Identifisering av eldre hagle

Started by Detroit, 03. March 2017 kl. 10:05:50

Previous topic - Next topic

Detroit

Hei, har plukket frem en gammel hagle vi har hatt på gården siden 1800 tallet.
Sist gang den var i bruk var sikkert på 30-tallet en gang.
Den ble gjemt bort under krigen, etter krigen kom her mer moderne våpen så den kom aldri i bruk igjen.

Jeg husker at farfaren min sa han mente på at den en gang i tiden var konvertert fra rifle til hagle. Men dette er litt usikkert. Den ble i hvert fall brukt til rypejakt for ca. 100 år siden.
Løpet er ikke glattboret innvendig. Diameter i løpet er 14mm, kammeret 18mm.
Eller vet jeg lite om våpenet.

Har søkt mye frem og tilbake, men klarer ikke å finne noe info om den. Jeg finner heller ingen merkinger av noe slag på den. Det er litt overflaterust rundt om, så det er mulig det er skjult under det. Har ikke plukket av skjeftet for å se under.

Mekaniskem virker slik at man sveiver løpet frem, slik at man kommer til kammeret.

Legger ved bilder.

jrr50

For en flott sak , dette er ikke noe man ser hver dag , gratulerer med flott klenodie ,

Men det var noen som brukte denne patenten , nå vet jeg ikke om dennne din er av det merket , men jeg sikter ti franske :Darne.
Men det var vel mest dobbelløpere , men fra medio på 1800 til slutten en gang ble de laget , et par bilder av noen :Darne hagler. Følger.

Men de ble visst laget liknende i england også men der vet jeg ikke merkets,eller merkenes  navn .
Men her er en engelsk med sliding barrel og i pin fire faktisk :

Ellers var det også noen amerikanske ,civil war carbiner og rifler  . Av de bakladete perkusjon og tidlige patron ,børsene som også hadde denne sliding barrel patenten , :sharps /hankins .bla.

Men dette var nå bare for og si litt rindt patenten uten at det hjelper deg med identifikasjon på børsa ,desverre.

Men er spent om noen her inne sitter med mere info ,og vet mere om eksakt denne din for den var veldig intresant , en flott gammel ,patent ,
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

G.Larson

Hva finnes av stempler og merkinger på våpenet? Mulighet for skarpe bilder av disse?
Ståle B.

Detroit

Jeg finner ikke noe form for merking eller skrift på våpenet.

Har som sagt ikke plukket av skjeftet enda for å evt. se under der.

laffa

Kan det være noe som er laget av en lokal smed av tilgjengelige deler + noe egenproduksjon? Den sveiva ser jo mistenkelig "kammerlader" ut

laffa

JanS

Er gården langs svenskegrensen i Trøndelag eller østlandsbygdene? Grunnen til spørsmålet er kolberyggavslutning, mangel på merking og at børsa ellers ser svensk ut tross hevarmen, som også svensker har. Avtrekkerbøyle ser mer hjemmesmidd ut i forhold til resten av geværet. Avtrekkeren ser klumpen ut i forhold til resten. Låskassen viser at det ikke er noen bygdetulling som er opphavsmann og svenskene har rike tradisjoner som flinke våpensmeder.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Detroit

Holder til på kysten av Møre og Romsdal.

Her i området var det mye folk på 1800-tallet som reiste til USA for å jobbe, og evt. kom tilbake senere. Da hadde de ofte med seg våpen i bagasjen.

Men våpenet kan også selfølgelig være noe som kom fra en våpensmed i Sverige.
Begynner nesten å tro på noe sånn "hjemmelaget", har googlet på eldre amerikanse og europeiske våpen men finner ikke noe som ligner på denne.

Det er i hvert fall bra arbeide som er gjort, for mekanisken er tight og fin selv i dag.

Browning08

Jeg kan ikke finne noe lignende i Thierbach sin bok eller i andre jeg har sjekket. Siden hevarmen ligner skrekkelig på en Kammerlader eller for den slags skyld de som ble brukt på Rolling-blokk-mekanismer ser jeg ikke bort fra at dette er et unikt gevær. Som andre har sagt se om du finner noen form for merking, kanskje under pipa? Hele børsa ligner litt på en Harrington Richardson enkeltskuddhagle men det var jo et noe nyere brekkvåpen så det skulle vært unødvendig å lage en slik løsning.. Finn ut så mye som mulig om historien og sjekk gjerne med lokalt historielag om det var noen bygdesmeder eller børsemakere i distriktet den kommer fra.. Jeg har sett de mest utroligste "patenter" fra lokale Petter Smart'er når det gjelder å bygge om gamle våpen...

JanS

Siden løpet ikke glattboret til hagle hvor mange rifler finnes og hvor brede er de og er de paralelle i hele løpets lengde?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.