Spennende Larsen-rifle

Started by Trond, 24. November 2016 kl. 19:49:23

Previous topic - Next topic

jrr50

Kan det vere en av de 8* 42 sheiben eller de litt mere spesielle kaliberene ,
Evnt 360 /8*57 , det e veldig slanke hylser , men de har utvendig rim. Rekner med denne børsa di er laget for hylser med utvendig rim .
men det er konede hylser ikke flaskehals,
Her er bilde av ei slik hylse
360 ,/ 8 *57

Og er vel ca 10,8 mm  nederst rett over rimmen

Ellers leste jeg litt om disse børsene i går og ser de kom i flere kaliber , deriblant til og med ei i16g. ,sto bare gauge , vet ikke om det kan ha vert gauge rifle ,(for messinghylse med rundkule) eller rett og slett hagle.

Her Er den ,det e samme som du la ut først hentet  fra littlegun.be
Denne var altså da ei 16 g etter det jeg leser.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Har du anledning til å ta noen kontrollmål eller kammeravstøpning, Trond - eller finnes det kanskje noen stempler som kan si noe?
Det kan være "alt mulig" vil jeg tro, mest sannsynlig en kravepatron men det hjelper jo ikke meget.
Kan du anslå løps- og riflingsdiameter målt med skyvelær eller blyplugg?
Og se om du kan avgjøre hylsefasong(rett/kon/flaskehals)og lengde ved å se/måle - allerhelst avstøpning eller muligens slå inn en blyplugg hvis det går. Utfrest base- og kravediameter?
Best når det smeller!

Jon

Det blir selvsagt bare gjetninger inntil vi har noe håndfast, en avstøpning.
Kan nevne at man allerede i NJFF's Tidsskrift nr 1 1888 så lanseres der en 8mm patron som jeg er ganske sikker på er en 8x58R. Danskene hadde utviklet patronen men approberte den ikke før i 1889 i Kragen. I Norge ble den approbert til Remington karabin i 1888.

Nevnte annonse 1888

Trond

Jeg er åpen for det meste. Ammunisjon er noe jeg ikke har peiling på, heller ikke hvordan man tar kammeravstøpninger. Jeg hadde planer om å lokke JJ innover i løpet av vinteren, dette er vel sånn omtrentlig hans bord. JJ - kommer du alene, har jeg en dobbelseng til deg. Kommer du sammen med noen, har jeg en dobbelseng til dere...

JanS

Ta av framstokken så vil nok hylsekaliberet være stemplet under løpet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.