38 Smith & Wesson

Started by laffa, 24. October 2016 kl. 11:28:40

Previous topic - Next topic

laffa

Er det noen som har erfaring med disse småtrolla her? Har nå ladet opp med 8gr. 3fg., Svartkrutt.net sin revolverpille og rundkule cal 36. Forventer ikke det helt store av presisjon siden jeg ikke klarte å utvide hylsa tilstrekkelig til at jeg unngikk å skave av bly på kula. Det er å håpe at hylsa utvider seg litt under avfyring, men 8gr med svart lager vel ikke nok trykk. Det blir vel å lage seg en hylseekspander i benken. Det er vanskelig å finne kuletang til dette kaliberet. Skal tro om det kan brukes ei spisskule med diameter .365,som er beregnet til Tokarev?

laffa

jæger justnæs

Ser bra ut, laffa :-)
Det kan være at både Tokarev og Lee sin .36 Conical er ,ulige kandidater. Hva anser du som maks diameter? Kan kikke litt i skuffer og skap og se om jeg har noe ferdigstøpt.
Best når det smeller!

jrr50

Jeg har hatt flere av disse og de er oppgitt med ogival kule på ,361-362" . Etter hva S&W oppgir , men jeg kjøpte noen kuler fra HC i Frankrike ,
De var faktisk hele 365-366" og de gikk svært greit, var ei stund litt bekymret for de ble for store men de funket bra , det var derimot svært varierende  vekt på de fra HC og flere hadde støpe feil utvendig og bobler i støpen så det var nok det som gjorde de var varierende vekt ,
Men de hadde en tynnere kant nederst der de gikk ned i hylsa sa de var lett og sette i for hånd til og med
, de var 358" på den nederste kanten som skulle ned i hylsa og da kom alt over denne i flukt med ytterkanten på hylsa
 (på samme vis som på ei 22long rifle patron, )
og da som nevnt lengre oppe ,bar da altså største diameter på dem ,365-366" over de to båndene som gikk rundt kula ,
det du kan bruke også er 38 short colt kuler de er nok 0,001-0,002" større men så lenge de er i reint bly går det fint, jeg fikk noen som var til 38 short colt senere og de funket også veldig bra .

Mener etter husken ,( en dårlig husk ) at det var ,362" /147 grains  for 38 sw , og ,365" /157grains for short colt  (og long colt ) kuler .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

laffa

Da har jeg vært på bana og testet. Som forventet ikke noe presisjon, men klarte å holde meg innafor det svarte, på 10m hold. Det er jo en begynnelse. Hylsene hadde ikke utvidet seg noe, og det hadde jeg heller ikke ventet. Skal lage meg et verktøy for å utvide hylsa for å kunne ta kuler med større diameter. Kammermunningene varierer fra .361" til .365". Har ikke slugget løpet, men vil tro at ei kule på .365" vil forbedre presisjonen. Hvis du har noe som ligger og slenger, Jæger Justnæs, så hadde jeg bukket og takket. Hadde vært kjekt å prøve forskjellig før jeg kjøper tang

laffa

Håvard

Slike kuler du leter etter kanskje?

laffa

Ja, dette ser ut til å være rette sorten. Hva slags tang er disse støpt i? Vekt?

laffa

Håvard

ca 145 grains diameter 361, støpeblokk fra buffalo arms og det er veldig høy kvalitet på disse, men var lang ventetid.

jæger justnæs

En neve Lee .36 Conical går i posten i løpet av dagen, de er nok ikke optimale og måler ca. .375 på det største og .365 bak. Mulig de kan entre hylsa og slankes litt i en die eller noe.
Hadde en neve Tokarevkuler men har dessverre skutt dem opp og har ikke blokk. Skal si ifra om jeg kommer over noe annet som kunne passe.
Best når det smeller!

laffa

Tusen takk!, blir spennende å prøve.  Den Buffalo Arms-tanga er midlertidig ikke tilgjengelig. Ikke er den billig heller. 183 daler blir vel nesten 2000 norske før det kan helles bly i den

laffa

laffa

Kulene mottatt, så nå blir det litt forskning. Skytebana mi er dessverre opptatt av Politiet etpar uker framover til skyteeksamen, men skal prøve å få et innsmett

laffa

DogMan

jæger justnæs

Godt at kulene kom fram til sist, beklager litt treghet av forsendelsen.
Håper du får til noe skyting etter hvert, laffa.
Best når det smeller!

Mio

Hei.

Kjøpte en gammel Ideal tang på ebay for 38 S/W. Den er hel unik, du fjerner brukt tennhette, presser hylsa, setter inn ny tennhette, støper riktig kule, presser inn kula og gir riktig krymp. Det eneste jeg synes var litt tungt var utvidelse av hylsemunning. Men helt utrolig med så mange funksjoner i en tang:-)