Døllebajonetter

Started by festus, 10. May 2016 kl. 18:16:46

Previous topic - Next topic

festus

Hei! Jeg har to døllebajonetter som jeg vurderer å selge, men før det hadde det jo vært morsomt å vite hvilke geværer de er til, modellbetegnelser, merkinger og slikt. Begge har rester av aluminiumsmaling og er godt brukt, så all verden er de sikkert ikke verdt, men hvis noen drister seg til å komme med en prisvurdering ville det vært flott. :-)

Bajonett 1: totallengde 62 cm, klingelengde 49,5 cm, 25 mm. indre diameter. Brist i klingen.

Bajonett 2: totallengde 61,3 cm, klingelengde 48,2 cm, 24 mm. indre diameter. Hakk i klingen.

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Tinytim

Dansk-Norske begge to, den lengste M/1746 den andre M/1765-69-74, i bra stand gård de for rundt 2000 og 1000 kr

festus

Takk skal du ha. :-) Da legger jeg meg et stykke under det. Noen som klarer å tyde merkingen?
- Rudyard Kipling

jrr50

Ja riktig som du påpeker her "festus" etter 01.05-2016 var det slutt på alt som er våpen og ammunisjons relatert på Qxl
 ,dessverre.
Så det var en kort tid vi fikk benytte den gamle salgs plattformen /oppsettet etter de byttet tilbake til den ,for da det nye "forbedrede"  oppsettet kom for et par år siden, ble jo Qxl  helt ubrukelig,en periode ,både for og kjøpe og selge noe som helst fra,var jo komplett umulig og søke opp noe og totalt uten oversikt.
Men de byttet jo tilbake ,til slutt.

Jeg ble så fornøyd da de etter kunders påtrykk,gjenninførte det gamle side oppsettet,men det ble en kortvarig glede det altså.

Qxl har vert greit for det har vert enkelt og kjapp måte og selge,
og når man var kjøper var karakter boka på selger en fin pekepinn hvor seriøs folk var ,så det har vert bra med qxl,
noe annet er at prisene har til tider vert noe kunstige/konstruerte,og det har vert mye som har vert ,kort og godt skrot/eller ikke etter regel boka,men det skyldes vel i stor grad uvitenhet tror jeg ,fikk iallefall stort sett det inntrykket.

Men som sagt nå er det altså ,slutt ,
men det er jo iallefall så bra vi har markedet her på svartkrutt.net da,der er det også ganske trygt føler jeg ,og handle,både som kjøper har jeg følt meg trygg,og som selger har ting aldri lagt lenge før de har blitt solgt her heller,( og det helt supre er jo at det er gratis,takk for det Øyvind) og er en ok sted og handle,da er det stort sett ,ærfarne svartkrutt folk som er ærlige og redelige,
så jeg kommer nok til og sjekke markedét hyppigere fremover nå Istedet.

Ha en riktig fin dag videre alle sammen.:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Sparknekt

QXL har ikke satt noen begrensning på salg av bajonetter og blankvåpen. I e-posten som jeg mottok fra QXL står det følgende: QXL har forretningsmessig valgt å ikke selge skytevåpen og ammunisjon på våre auksjoner fremover. Kategorien skytevåpen under militæreffekter er fjernet, men blankvåpenkategorien med underkategoriene: bajonetter, kniver og sabler, er fremdeles mulige å bruke ved opprettelsen av auksjoner.

Jon

Der er jo en auksjon som har vært i skyggen av Qxl, veldig billig å bruke også. Den heter Gibud og jeg kan ikke se at de har noen begrensninger.

jrr50

Takker for tipset der Jon,den visste jeg ikke om,den var oversiktlig og grei,
Dog ikke mye av den kategorien jeg ser etter,men da må jo vi som selger og kjøper slikt begynne og bruke denne da.
Så kansje det kunne vere en ide,for det er vel slik med sånne sider når noen først begynner så ryktes det ,og dermed dukker selgere og kjøpere opp etter hvert.

Av og til er det jo greit og kunne legge ting ut på en auksjon for og lodde stemningen og se hva markedet vil gi ,for er jo ikke alltid letteste og sette helt rette priser på slike ting,alltid.
Lett og havne for lavt,da går det billig og man får en lykkelig kjøper,eller så ender man med og ikke få interesse,overhodet,
og setter man bud uten noe mer på en ordinær annonse , steder hvor det ikke er auksjon,feks :finn.no

Ser det er ofte de som kommer med helt useriøse,skam bud de som er de som ringer og spør ,eller plager om man kan si det ,når man først har en annonse ute.;-)
På den slags annonser, så det er ikke det beste alternativet,ser og at Facebook blir mer og mer restriktiv på dette med våpen og ammo,også antikke og  pryd gjenstander.

Noen få sider ,/grupper driver ennå ,men ser de minker stort på antallet,og de stenges hvist ned fortløpende etter det jeg forstår.

Der ser ut for at gapet mellom brukes våpen og pynte/samle gjenstander er nesten blitt borte ,
og da mest for sikkerhets skyld,,tror jeg ,de skylde hvist på det ville bli for mange som dekket seg bak den beskrivelsen og da solgte moderne??
,synes det høres merkelig ut,er vel heller at der ikke er kompetanse til og kunne skille,mellom moderne våpen og ,antikk /samle /pryd våpen  dette de som er så lysten på og stenge ned,
Da sammen med manglende kunnskap om regler/lovverk ,som egntlirg ikke er deres som driver nettsteder ,sin  sak og håndheve, men politiets,dessuten tror jeg de fleste grupper ,har så pass justis innen egne rekker de hadde tatt affære om noe slike ulovlige eller grovt tvilsomme annonser eller personer dukket opp,og stengt dem ute ,og meldt fra ,selv.

og  de som nå driver og stenger ned og "sensurerer bort alt våpen relatert "har ikke tenkt og skaffe seg slik kompetanse,iallefall ikke Facebook ,da er det lettere og stenge den biten ned sammen med det som er  moderne,og litt til annet bruk,og underlagt et annet  lov/regelverk.

Så en får rett og slett bare se etter nye arenaer og drive med dette på ,tror det var ,og er en meget lovlydig gruppe mennesker de fleste innenfor dette som ikke trenger på pass fra et selv utnevnt overformynderi .:-)

Tror dette som nå skjer bare bidrar ennå mer til at det viskes ut skille mellom seriøse og useriøse,dermed kan i verste konsekvens ennå mer havne feil steder ,ikke med vilje  nødvendigvis heller,men uforstand,eller uvitenhet ,
men siden det faktisk ikke er andre steder og selge ,og noen ,vet ikke hvor eller hvem de selger til ,og når da de seriøse er nedstengt,  ja hvem er igjen da?????

Nå håper jeg dette jeg skriver her nå taes med en "klype salt" .og ikke taes som bombastiske påstander,
det er mer ment som lufte litt tanker om dette og mine synspunkter  rundt dette som skjer på dette markedet nå,som nødvendig vis ikke er andres eller alltid helt rett heller ,for det har skjedd før jeg har måtte gå tilbake på saker ,og skjer nok igjen,

Så til slutt ,bare si beklager til "festus" at jeg har bidratt ( stort sett ,meg ,denne gang) til at tråden er havnet på vide vanke og nå omhandler noe helt annet enn opprinnelig ,var ikke meningen og kuppe tråden ,beklager ,men måtte få ut litt tanker om dette,håper jeg tilgis.

Men bare for og prøve rette litt på det,så ser jeg slike går for 1000 lappen ,andre steder , iallefall de som blir solgt har sett en del høyere nærmere dobbelt som andre nevner , men da er de som oftest til salgs vel og lenge ,så dette er jo dersom ikke merking er spesiell,her har ikke jeg kompetanse nok, men tror nok de som har vet slikt veldig godt,men sikkert lurt og sjekke dette grundig for det kan bety en del slik jeg oppfatter dette. Eller om man er så heldig treffe en som trenger til et komplimering av tilhørende våpen med tilsvarende merking,men det er sikkert mer flaks og finne.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

festus

> Ja riktig som du påpeker her "festus" etter 01.05-2016 var det slutt på alt som er våpen og ammunisjons relatert på Qxl

Dette var nytt for meg, og når jeg går inn på qxl får jeg da fortsatt opp militaria og samlervåpen? :confused:

Jeg har heller ikke fått noe brev om endringer, og siden ser lik ut som før?
- Rudyard Kipling

festus

> Så til slutt ,bare si beklager til "festus" at jeg har bidratt ( stort sett ,meg ,denne gang) til at tråden er havnet på vide vanke og nå omhandler noe helt annet enn opprinnelig ,var ikke meningen og kuppe tråden ,beklager ,men måtte få ut litt tanker om dette,håper jeg tilgis.

Nemo problemo! ;-) Ble litt overrasket bare, siden jeg ikke har fått med meg noen endringer på qxl. Takk for tips om pris også!
- Rudyard Kipling

Jon

Auksjoner lagt inn før 1.mai får selvsagt gå ut tiden men etter det så er det slutt.

Får håpe at noen datakyndige folk med interesse for jakt, skyting, og våpen inkl. samling kan lage en god kjøp-/salgsside for oss utstøtte.

Trond

Den siden finnes forlengst! Det er den helt klart mest besøkte siden av sitt slag i Norge og er tom. gratis i bruk. Dersom du ikke kjenner til den fra før, finner du den her: http://www.marked.svartkrutt.net/

Jon

Jeg tenkte mer på en auksjons-side på samme måte som Qxl for kjøp og salg av f.eks. samlerpatroner -våpen.