Krutt til kanon - hvor kjøpe?

Started by abrakadabri, 15. April 2007 kl. 15:53:19

Previous topic - Next topic

abrakadabri

Hei.

Lurte på om noen av Dere her inne vet dette:

Hvor kan en få kjøpt kanon-krutt til mindre kanoner?

Takker for svar :-)

Sunnhordalendingen

Ta deg en ferietur til Danmark i sommer, der fikk jeg kjøpe akkurat det kruttet jeg hadde lyst på, det var ingen som spurte om.........:-D

Øyvind F.

> Ta deg en ferietur til Danmark i sommer, der fikk jeg kjøpe akkurat det
> kruttet jeg hadde lyst på, det var ingen som spurte om.........:-D

Spurte om hva da?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

> Ta deg en ferietur til Danmark i sommer, der fikk jeg kjøpe akkurat det
> kruttet jeg hadde lyst på, det var ingen som spurte om.........:-D

Huff!
Sånne svar er tåpelig.
abrakadabri:Skal du kjøpe krutt må du være medlem av en klubb som driver med svartkruttskyting og selv eie et våpen som må ha et sådan krutt. I tilleg må du ha oppevaringstilatelse fra det lokale brannvesen og kjøpetilatelse fra lokalt politi. Du kann også være registrert skytebas men det krever de samme tilatelsene fra myndighetene.
Kjøp i utlandet er ikke lov.

Sunnhordalendingen

Hei Karer.

Unnskylder et noe ufullstendig svar.

Hadde med meg hele rukkelet av papirer, ervervs, oppbevaringstillatelse, samt importtillatelse, men dette ble altså ikke forlangt fremvist.

Det er som du forstår nødvendig med alle disse tillatelsene ved kjøp av sortkrudt i utlandet, dog trenger du ikke importtillatelsen ved kjøp i Norge, dog er det vel fremdeles ingen som selger dette offisielt i Norge ?

Mvh

KNO3

> abrakadabri:Skal du kjøpe krutt må du være medlem av en klubb som
> driver med svartkruttskyting og selv eie et våpen som må ha et sådan
> krutt.

Er du sikker på at dette er korrekt ?
Jeg har en svartkrutthagle fra 1884 som jeg vil skyte leirduer med. Jeg kan naturlig nok vanskelig dokumentere det, og er ikke kjent med at hagleskyting på bane skulle kreve noen medlemstilknytning utover jegerregisteret (om det).

(Eierskapet er desverre en løgn, men det er lov å drømme)

chiefen

Det virkelig interesante er hvor får en kjøpt krutt i Norge om en ikke bor på det sentrale Østlandet?

runastav

Hei.
Du som trenger svartkrutt til din kanon, og alle vi andre som trenger krutt.
legg press på myndighetene i dette tilfellet DIREKTORATET FOR SAMFUNNSSIKKERHET OG BEREDSKAP (DSB)
Ring ikke send meil, telf 33 41 25 00 og vær saklig og forklar situasjonen.
DSB stoppet neppe svartkruttsalget til oss sportskyttere på grunn av noen handlet i utlandet, nei har vel mere med og være best i EØS klassen.
det skader heller ikke og ta en telf. til POLIIDIREKTORATET, og ja jeg har ringt opp til flere ganger selv så kom igjenn og legg press på rett plass.
mvh.
Runar

KNO3

> Det virkelig interesante er hvor får en kjøpt krutt i Norge om en ikke bor
> på det sentrale Østlandet?

Det tviler jeg på, da ville fler hevet seg på tiltaket som er nevnt i en annen tråd her der man fikk tilbud om å kjøpe fra en sentral importør som ville prøve å distribuere til distriktene jevnlig. Jeg forstod det som om det falt i fisk siden ingen var interesert.

Det som er interesant er om det er lovlig å skyte med sine antikke våpen uten å tvinges inn i en halvkriminell klubb. Der jeg bor blir du politianmeldt hvis du melder deg ut av klubben. Det er jo litt surt siden jeg ikke har registreringspliktige våpen. Prøv å forklar det til politimannen som står med en anmeldelse fra pistolklubben som sier at du er ulovlig våpeneier.

chiefen

Du får kjøpt Pyrodex med "vanlig" våpenkort eller jegeravgiftskort.

chiefen

> Det som er interesant er om det er lovlig å skyte med sine antikke våpen
> uten å tvinges inn i en halvkriminell klubb. Der jeg bor blir du
> politianmeldt hvis du melder deg ut av klubben. Det er jo litt surt siden
> jeg ikke har registreringspliktige våpen. Prøv å forklar det til
> politimannen som står med en anmeldelse fra pistolklubben som sier at du
> er ulovlig våpeneier.

Jeg forslår at du printer ut våpenloven og personregisterloven med forskrifter og overleverer styret, de er på fryktelig tynn is med en slik paksis.

KNO3

> Jeg forslår at du printer ut våpenloven og personregisterloven med
> forskrifter og overleverer styret, de er på fryktelig tynn is med en slik
> paksis.

Neppe tynnere enn at det holder at det lokale politiet syns det er lurt, ikke alle i politiet anser norsk lov som rettesnor. Har aldri hørt at Apenes faktisk har tatt tak i noe slikt. Når det gjelder svartkruttsubstitutter blir det ikke riktig det samme. Derfor lurte jeg på om politiet faktisk krever våpenlisens og klubbmedlemskap siden jeg kan ha legitimt behov uten noen av delene. (la oss anta at oppbevaringen er godkjent)

Tilbake til tråden:
Det er vel Winge våpen i Moss og Våpen Søilen i Bergen som sist er sett med svartkrutt etter hva jeg forstår. Hør om de kan skaffe, så tar du en prat med nærmeste entrepenør som bedriver sprengning. Kan hende det er mulig å få til en ordning, men det blir nok offselig dyrt for noen kilo om man ikke kan slå seg sammen med noen.

krutnarr

>
> Er du sikker på at dette er korrekt ?
> Jeg har en svartkrutthagle fra 1884 som jeg vil skyte leirduer med.
 Det er jo mye mann vil;-)
> (Eierskapet er desverre en løgn, men det er lov å drømme)

Her skilles det på å samle eldre våpen og på å bruke eldre våpen.
En samler har ikke anledning til å drive skyting med våpnene sine uten å være medlem av NSU som igjenn fører til at mann må være medlem av en klubb som er medlem i NSU.(blamt annet for å få kjøpe krutt) Tungvint? Ja kansje, men sånn er det nå og det vil det sikkert fortsette å være.
NSU jobber iherdig(selv om noen kverulanter mener noe annet)med å få til avtaler på salg og distribusjon av svartkrutt. Målet må være å stå sammen om dette og håpe på at en dag er det mulig å handle krutt over det ganske land.
Pr.i dag er det gjort avtaler på import, men distribusjon er ikke avklart.
Følg med på http://home.no.net/nsu1/index.php

KNO3

> En samler har ikke anledning til å drive skyting med våpnene sine uten å
> være medlem av NSU som igjenn fører til at mann må være medlem av en klubb
> som er medlem i NSU.(blamt annet for å få kjøpe krutt

Men det er ikke snakk om å være samler. En samler er en som samler registreringspliktige våpen. Jeg er registrert jeger med lovlig uregistrert, lisensfri hagle.

Forskriften sier:
"For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrert hagle er det nok at innehaveren kan fremvise våpenkort på andre våpen, eller gyldig jegerregisterkort."

Ammunisjonen til hagla mi slumper til å være svartkrutt. Så spørsmålet er om politiet har som vanlig praksis å se bort fra forskriften ?

Beklager at jeg kverner på dette som er litt på siden av tråden, men jeg har offseleg lyst på en flintlås, men jeg er skytter, ikke interiørdesigner. Så det er uaktuellt å kjøpe et våpen jeg ikke får bruke. Dessuten syns jeg at det er viktig at det som står på dette forumet er korrekt siden det er her man søker informasjon om svart krutt og vakre våpen. :-D

Øyvind F.

Svartkrutt er per i dag ikke definert som ammunisjon. Alle som har ervervstillatelse fra politiet og oppbevaringstillatelse fra brannvesenet kan kjøpe krutt. Såvidt jeg vet er det ikke nødvendig å være medlem av klubb som har svartkruttskyting på programmet for å skyte et skudd i ny og ne med svartkrutt. Jegeravgiftskort skal holde.

Kjøp i utlandet er lovlig, men du må har importtillatelse fra DSB.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Dette blei jo morro.
Det er tydelig å merke at det er mange meninger ute å går. Pr. i dag er det ikke lik praksis over hele landet og det er vell en av sakene som NSU jobber med å få til. Uansett så er vi visst enige om at for å få kjøpt svartkrutt så må oppbevaring og kjøpstilatelse være i boks. Da er det jo bare å ordne med det så skal alt være greit.
Håper alle som trenger krutt uansett medlemskap i klubb eller ikke får det som de vil, så kan vi skyte å kose oss med det vi liker best.
Lykke til! :skudd: