Muskett - borgerbevæpning ?

Started by Pensjonist, 05. March 2017 kl. 11:12:40

Previous topic - Next topic

Pensjonist

En samler kollega kom innom med en flintlåsbørse som ser ut til å være en borgerbevæpnings utgave. Er det noen som har en ide om hva den er basert på ? (Ref. bilde av kolbekappe, leddik, framre pipebeslag og rørken).

Den korte er en M.1748/99 Eksesersmuskett(uten orginallåsen som er til reparasjon ble avbildet for sammenligningens skyld.

Trond

Leddiklokket og rommet under har jeg aldri sett på en slik før. Er den riflet eller glattløpt?

Det er sideblikket og rørknene som er enklest å tidsbestemme ut fra, ta med bilder av disse og det er kanskje mulig å komme med et nogenlunde riktig svar. Jeg kan foreløpig bare si at den sannsynligvis er fra før 1750-60 i originalutgave og at det er het usannsynlig at det er et borgerbevæpningsgevær. Disse er i perkusjon fra 1860.

Pensjonist

Sidebeslag og avtrekkerbøyle er som på M. 1748. De to fremste rørkner er ikke profilert.

Trond

For å begynne fra den andre enden - da siste forandring antagelig ble utført. Den har en 'ny' stokk, antagelig fra perioden 1760-1799 - om dette ble gjort militært, hvilket jeg finner sannsynlig. Leddiken kan være noe en sivililist/bruker/samler person har begått, så jeg ser bort fra denne nå.

Jeg har en M1769 artillerikarabin. Kan dette være et forsøk på å erstatte en slik på en rimelig måte ved rett og slett kappe ned en gammel muskett? Etter at vi hadde fått leveringene av M1774, var det nok infanterimusketter av 'moderne' type i den norske hær...

Noen knallgod teori har jeg dessverre ikke, men det ble gjort mye for å løse behov uten å bruke mer penger enn absolutt høyst nødvendig i hæren på 1700-tallet.

Ta kontakt med rustmester Gjermund Fjell på Forsvarsmuseet og send bildene til ham. Han har utrolig god oversikt over hva museumet har av våpen og, om de har noe tilsvarende, kan han finne opplysningene de har notert på det.

JanS

Muskettens sideblikk har 3 skruer og er dermed M/1750 eller M/1755. Sistnevntes er 17cm langt. Hvor langt er sideblikket? F5 speilmonogrammerket på løpet finnes i merkekatalogen 1960 som no. 34 og tidfestes til ca 1755. SIH (S+H) på løpet finnes i merkekatalogen som no. 1888 t.o.m 1893 som dekker perioden 1745 til 1755 og finnes på infanterigeværer og pistoler fra perioden 1745-1755. Så originalmusketten må dermed kalles 1755 før sivilisering/jaktifisering. Forandringsmodeller med flintlås til eksersergevær M/1799 ble bare foretatt på M/1748 og M/1750 av de tre tidligste modellene 1748-1755. Form av nevnte 2 ytterste rørken og "nye kolbekappe/gulfarge med små nye skruer bekymrer meg. Leddiken med messing passer ikke inn i kolbekappen og er fra gammel jaktmodifisering. Så musketten viser 3 historier og den siste "nye" er fra våre dagers "våpensmeder".
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Pensjonist

Trond og JanS,

Takk for tilbakemeldinger.