Kulevalg svensk M1815

Started by Buvoll, 02. March 2017 kl. 17:51:37

Previous topic - Next topic

Buvoll

Har en Svensk M1815 .75 som jeg skal kjøpe en rundkuletang til:

Tar med glede imot alle tips jeg kan få som kan hjelpe meg på vei til å kjøpe den rette kuletangen.

Vurderer disse tre tengene:

- LEE .690"
- Lyman .715"
- Lyman .735"

Bigger is always better ?

-AB

Edit: Endret trådtittel til noe som beskrev emnet bedre. Redaktøren

The Dane

Jeff Tanner i UK laver rundkugle tænger på mål.
Så får du den helt rette størrelse der passer i din bøsse.

http://www.jt-bullet-moulds.co.uk/moulds.html

Buvoll

Hvor mye mindre bør kulen være enn løpet ? tenker å bruke papirpatroner.

-AB

jæger justnæs

En 'ren' 1815 skal vel være litt mindre enn .750? Dreier det seg om en reparasjonsmuskett så kan det stemme bedre. Heller ørlite grann liten kule og tykk lapp er min anbefaling om løpet er litt rufsete men alt med måte.
Har du mulighet til å måle litt nøyere og få noen kuler å prøveskyte med av folk som bor i nærheten?

Edit: Ser at du skrev om at du ville bruke papirpatroner mens jeg holdt på med mitt innlegg. Her har jeg liten erfaring men du har jo anledning til å justere en del med papirtykkelse og antall runder. Men uansett ville jeg begynt med å fastslå boringsdiameteren.
Best når det smeller!

Buvoll

Er ny til sporten så har begrenset kunnskap, men regner sterkt med at dette er en rep.muskett.

Måler løpet i munningen til 20,2-20,3mm

jæger justnæs

Da er du nærmere .800, er det målt med skyvelær?
Kjekt å holde seg til en måleenhet, desimale tommer er fint til vårt bruk synes jeg.

I riktig gamle dager var kula relativt liten og papirpatronen gikk lett ned, derfor var ladningen relativt stor for å kompensere for gasslekkasje. Skal du skyte presisjon så bør nok kula være større og vikles med papir til henimot boringsdiameter.
Du får høre hva papirpatronskytterne anbefaler, de dukker nok opp :-)
Best når det smeller!

Buvoll

Måler ca .798" med digitalt skyvelær.

Tenker mest på papirpatroner da det er det mest autentiske ?

-AB

kjberg

På svensk 1815 er vel kalibret 18,55 mm. vi har stort sett brukt .690 kuler.
Bruker selv 17,6 mm fra Hunters i Køben.

Cap'n Redneck

Det Nordenfjeldske Grenader Compagnie i Trondheim bruker LEE .690" rundkuler til sine papirpatroner, som lades i Pedersoli Brown Bess-musketter kal. .75.

Papirpatroner er autentiske, men presisjonen står slett ikke i forhold til alt arbeidet med å rulle dem....

Fordelen med LEE-tengene er at de er lette å støpe kuler med, og koster bare omtrent en tredjedel av prisen for en ståltang...

Når løpet ditt måler .798" trekker du fra 2 ganger tykkelsen på den tøylappen (patch'en) som legges rundt kula; resultatet er egnet kulediameter.

For eksempel:  .798"
             - .020" (2 x .010")
             = .778"

"Storskytterne" her i området bruker tøylapper klippet ut av gamle dongeribukser til sine .75 kaliber musketter.  Jeg har ikke tykkelsen på dongeristoffet i hodet...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Buvoll

Har bestilt en .752 tang fra Jeff Tanner.  Han skulle ha 600,- for tang med håndtak inkl frakt.

Papiret jeg tenker å bruke til hylsene er 0,06mm tykt så 3 eller fire ganger rundt kula passer vel sånn ca?

Buvoll

.798" løp

.0025" papir x 6 (3lag papir) = .015"

.798" - .015" = .783"

Så når jeg har bestilt en tang på .752" har jeg  .031 ekstra plass i løpet ?  Er det kanskje litt mye ?

jrr50

Du vil få mye bedre presisjon, og tetting mellom løpsvegg og kule med fettet bommulspatch, eller dongeri lapp,
Men det må være noe som tåler varme og ikke brenner hull i ,
papiret vil nok ikke gi så mye tetting og følge kula så langt gjennom løpet ,enn  annet akkurat i det  den lades så den ligger i ro til man avfyrer ,godt nedtil ladningen , for det er svert viktig at kula ikke kan flytte seg frem. Fra og ligge godt nedtil kruttet før avfyring, da kan man i verste tilfelle sprenge løpet ,
og det er noe svartkrutt skyttere er og må være svært nøye med at ikke kula kan trille frem eller forflytte seg fra ladningen,det er nesten dømt til og gå galt. (Svartkrutt er svært hurtig og det vil bli en enorm trykk oppbygging som plutselig stopper når den treffer kula, hvis det er rom mellom, nesten som ei hagle med snø eller gjørme i løpet , det går dårlig)

det med papir som patch ,eller papirviklete kuler er nesten en kunst , og det er avlange kuler ,
som blir papir viklet og det er ikke bare ,bare og få til og funke,  
men de gamle papir patronene med rundkule(eller buck and ball) noen hagl og ei større kule)
, var mest for hurtig ladning da er kula og kruttet i hånda , beggedeler når en lader , så en slipper først hente frem krutt, så kule , så for og få en hurtigere men ikke mer presis lading , og det papiret (voksingen var mest for og beskytte kruttet mot fukt i papiret ,selv om det gjerne gir ørlite smøring) ,men det var var nesten bare for og støtte kula i bunn av løpet mot krutttladningen
 ,tviler på det vil hjelpe stort på presisjon, da må nok fettlapp som dekker kula godt , og først slipper etter den har forlatt løpet gi bedre resultat.

Kan absolutt anbefalle og lese øyvind aine artikler om bla dette , og mye annet her er mye og lære , du finner dem i artikkel arkivet her inne, er en som handler om dette, artikkeln hetter :
Glattløpet muskett og papirpatron
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Så en .778" kule med en .010" fettlapp vil være et bedre alternativ?

jrr50

Ja det mener jeg så absolutt ,for presisjonen sin del iallefall, kula og fettet patch som fyller godt mellom løp og kule, gjerne dongeri ,(det er tettvevd bommul som er godt egnet)
Artikkelen jeg nevnte er en god oppskrift og burde gjerne vert lest før du setter igang , som et godt råd. For det er veldig grundig og godt beskrvet av admin og "høvdingen" her på svartkrutt.net .Øyvind , og er lærerike artikler , sjekk på mnyen ned på hovedsiden i artikkel arkiv , og ,det som gjelder den for deg heter:Glattløpet muskett og papirpatron
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Detskal jeg absolutt lese(:

jrr50

Finner den under :munnlading
Med beste hilsen JRR50.

Buvoll

Fant den, håper å få kloa i et eksemplar av den nye boka som kommer ut.

Blir det riktig om jeg bruker en .010" fettlapp med en .778" kule når løpet er .798" ?

jrr50

Ja  sett utfra at det er slett innvendig ,men det er ikke altid de er , det kan være trangere parti, ville sjekket dette med noe mykere først, for setter en først fast en kule , (spesielt uten eller med tørr patch sitter de djevelsk godt)
Så sjekk at den lar seg dytte helt i bunn og se det jevnt er det greit, jo tettere mellom løpsvegg og kule , jo bedre , såfremt du klarer og dytte kula helt ned på toppen av ladningen , og huslåk den må alltid helt nedpå , dunk godt et par ganger med ladestokken og påse den faktisk er helt nedpå for og være sikker, at du ikke sprenger løpet ditt,

Og vær obs at etter noen skudd legger det seg slam og krutt rester så det vil bygge seg opp og gå tregere for hvert skudd , så ha en pussestokk klar og reingjør imellom skuddene , og merk av på stokken hvor mye den stikker ut med kula helt nedpå , så da vet du for ettertid du er helt nedpå, bare nesten r rett og slett farlig , den må HELT nedpå ladningen .
Med beste hilsen JRR50.

jrr50

Beklager  all korrigering og rettingen jeg har en ipad med en sinnsyk ordliste som ikke lar seg slå av , det er bare og beklage
Med beste hilsen JRR50.

Buvoll

Så hvis jeg bestiller en .768" ( ca .015 fettlapp)  kuletang så kan jeg ta med kulene på banen og en av gutta som vet hva de driver med kan sikkert hjelpe meg med å finne en fettlapp som passer ?