Tennhetteisetter

Started by Roy-Terje Kjoberg, 16. April 2016 kl. 15:59:48

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Ut ifra identifiseringen av : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=21119]støpetangen har jeg på det mest bestemte konkludert med at tennhetteisetteren på vedlagte bilder ble brukt på Jarmannpatroner. Imidlertid kan den brukes på patroner med tilnærmet samme flensdiameter. Det hadde vært interessant å vite i hvilken anledning disse hetteisetterne ble brukt. Er det militært eller sivilt? Kan det være i forbindelse med jakt i ishavet/Svalbard?

En messingplate festet med stifter eller skruee med avfilte hoder.

Med hylse for illustrasjon.

Sett mot hetteisetterknappen. Knappen er merket M.

Feste i bakkant.
Mer samler enn skytter.

Jon

Det er nok helt klart sivilt, man ladet ikke patroner i felt i Forsvaret. I 4''' / 12mm brukte man kun ringantændelse militært. Til 10,15 fikk man ferdige patroner fra Hovedarsenalet, senere med mantlet kule fra Rødfos.

Her en del tennhette-tenger som både tok ut og satte inn nye hetter.

jrr50

Den var stilig du,akkurat denne har jeg ikke sett før ,har sett forskjellige ,både krok patenter og syl liknende til hette utak ,og jern tenger av mer eller mindre fabrikk produserte modeller med isettere.
Men har aldri igrunn slått meg at det er. Faktisk ikke vanskeligere enn dette og den funker nok greit da 6,45 mm berdan hettene som de brukte de gamle patronene ,iallefall de jeg har av utendoerfer,og linden er det disse store myke hettene,de krever ikke all verdens kraft heller så dette er nok i massevis,
Skal piskadø lage meg ei liknende til kombi børsa,som har slike store berdan hetter til 9,5-60r løpet og hagle løpet ,med de gamle messing hylsene ,så dette er for meg survival utstyr fra den gamle garden ,med jegere og fangst menn, de kunne nok være borte en stund om gangen og trengte klare og ordne ting selv,

Liker og ha den slags til slike våpen,den  er jo ei klart jakt børse ,er litt artig og ha mest mulig bra utstyr til dem og vere selvhjulpen som de var i gamle dager.
Selv om det neppe blir påkrevet og bruke det kan det vere morro og prøve en gang på mer frivillig basis,og med reserve patroner i lomma om det går dritt da);-)

Takk for du deler disse artige kurositetene med oss andre ,slikt er gøy og se ,....:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Roy-Terje Kjoberg

"Det er nok helt klart sivilt, man ladet ikke patroner i felt i Forsvaret. I 4''' / 12mm brukte man kun ringantændelse militært. Til 10,15 fikk man ferdige patroner fra Hovedarsenalet, senere med mantlet kule fra Rødfos."

Da er det avklart:-)

Mange flotte tenger - og det fulgte jo også med en slik en i sakene mine. Ser at på min så mangler det en del, blant annet fjæren for hetteisetteren og en låseplate for hylsen.

Produsent og årstall innslått

Produsent - første tre forsøk på merking. Metallet var sannsynlig for hardt til valgte merkemetode. Det er på flaten til høyre for årstallet på bilde over. Flott at de ikke filte det vekk:-)

Hettefjerneren ute og fjærfeste i linje over.

Hylseinnstikket der låseplaten mangler og forhøyningen for rett settedybde av tennhetter.
Mer samler enn skytter.

Harald

Hei. Knappen merket M. Tja, det ligner nå i hvert fall mistenkelig på en vanlig "sko-bespar" fra Mustad. Metallstift man slo inn i skoene for å unngå slitasje på sålene. Billigere enn å stadig måtte halvsole skoene. Ble kanskje mest brukt under tresko og trebotn-sko og røyserter (lærstøvler) for arbeidsfolk. Mvh Harald

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Browning08

Denne er nok sannsynligvis laget for salg og jeg tror jeg har sett tilsvarende i gamle kataloger type Stukenbrok etc.. Mener også at jeg så en slik i Sverige på en auksjon en gang.

festus

Jeg tror den er hjemmelaget, og M står nok for Mustad, ja. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling