Første forsøk - "pan lubing" - mykt fett?

Started by atkleiv, 30. January 2017 kl. 20:24:01

Previous topic - Next topic

atkleiv

Som sagt, første forsøk på "pan lubing" cal. 358 kuler til svartkruttskyting i 38. special patroner. Smeltet bivoks og Delfiafett 50/50 i gryte med bittegrann olivenolje, helte det utover kuler på brett, og lot det tørke. Men fettet virker for mykt og vil ikke sitte i krymperillen. Noen tips for å få det til bedre?

Øyvind F.

Prøv med litt lanolin i fettet. Mange tror at lanolinen har mirakelsmøreegenskaper, men egentlig er stoffets fremste egenskap at den kleber fettet bedre til kula. Du trenger ikke store mengder.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

atkleiv

Takk for svar. Hvor mye Lanolin til feks 250g/250g bivoks/Delfiafett?

Er det forresten et poeng å forvarme kulene i ovn før fetting? Mener jeg leste om det på nettet et sted.

Øyvind F.

Tja, prøv med en teskje, eventuelt 25–50 gram. Det skal ikke så mye til. Om det blir for lite bare tilsetter du mer.

Forvarming av kulene kan sikkert være greit dersom det er kaldt der du arbeider. Jeg regner med at forvarmingen skal forhindre at kalde kuler gjør at kulefettet stivner før det får fylt ut rillene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Nygaard

Ca. 60:40 etter vekt med bivoks:rapsolje + 5% lanolin har gitt gode resultater hos meg. Smører ålreit og sitter godt på kulene.

nevS

Bruk favorittfettet ditt med litt lanolin i som Øyvind nevner,
når jeg holdt på med dette satt jeg ut alt i kulda etter at fettet var tømt i forma, litt for at jeg var utålmodig men mest for å bli ferdig samme kveld.

bare husk å ikke sette kulene for tett så går det bra,
det finnes timesvis med pan lubing videoer på jutuben.

Lykke til, pan lube er løsningen for å få fylt smørerillene godt.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.