Underhammer

Started by SB, 01. January 2017 kl. 22:50:24

Previous topic - Next topic

SB

En lokal blogg har funnet et gevær de lurer på hva er. Skal være et av flere like som skytterlaget en gang i tiden hadde.
Se likheten med noen av drillingene Larsen bygde med underhammer.
Noen som har kjennskap til disse?
Skal ta litt mål og sjekke nøyere etter merking nær jeg får tilgang til våpenet igjen.
Kaliber ca 8mm tror jeg.

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Trond

Spennende rifle, men neppe en Larsen, dessverre. Underbeslaget på Larsens perkusjonsdrillinger er i prinsippet identisk med dem han brukte på kammerladerne og det var avtrekkerbøylen som var hanefjæren.

Det ovennevnte bilde viser en Larsen, Drammen, perkusjonsdrilling (én avtrekker som avfyrer av samtlige haner som er spent samtidig). De to nedenstående bildene viser øverst en 18 lødig (refusert?) Kongsberg kammerlader bygget om av Larsen samt en 4''' kammerlader som Larsen har produsert fra "scratch". Den sistnevnte sågar med forsøk på sikring!!!

Hans Larsen designet og produserte mye virkelig vakre våpen - etter hvert. Men de fleste av våpnene han lagde i perioden ca 1855-1860 var ikke akkurat vakre.

JanS

Hvis det er norsktprodusert på 1850-60 tallet så bør navnet til børsemakeren finnes på/under løpet. Ser noe på toppen av løpet, men er det bare verktøymerker? Flere norske børsemakere brukte underhammer på flerløpa våpen og vanligvis haner på haglløp øverst og underhammer på rifleløp underst som vist av Trond. Selv har jeg et "over/under" produsert av Andreassen, men her mangler hanemekanismen på haglløpet på grunn av tidligere eier på østlandet hadde levert det for kolbefiksing, men det kom i retur uten mekanismen som hadde blitt rotet bort. Jeg har ikke tidligere sett viste finkalibra rifle. Løpstypen er mye eldre og gjenbrukt med uderhammermekanisme og løpsbandet passer ikke helt inn på rifla for en kjent børsemaker. Kanskje det er av pratiskt betydning for hyppig rensing av løp, men bakre del med liten slitasje tyder heller ikke på det. For meg så minner dette så langt om en svenske som vil bli norsk.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Trond

Litt mer problematisk, det var gjerne forhandlerens navn som eventuelt stod på lås eller pipe på denne tiden, sjeldent produsentens om han da ikke selv solgte den til sluttbruker.

SB

Eier mente det var 12-13 like børser i omløp i skytterlaget. Slekten hans har vært i laget nesten siden starten.
Skal undersøke mer når jeg får tak i han igjen.
Ingen som har sett denne varianten før?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII