Gammel 12mm kuletang.

Started by kimyr, 05. February 2017 kl. 23:02:00

Previous topic - Next topic

kimyr

Fant en litt spesiell kuletang her om dagen.Den hadde ingen "klipper" og hadde et hull ut fra kulespissen.Kalibret ser ut til å være 12mm og tanga har ingen stempler eller merker noe sted.Er det noen der ute som kan ha noen forklaring på hva slaks tang dette er? Og om det er noe som mangler på den?

Cap'n Redneck

Det burde vært en "sprøekutter-plate" hengslet til tanga, slik det er på moderne tenger.
Hullet i fronten er for å sette inn en løs plugg slik at det kan støpes hulspiss-kuler.

Jeg har en ganske lik tang, men til kaliber .450 Express.  På denne manglet den løse pluggen, men jeg improviserte en av en messingskrue...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

kimyr

Takk for svar:-) Mulig det er en hullspiss kuletang, men da er den vel en ombygging for hullspiss var vel en forholdsvis ny patent er det ikke? Skal lage en tapp jeg også og prøvestøpe:-)  Det jeg heller ikke sjønner er hvor klipperen skal festes? Ingen hull eller tapp noe sted. Var borti noen kuler som hadde en messingknapp innslått i spissen? Er ikke sikker på hvor gamle disse er men kansje det kan være noe slikt? Fant tanga i en gammel Smie der jeg letet lenge i håp finne det som kansje mangler på tanga men uten resultat desverre:-(

kimyr

Fant noen kuler med innstøpt eller innpresset messingknapp i spissen.Er det noen som vet noe om disse ?

Jon

Angående kuler med kobber eller messing innlagt i tuppen så finnes der flere typer. Engelskmennene brukte ei tom kopp copperpiont i ei kort kule. Kulene fikk da et stort trykk inni koppen og den eksploderte og gula gikk i splint.
Der var en nordmann som het Krefting som lage en litt lengre kule med en massiv messing bolt som var konisk nederst i 1880årene, denne fikk en mye mer kontrollert ekspansjon. Så sent som i 1919 hadde Frantz Rosenberg med en Kreftingkule i en test av ulike riflekuler i hovedsak moderne mantlede. Det må vel være en stor annerkjennelse av denne kula.

Jeg har en del som er skrevet om dette, se eks. under som viser kulene jeg nevner. Lett å forstå at de engelske gikk i splint, særlig på korte hold

kimyr

Takk for svar ! Dette var spennende lesning ! Lurte litt på om denne kuletanga kunne ha vært beregnet til noe slikt? Hvis en sette svakt konisk liten tapp som går inn i spissen på kula og slår inn en messing eller kobbertapp i hullet i kula ? To av kulene på bilde er nok pressede men den vesle kula i midten er tydelig støpt i tang.