortreet har 3 rørkner og rekker helt til munningen, reimfeste fra midtre rørken og i kolbe, kolben har kinntre med leddik/skyvelokk på høyre side, bøylebeslaget er pileformet i begge ender, låsblikket er avrundet framme og ender i spiss tunge bak, kappe og bakplate er festet med to kraftige skruer med støthode på den ene og ombrettet er festet med ei mindre skrue. Rifleløpet beskrives ikke, men er åttekantet i bakre del som viser godt på detaljbilde av Nettos og ser ut til være rundt på de mindre oversiktsbildene i fremre del som vanlig på 1750 løp. Geværlengdene på Nettos og Røeds er henholdsvis 122cm og 124 cm og kalibrene er 15,5 mm/23 lødig og 19,2 mm/12 lødig. Nettos gevær har neddreid to riller iløpets bakre kant og har baksikte ved pipens ende og siktekornet er i messing. Likeså er kappe, bøylebeslag, sideblikkk og rørkner av jern, mens på Røeds er de av messing. Nettos har også enkel skjæring rundt låsblikk. Nettos rifleløp har flere merkinger i bakkant som krone med H under (lignende Kronborg brukte 1740-1750), tallet 6 (kan være b). Røeds har på svansskruebladet delvis bortslipt F5 (1746-1766). Forfatteren ser ut å ha rotet litt på side 126, 7-ende linje, men hvis ordene "siste gevær" erstattes med "første gevær" så er overstående beskrivelse konsekvent. Så over til Tronds gevær som ikke ser ut til å ha riktig avtrekkerbøyle, låsblikk og smekre kolbeform som Nettos/Røeds rifler 1750 rifler. Kolbeform og låsblikk ser ikke DN ut fra 1750-tiden, men eldre og kolbe har mer padleform. Ut fra bildet så ser låsblikket ut til ikke å passe helt til utskjæringen som ser ut til å hatt en mer bøyd form ved at det er noen mms klaring midt under og beslaget og dets nedre bak kant ser ut til å ligge ut over utskjæring. Plugging av perkusjonshull ser også ut til å støtte opp under dette. Men ut fra ovenfor gitte data om antatte Nettos og Røeds rifler så skulle det være mulig å finne ut om det er noen likheter.

jbw

Jeg fik en norsk beskrivelse af piben for mange år siden til et nordisk mesterskab i sortkrudtskydning, i Oslo. Jeg har desværre mistet den, men jeg tror den kom fra et norsk våbenhistorisk tidsskrift. Mest karakteristisk var nok riffelgangens stigning som skulle være en omgang på 24". De piber jeg har set var med 8 rund bundede riffelgange, boring ca. 15mm

Trond

Det er vesentlige ting som taler for at dette ikke er en Jon Netto rifle, deler av den kan selvfølgelig/muligens være det. Dette bærer mer og mer preg av å være en sammensetning, satt sammen på en godt skjult og spesielt useriøs måte. Mer opplysninger følger senere.

Svartkrudt

Spennend tråd! Har du funnet ut noe mer om mysterie rifla?

Trond

Nei, men det er tiltagende mye som tilsier at dette er en ren sammensetning som ikke har noe som helst å gjøre med Netto. Folk er dessverre ofte skurker og idioter som meg biter på. Den som bare hadde hatt tilstrekkelig kompetanse...

JanS

Neste gang du får tilbud om noe som du ikke har og er usikker på, så kan du sende bilde av gjenstanden til meg så skal jeg prøve å hjelpe deg.:-)