Kammerlader 1860/67 marine?

Started by Nygaard, 03. April 2016 kl. 19:20:26

Previous topic - Next topic

Nygaard

Heisann. Et familiemedlem fant nylig en kammerlader under loftsrydding. Den var begravet i store mengder støv, og ble funnet sammen med noen bilder av kong Haakon og illegale aviser fra andre verdenskrig. Mulig noen stakk den unna rundt de tider, med andre ord.

Den er, så langt jeg kan skjønne, en 1860/67 4 linjer landmarksombygget kort kammerlader for marinen. Messingdetaljer og riflet kammerstykke. Nummerlik med unntak av bajonetten.

Stemmer konklusjonen min med bildene? Beklager lyset. Klikk for stor versjon.

Familiemedlemmet har ingen videre interesse av å beholde den, og selger den gjerne videre - for eksempel til meg. Vi mangler imidlertid en klar idé om hva som ville være en fornuftig salgssum. Kan noen hjelpe oss med et estimat?

Den er i hel og bra stand. Litt mer preget på den siden som har ligget nærmest gulvet. Litt lett gravrust på avtrekkerbøylen, men ellers har stålet slippet bra unna, selv om bruneringen har forsvunnet her og der - særlig der pipa har vært i kontakt med treverk i løpskanalen. Blank og fin innvendig, ser ingen rustgroper. Treverket har noen skrammer, men omfanget er moderat. Fungerer fint mekanisk med unntak av at den mangler tennstempel (randtent).

Roy-Terje Kjoberg

Da får jeg stikke hendene inn i vepsebolet og komme med et prisestimat. Landmark utgavene ligger vanligvis noe høyere en Lunds i pris, og når det i tillegg følger med en original (?) bajonett så vil jeg si at en pris mellom 10 og 12000,- kroner i allefall kan være et utgangspunkt. Manglene er inkludert i vurderingen :-)
Mer samler enn skytter.