Fengpannekrutt

Started by reldor, 19. February 2017 kl. 10:17:37

Previous topic - Next topic

reldor

Leser i siste Muskedunderen at fengpannekruttet må etter nye regler
oppbevares i plastbeholder.

Jeg har søkt litt på nettet men finner ikke slike flasker noe sted.
Jeg finner plast kruttflasker men ikke plastflasker til pannekrutt.

Noen som vet om slike?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

kjberg

Dette står det ingen ting om i MLAICs reglement.
Paragraf 3.5 percussion caps and priming powder
Mulig NSUs president har nyere opplysninger.

laffa

Dette har vært skrevet om i Muskedunderen i nr 3/16, nr 4/16 og nå altså i nr 1/17, så det skulle være rimelig godt kjent blant medlemmene i NSU

laffa

reldor

Ja jeg fant ikke noe om det i MLAIC reglementet jeg heller men det er kanskje en
forsinkelse mellom delegatmøtet og oppdatering av regelverket?

Det er jo uansett en grei regel , mindre skade/fare med plastrør beholder
enn med messingrør..
Jeg må kanskje lage selv..

R.

kjberg

Kan lese ut fra det Laffa skriver om, at det er styret i NSU som har bestemt at det skal være plast flasker. MLAIC sier bare none metall.
Hva med statisk elektrisitet i en del plast.

reldor

Jeg har søkt på nettet og det er kun (hvis jeg forstår rett) plast med innstøpt halvledere som er antistatisk.
Jeg har ikke funnet noe som er fornuftig å bruke ennå.

NSU kommer kanskje med en løsning?

R

Oddvar

MLAIC er litt trege med oppdatteringer. Det ble bestemt på møte der at fengpannekrutt skal ikke oppbevares i beholder som stål/messing/bein som før. Du kan ha en liten plastflaske eller ha det i posjoner...Det kommer nok mere opplysninger om dette senere. Men, bare ikke ha det oppbevart som før på stevne. Personlig har jeg gått over til en liten gammel oljeflaske av plast til jeg finner noe annet. Det gjør jeg sikkert når jeg kommer på EM i Spania i høst. Oddvar:-)

kjberg

Hei igjen.
Tenkte litt på flaskene som kruttet blir solgt i.
Mulig det ikke er noe problem med plast.
En del av røra jeg har til ladninger blir jo så statiske at kruttet henger oppover på
kantene. Jeg har stort sett gått over til glass nå.
Man må jo stole på at de som har bestemt at plast skal brukes har peiling.
Men at horn som i all tid har vært brukt som oppbevaring av krutt for jegere og skyttere skal være forbudt er mere enn jeg kan forstå.

jrr50

Vil  ikke lade rørene som selges på butikken til øyvind funke greit ,jeg har ikke hatt trøbbel med statisk med dem til nå , og jeg bruker kun 3f (fffg) for ladninger og 4 f for fengkrutt , så det burde vist hvis det ,skjedde men ikke opplevd det hittil , ,men da har jeg dem i medfølgende plast bokser hele tiden ,vet ikke om det  kan spille inn litt her.
, de er gjerne litt vriene og dosere fengkrutt fra ,det fengkruttet jeg bruker er (4f  ,ordentlig fint ) , og har en tendens og pakke seg litt og dermed komme i litt store doser på et rør uten kork .
og med 13 ladninger og 13 fengpanne krutt rør blir det gjerne litt mye , men skulle gjerne ha fått noen med litt gode konstruktør evner til og laga et plast lokk til disse som det kan doseres og tømmes lettere i panna fra ,
Men for min del må jeg si det samme skjønner ikke hvorfor horn , blir forbudt , stål ,/metall gennerelt kan jeg delvis skjønne men horn nei , dog er det vel ikke mitt bord og bestemme  og er det bestemt må en finne gode lovlige løsninger iallefall,
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

reldor

> og med 13 ladninger og 13 fengpanne krutt rør blir det gjerne litt mye , men skulle gjerne ha fått noen med litt gode konstruktør evner til og laga et plast lokk til disse som det kan doseres og tømmes lettere i panna fra ,
>

Det er faktisk en god ide , å lage en kork til reagensrørene med doseringsventil.
Ventilen kan jo være i metall.

En ide er å sette en slik ventil i lokket til et rør,
https://www.trackofthewolf.com/Categories/PartDetail.aspx/73/1/PV-1
dette er den minste ventilen de har også en som gir 3 grain krutt.

R.

jrr50

Takk for tipset, skal bestilles , i nermeste fremtid , for det 4 f kruttet ,pakker seg og da har det er tendens komme alt som er i  glasset eller  ikke noe, , det er ikke så stor stas ,søl og griseri , og måtte avbryte for og fylle på fengkrutt er jo den store skrekken så få det i passe doser /( 3 gr er akkurat passe ,synes jeg ) da er det jo plass til flere 13 skudds serier i et av de store iallefall ,  .:-) :-) ::-)
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

kjberg

Hei igjen!
Jeg har bare laga en tut med litt mindre hull i som passer i røret med fengkrutt, bytter da bare ut med lokket når jeg skal skyte.
Denne tuten er laget i hvit pomm og tilpasset glasset.
Lurt å ikke ha noe metall i det hele tatt. To minutter i en dreiebenk.

kjberg

Glemte en ting.
Kan kjøpe en litt stor sprøyte på apoteket da er tuten ferdig, bare lage lokk i andre enden.

Justme

Jeg smeller meg innpå litt sjøl også Tracken og mange andre har noe som heter speedloader.  Jeg har lagt inn en skumgummibit i mellom hovedladning og fengkrutt. Og selvsagt er det kork i begge ender. se eksempel
 søk på SPEED-MB-50-C i  trackofthewolf.
Et rør to arbeidsoppgaver. Helt genialt.
Lykke tel kara. dettagårbraaldiværn :knegge:
I live the life i love, and I love the life i live.

kjberg

Har prøvd de røra.
De jeg hadde var lokka hengslet, helt ubrukelig etter mitt vett.

laffa

Løsninga til jrr50 er ikke dum, må prøves. Ellers er det vel ikke bestemt at det absolutt må være plast, så primeflaske av horn vil jeg håpe kan bli tillatt. Det er vel metall som er banned. Her er måten jeg har benyttet i det siste: sugerør av papir til smoothies, disse fåes i 6-8 og 10mm, klippes i fire, og limes sammen i den ene enden. Bruker klesklyper til å holde sammen til limet har tørket. Den andre enden holder det å klemme sammen og brette. Bretten holder, og ingenting slipper ut. Når de skal brukes, er det bare å brette ut og trykke på stedet bretten var, og det åpner seg til et rør igjen. Veldig enkel å bruke

laffa

reldor

Mange gode løsninger , her er min som jeg skal prøve.

Holdes fast i røret med o-ring.
Lagd av POM og litt messing.

R.

jæger justnæs

Den ble flott, reldor :-)
Ser gjerne sånne på markedet eller i butikken til Øyvind.
Best når det smeller!

jrr50

Glimrende løsning dette , og iallefall i den utførelsen der og ser vakkert som vanlig når det er du som gjør dette , (fare for det blir forsøkt kopiert:-)  )  men ennå bedre hvis som Jæger Justnes sier at de dukker opp enten på markedet eller i butikken , da er her iallefall en potensiell kunde.
For dette ser ut og kunne fungere helt topp.
Med beste hilsen JRR50.

reldor

Det er bare å slå seg løs med kopiering;-)

R.