Postførerverger

Started by Webley, 29. December 2016 kl. 12:55:36

Previous topic - Next topic

Webley

Hei!

Kongsberg Våpenhistoriske Forening er på jakt etter bilder av merkinger på postførerverge M/1846 produsert ved Kongbserg Våpenfabrikk. Målet er å prøve å finne et system i hvordan disse er merket både når det gjelder serienummer, årstall, filermerker og kronet K. Lengdemål er også interessant da de ser ut til å eksistere med flere klingelengder. Vi har laget en oversikt over de merkingene vi kjenner til så langt på denne siden: Observasjonsoversikt. Oversikten oppdateres fortløpende.

Gi et hint om du kjenner til postførerverger som ikke er ført opp på listen slik at vi får den mest mulig komplett. I følge diverse litteratur skal det være produsert 152 av disse. Ut fra observerte serienummer ser det pr i dag ikke ut som disse 152 er nummerert forløpende.

Merk at det også eksisterer postførerverger produsert i Sverige, Tyskland, Belgia osv. Disse er vi ikke på jakt etter.

Mvh,
Rune

Huntdoc

Jeg går ut fra at dere tok alle nødvendige mål og noterte alle merkinger da jeg viste våpnet på KVF?Om ikke så er,kam dere få observere våpnet på nytt på ett møte,men da må dere si fra.Jeg har den ikke med meg over alt.Vennlig hilsen Jan Pedersen

Trond

Jeg har også nr 21 fra 1848 (eller kanskje det er nr 13 stemplet opp/ned i forhold til årstallet):

Jeg hadde to av disse, men er ikke kar om å finne et bilde hvor nummeret på den andre er tydelig. Men jeg husker at den var laget tidligere enn 1848, men ikke hvor mye...

Webley

Hei Trond!

Vi har disse to på listen fra forrige innsamlingsrunde. Der er nr 13 fra 1848 og nr 1 fra 1854. Det var fint å få fram bildene av dem, så kan vi komplettere beskrivelsen av merkingen på listen.

Mvh,
Rune

Webley

Hei!

Vi skulle gjerne hatt klingemålet på denne. Om du måler det eller tar den med på neste møte, så hadde det vært fint. På førstkommende møte er Postførervergen ett av temaene.

Mvh,
Rune

Webley

Detaljbilde av den nederste fant jeg på et annet forum :)

Tinytim

Jeg har nr. 22 fra 1848, merket med kronet K på høyre hane og klinge, 22 på venstre hane og klinge, 1848 på høyre parerbøyle, og TR på venstre parerbøyle. Klingelengde 35,3 cm.

Webley

Hei!

Tusen takk for opplysningene. Da er listen oppdatert.

Mvh,
Webley