Tennstempelrifle

Started by Mr. Pitt, 23. August 2016 kl. 5:51:37

Previous topic - Next topic

Mr. Pitt

Har bestemt meg for å selge denne, ikke verdens vakreste, men en fin skytebørse.
Mekanisk fin.
Begynte å mekke den om til en banerifle, det eneste som er gjort er at siktene er byttet, har de originale gamle.
Meningen var å montere et tangsikte.

Saken er den, hva skal jeg forlange for den?
Regner med at forumets medlemmer har noen synspunkter.

Beklager litt dårlig kvalitet på bildene, nytt kamera, sliter med å få skarpe bilder.

Edit: Endret trådtittel. Redaktøren
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Jon

Du mener nok tennstempel-rifle? Tennål er noe helt annet, bl.a. Dreyse.

Mr. Pitt

Det var det som var meningen, gikk litt fort i svingene.

jrr50

Flott rifle dette altså om det ikke hadde det ikke vert for jeg akkurat har kjøpt meg ei Hillard underhammer rifle nå nettopp så skulle jeg jaggu slått til.
Hvilket kaliber er denne ?    
Er den 10,15*61 (jarmann) eller er den i 12,17*44.

Har lenge sett etter ei  slik ,synes det er utrolig flotte børser disse tennstempel børsene , det er noe ekte " norsk" over dem liksom....
Men det dukker vel gjerne opp ei annen en gang økonomien er mer på rette sida,
Når det gjelder verdi er ikke jeg ekspert nok og uttale meg men tror nå at de kan gå for 4/5000,- og oppover til 10/12000,- alt etter hvem som er børsemaker og hvilken stand de er i
, vet det var flere norske børsemakere i tillegg til Larsen som bygde slike men de fleste jeg har sett er vel Larsen .
Det gikk ei slik bygd av Larsen (det var ei 10,15*61 ,tror de fleste av dem var det kaliberet ,kunne sikkert få annet men de jeg har sett har vert de fleste i det) men den som ble solgt på auksjonen i fjor ,det var ei som var i grei bruksstand ,ikke perfekt og strøken men godt brukbar skytestand ,for svartkrutt skyting ,den gikk  for 6000,- (+ salær osv ,så det vil vel si 7000,- ca )hos en av auksjonshusene i Oslo i fjor .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Mr. Pitt

Glemte selvfølgelig kaliberet.
10,15 Jarman.

krutnarr

Hei.
Dette er noen flotte rifler. De er liksom "særnorske"  å har vært en jegers/skytters drøm fra dagen de kom ut ;-)
De er som du sier litt rufflete i utseende, men god skytbar stand. Kaliberet er det vanligste, men de kunne bestilles i flere kalibre. Den er nesten helt sikkert en Larsen. Det var larsen som hadde dette "eikeblad"-liknende pynten rundt løpskilen. De andre hadde som regel bare en kjedelig oval sirkel :-) .
Prismessig så hadde den hatt høyere verdi om den var urørt. Det er jo flott att ikke det er kommet tangsikte på den, for nå kan den jo settes tilbake til original stand med originale sikter som du har. De siktene er gode nok i massevis ;-)
Skulle JEG ha kjøpt den som den er med gamle sikter i en pose på siden så er vi rundt 6 tusen kroner. Setter du på siktene igjen kan sikkert prisen gå opp mot 7-7,5 tusen for noen. Den er litt ødelakt i stokken, men er det kun den ene flisa i forskjeftetuppen som mangler, så lar dette seg lett reparere. Når det er sakt så går hele fine upussede rifler med original brunering for godt opp i 15-20 tusen. Noen har også fine utskjæringer på og avtrekkebøyle i horn/bein. Da er det kun hva en samler er villig til å blø........

Sett den på markedet. Den selger sikkert greit :-)

krutnarr

Trond

Dette er en belgisk Larsen fra ca 1885, uten skjæringer eller gravre, men med snellert. Dette er en temmelig masseprodusert rifle, faktisk solgt i store deler av Europa. De belgiske Larsen'ene av denne modellen er svært velprodusert og ble i tiden solgt under forskjellige navn. Av norske finner man Hagen (det vanligste), Hesselberg, Eriksen, Torgersen etc - navnet til forretningen som solgte dem ut til kunden er navnet på pipen. Noen er merket Larsen & Fils og noen Larsen Rifle Co.Og så er det noen som ike er merket i det hele tatt - jeg har f.eks. en med en bøtte britiske stempler og intet annet.

Det positive med denne er at forskjeftet er intakt og at den har snellert, det negative at det må gjøres en jobb mad siktene, at det ikke er en Larsen, Drammen samt at den ikke har annet "utstyr" enn snellerten.

En grei belgier som denne går gjerne fra 7-10 lapper. Belgiere til 15-20 lapper eller mer må være urørte supereksemplarer som se to på bildet med full utstyrspakke og gjerne litt til.

Omfattende utskjæringer, mye gravyre, gjerne en svært uvanlig variant som den nederste med kanelert pipe etc. og i nærmest lytefri stand.Er det derimot en sær og sjelden Drammenser som den på nedenstående bilde, blir prisen fort en helt annen. Jeg ga 45 lapper for denne for minst 10 år siden, noe jeg syntes var helt greit - hjorten under bakkolben har tom glassøyne.

På det nedenstående bildet har jeg plukket fra noen av de Larsenriflene jeg har som jeg regner som relativt verdifulle (kr 15-20 000 eller mye mer). Ja, jeg er på hytten og måtte derfor plukke de to ovenstående bildene fra dette).

Den øverste er en Drammensprodusert patronvariant for metallhylse av en jeg også har for bruk av papirpatron. Den sistnevnte er antagelig mer sjelden, men er uten utstyr og var ikke komplett da jeg fikk den (det er den nå).
De to neste er overdådige belgiere.
De to neste er revolvergeværer, den første utrolig avansert med gasstetning etc. En runde med sveien og tønnen trekkes tilbake, roterer étt skudd, hanen spennes og tønnen dyttes foran til ny gasstetning. Den har # 14 og er antagelig den siste av disse Larsen produserte. Den andre er fascinerende superprimitiv. Man må trekke tønnelåsen tilbake, dreie tønnen med tommelen, låse tønnen igjen. Begge er i perkusjon.
Den siste er nesten den morsomste. Den er superenkel, mangler all dekor, er nesten en vanlig RB, men er supersjelden og gøyal. En RB med sidesittende hane, hørt om det før?

Long story short. Sjeldne Dramensvarianter er verdifulle, not so med belgierne. Det ble rett og slett produsert alt for mange av dem.

proud.norwegian

Hva med den forbedrede utgaven ?

Mr. Pitt

Etter å ha håndtert denne børsa eter ca 10 år, oppdaget jeg at det manglet en bit av skjeftet under låsen i tillegg til biten på munningen.
Takker for alle innlegg, lufter markedet litt til før jeg tar en avgjørelse.

Mr. Pitt

Har bestemt meg for å droppe salget av børsa, det jeg vil ha er vist for mye, så den blir hengt opp igjen på spikeren, for se om jeg gidder å fikse den til vinteren.
Prisen jeg satte er den som forumet foreslo, rundet den av litegrann opp, siden jeg foretrekker runde tall.