Hvilke prosjektil støper denne tangen?

Started by Roy-Terje Kjoberg, 15. April 2016 kl. 10:07:31

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Har fått i hus en messing støpetang. Har forsøkt å måle formen på prosjektilet den skal støpe og diameteren er en tanke over 10 mm. Lengden er 26,5 mm + fyllekanalen. Smørerillene virker noe smale. Finner ikke noen merking på tangen. Har riktignok ikke brukt lupe enda.

Mer samler enn skytter.

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Mr. Pitt

Enig, ser veldig jarmann aktig ut, og diameteren stemmer 10,4mm.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jrr50

Dette var litt interessant for meg og .å få vite litt om.
Har ei nesten lik ei her som jeg har lånt av en venn for og støpe litt kuler til en kombi i 9,5-60 R ,jeg nedsizer de til 9,8
Men denne har samme dimensjoner,som di etter det jeg finner ut,
og er merket med 4C eller 40 på bolten ser det ut som
.

Er en utfordring og støpe med disse gamle messing tengene ,men etter en del forsøk ,og brente fingre ,er jaggu litt varme som det blir i hendlene på disse så har det til slutt begynt og komme seg,

Og kulene er faktisk brukbare til og skyte med også ,selv etter de er nedsizet i tilleg, og dermed uten riller.:-)
Jeg bruker også omformete jarmann hylser til denne mi i 9,5-60r så hvis det er jarmann den er til er det ikke rart de passer greit med ned sizete når hylsene er samme bare ned nacket litt :-) :-P
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Roy-Terje Kjoberg

10,4 stemmer når jeg måler i overkant av den andre smørerillen.

@jrr50:
Har sjekket bolten også men ikke ett eneste merke.
Fant engang ut at sveisehanske på den hånden som holdt messingtenger ikke var så dumt:-) Ellers så har jeg til tider tredd brukte melkemaskinslanger på også. Må innrømme at det tar bort litt av det estetiske ved tengene......
Mer samler enn skytter.

bubo

Her er også ei støpetang med samme kal som de over,10,4mm.
I tillegg er der ei form på 7,9mm i samme blokka..uten fettriller.
Noen som har noen opplysninger om denne kombinasjonen?

jæger justnæs

Flotte støpetenger dere har!
Angående din, bubo: Jeg tenker helt fritt om at den minste kula kan være en erstatning for butt kule til noe henimot 8mm-kaliber, beregnet papirvikling eller brukt som den er med en noe hard legering. Men det blir kun spekulasjoner. Den store kula til Roy Terje og bubo ser ut til å ha noe større drivbånd før tuppen. Sivil kule for patroner i 10-ish mm-familien? Synd at han som opprinnelig eide tanga ikke var registrert forumbruker og hadde skrevet et innlegg om den i sin tid ;-)
Best når det smeller!

Roy-Terje Kjoberg

Har startet en gjemmomgang av saker og ting som har hopet seg opp gjennom årene og da dukket det opp en eske merket Jarmann. I esken var det en pose med kuler og de ser ut for å være støpt i en tilnærmet identisk tang. Det kan se ut som tangen de kommer fra har hatt kutteplate. Med litt lirking og lukking smatt en kule "rett i tangen" og så ble det bilde. Helt rett som JJ skriver at det øverste båndet er noe tykkere enn de to andre.
Blir vel nødt å fyre opp en blygryte så jeg kan få sjelero i sakens anledning. Spurte et medium litt lenger inne i fjorden angående kontakt med første eieren av tangen men han mente det var like godt jeg ikke uroet.

Mer samler enn skytter.

jrr50

Der har du nok helt rett Roy -Terje Kjoberg for den tanga jeg har her er jo kutte plate på og de ser slik ut ,tålelig identiske ,kanskje en aning dypere smøreriller, men ei mindre ser det ut for også,men ikke rare forskjellen ser jeg ,nå har jeg endelig fått støpt meg opp noen så jeg har liggende ,
Er ikke så gærn og støpe med når en først får teken og nok varme i tanga,og nok isolasjon på hendlene:-)    
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Roy-Terje Kjoberg

Da er støpingen unnagjort og tangen begynte å støpe noenlunde gjevnt etter kule nummer 32. Termostaten har satt seg fast på gryten så det ble med den temperaturen jeg brukte da jeg sist støpte blysøkker.
En nokså kraftig plugg. Så en metode for skånsom fjerning av den imøtesees med takk. Tenkte i utgangspunktet å bruke en jernbindertang men er i ettertid kommet på den tanken at andre muliges har bedre løsninger.

Mål som følger:
Tverrmål over øverste smørerille 10,3 mm.
Tverrmål øverste drivbånd - i nedkant 10,8 mm - målet i toppen på båndet er 10,3 mm.
Øvrige drivbånd 10 mm.
Mer samler enn skytter.

jrr50

Lurer på om det kanskje er til et annet kaliber eller kanskje det bare er individuelle forskjeller på tengene,slik at kulene støpt av disse tengene likevel går om hverandre til jarmann  disse .
Legger til noen mål jeg også til sammenlikning: 22,40 mm skal vere målet på det siste,altså lengden på kula.
Beklager dårlig bilde kvalitet men det viser nå målene ,det zoomingen som har gått helt i stå på ipaden her.:-)
Med beste hilsen JRR50.

Jon

Spennende dette med kuler og kuletenger, jeg samler egentlig ikke slike men der ligger noen i skuffen. Bl.a. en merket "10" og det er en 3''' eller 10mm som det het i 1880. Egentlig så er dia. ca 10,7-10,8.

Samme kule ser man her i Larsens 1880 katalog, det var før 10,15 var tatt i bruk sivilt. Men 10,2 finnes, den har også en kuledia. på ca 10,7-10,8 (10,75)

Under her ser man samme kuletang-type som på mine innlednings bilder men ser man under så finnes tengene i flere utgaver

Ikke så enkelt å forstå disse gamle kaliber-benevnelsene, desimaler ble ofte strøket. Men når 10,15 kom så ble det hele to desimaler men den er jo en omregning av engelsk kal. .400

reldor

>
> En nokså kraftig plugg. Så en metode for skånsom fjerning av den imøtesees med takk. Tenkte i utgangspunktet å bruke en jernbindertang men er i ettertid kommet på den tanken at andre muliges har bedre løsninger.
>

Hei
Jeg har brukt en tang som er til å klippe vekk skudd på trestammer.
Tanga er rundneset og skarp som kniv.
Er egentlig til bonsaitrær men fungerer godt på bly....

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Roy-Terje Kjoberg

Da er en tang på vei over Atlanteren:-)
Hadde spekulert på å sette kulene fast i en drill og bruke en saks som kuttestål. Splitte en passende hylse i tre seksjoner for å få en mykere chock eventuelt ha en skinnfille rundt kulen. Kan forsøke det frem til tangen kommer.
Mer samler enn skytter.

Harald

Noen bilder og info til sammenligning. Har ei messingtang som er stemplet 10,15. Styrepinnen er borte og den tetter ikke helt, slik at det blir en liten grad på kula. Kula er 21 gram, lengden 26,3 mm, diameter fremre bånd 10,4 mm, bakre bånd 10 mm.

Roy-Terje Kjoberg

Det er nok en slik tang min er kopiert etter. Til og med kalibermerket.
De som lagde min mente sikkert at en kutteplate var noe unødvendig dill så de sløyfet den like godt.
Hvis du setter en liten aksling til styring så får du kanskje lukket tangen.
Mer samler enn skytter.

Harald

Ja, jeg skal prøve å sette i en bit rundstang for å få styringa i orden. Tanga mi kom fra Sverige for noen år siden, mest sannsynlig laget der (?), og trives godt i lag med m/1883.

Roy-Terje Kjoberg

Da er omtipset bonzaiknopptang innkjøpt og resultatet ser meget oppløftende ut.

Testkule støpt i full fart for testing av tang. Jada, jeg vet at formen blir bedre fylt med litt varmere bly:-)
Mer samler enn skytter.