Antikkjakt i Odense

Started by krutnarr, 04. June 2016 kl. 12:52:49

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Det skjer relativt lite på forumet om dagen så jeg tenkte å dele litt fra siste tur.
Det er alltids moro å snuse litt i antikkbutikkene man finner rundt om i verden. Noen av de er virkelig et funn. Det var også denne Kramboden i Nedergade 24 i Odense, Danmark. Jeg møtte eieren Knud Hage som hadde drevet boden i mange år. Bildet under er tatt for 20-30 år siden.

Inventaret og vareutvalget er ennå som på bildet (muligens litt mere støv ;-))
Knud er utdannet gullsmed og reparerer det meste. Han er levende opptatt av tinn. Han kunne fortelle at bygget som kramboden lå i er 450år gammelt. Det er ikke forandret noe som helst. til og med vinduene er originale. Det som var "nytt" er elektrisk lys. Et kult bygg.

På våpenfronten var det lite, men fikk kjøpt meg et kruttmål. Det ble solgt over disk innpakket i kremmerens sjøllaget spisspose av gråpapir som seg hør og bør :-D

(De to rullekrymperene er fra et annet antikvariat)

Kruttmålet ble kjøpt for en slump danske skilling. fint?

Kan på det sterkeste oppfordre til en tur innom Kramboden i Nedergade eller andre kramboder rundt om. Det er moro å treffe folk som liker gamle ting.......

Mr. Pitt

Der jeg kommer fra kalles spisspose, kremmerhus.
Det finnes en butikk på Brandbu, som bruker kremmerhus i dag.
Alltid artig med sånne butikker, da jeg vokste opp i Oslo, var det flere slike marsjandiser som ble hyppig besøkt, bla på Tøyen og Grønland, de er nå alle borte.

Det ble fem timer på Romeriksmarkedet i går.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jæger justnæs

Takk for kjempeflott reisebrev fra Danmark, krutnarr.
Det kunne gjerne vært lagd sånt på film og vist på NRK. Gratulerer med morsomme kjøp :-)
Best når det smeller!