Hjelp til identifisering av Krutthorn.

Started by FrankWS, 01. March 2017 kl. 14:57:50

Previous topic - Next topic

FrankWS

Noen som har informasjon om dette krutthornet? Norsk? Eventuelt ja hvor fra i Norge? sivilt eller militært? Lengden er 20 cm ,bredden er 10 cm i bunnen, tverrmålet er 2,5 cm

JanS

Norskt sivilt krutthorn og vanligvis benevnt Gudbrandsdalhorn, men fjærbelastningstypen  ble kopiert over hele landet på slutten av 1700-tallet selv om hvert område har sin type som finnes på bygde- og regionsmuseene for videre studier for de spesielt interesserte.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

FrankWS

FrankWS

Er det noen som har info om dette krutthornet da? Hva er hullet i bunnen til? Dette krutthornet har samme størrelse som det andre jeg lurte på.

Jon

Har også et stort krutthorn med flat bakside og samme patent ventil som det innledningsvis på tråden. Er dette norsk?

JanS

Bunnhullet er for påfylling av krutt og jeg har ikke sett denne type påfyllingshull tidligere. Jons større horn ser "masseprodusert" ut med flatformet bakside og dreid bunn og kan være engelsk militært som har blitt sivilisert til jaktkrutthorn.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Cap'n Redneck

Ang. bunnhullet: Er det forbindelse via dette hullet til innsiden av hornet?
Hvis ikke ville jeg antatt at hullet er for å oppbevare enten rømmenål eller et kruttmål...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

FrankWS

Nei det er ikke forbindelse med hullet i bunnen å innvendig krutthorn. Tenkte i utgangspunktet jeg også at det var der for oppbevaring av noe. Har et nytt et som jeg lurer på. Det er laget av tre. Noen som vet noe om dette da?

Cap'n Redneck

Treflaska minner i størrelse om en fengkruttflaske.
Det ser ut til å være 2 små ekstra hull i toppa, er disse gjennomgående?
Jeg tenker i så fall at det har vært en snor der til kombinert sikring av toppa og bæring av flaska.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......