Flintlås

Started by glenhaug, 14. March 2016 kl. 20:12:40

Previous topic - Next topic

glenhaug

Ønsker hjelp til og finne opphavet til denne
ser ut som om denne er satt sammen av flere forskjellige.
totallengde ca 112cm

Trond

Det er etter all sannsynlighet en tilbakebygget sammensetning. Det jeg kan si med stor grad av sikkerhet, er at den opprinnelig er produsert på Kronborg mellom 1765 og 1780. Pipen har etter all sansynlighet vært gjort om til perkusjon og bajonett typen som passer dette festet ble (litt usikker her) primært brukt i krigene hvor Nord Tyskland frigjorde seg fra Danmark på midten av 1800-tallet.

Låsen er ekstra interessant. Værhaken er en typisk svensk kreasjong som ikke ble brukt av Danmark, men som ble innført i Norge i forbindelse med unionen. Låsen ser ut til å passe fortreffelig til stokken og låsblikket er antagelig det originale. Her er det nok noen som har tatt bryet med å bygge en norsk perkunsonsvariant (med værhaken) tilbake til flintlås, samt file et passende spor i hanen (som ikke ser dansk ut).

Så kommer det fullstendig umusikalske. Ved første øyekast ser baksiktet (og lengden på børsa, sånn omtrent) til å stemme med en f.eks. M1769/1841/1860, men da skal pipen være riflet opp og det skal sitte en tapp i svanseskruen.

For så å umuliggjøre dette, et slikt bajonettfestet har aldri sittet på en nordisk flintlås eller en norsk perkusjon.

Danmark/Norge og Norge har, meg bekjent, bare hatt én eneste flintlåsbørse med messing fengpanne (Kongsberg Jegerrifle M1821). Jeg har en viss følelse av at hane, slagstål og fengpanne kan være fransk (kun en følelse, altså).

Long story short, her er det noen med god tid og stor kreativitet som har satt sammen et fantasivåpen som våre etterkommere kommer til å klø seg skallet av. Og det blir helt sikkert mye mer av slikt fremover. Denne børsa må ikke avfyres håndholdt. Skal den brukes, først en sprengladning med snoravtrekk, så minst to avfyringer med normalladning, de også med snoravtrekk.

Håper at du fant dette egnet til ytterligere forvirring.

glenhaug

Hei Trond
takk for klare tilbakemeldinger,helt suverent. har tenkt på denne nå i over 20 år uten noe svar
for tilbakemelding kan jeg si at denne har både riflinger og tapp i svanseskruen og som du sier baksiktet lingner 69/41/60
se skru på kolben likt som på kammerladere.

nevS

Låsen kan være en charleville også
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

glenhaug

ikke la dere forstyrre av det i rundt

jke

Hello fine black powder shooters.

Here is another. Mine has rifling and the pillar breech.
Whoever made these also made them in the long M1774/1841/51, I have seen two of the long rifles for sale that were converted back to flintlock.

Mvh, John

JanS

Interesting John, have the two long rifles converted back to flintlock been for sale in the US? If so I assume these original Kongsberg converted percussion rifles have been brought to the US by Norwegian settlers. The convertion back to flintlock I assume has been carried out by a local gun smith. Glenhaugs rifle has the percussion 1841 number 7475, but yours has the number 143 of the total number converted (200-500 or 1000?).
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

jke

Greetings JanS,

My rifle and the two long rifles had the exact same type of hammer and also the brass pan. So I am of the opinion they were converted back to flint by the same person or group of people, but I am not sure it was necessarily in the US. My jäger type rifle was from Canada, one of the long rifles was at auction in Ohio, and if I remember correctly the second long rifle was in New York. So they were not close together at this present time. But who knows?  :klohode:

Mvh, John