Ukjent jegerrifle. Noen som vet?

Started by krutnarr, 13. March 2017 kl. 19:34:49

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Bytta til meg ei jegerrifle i dag med svampet rifla løp. Den er kun merket med et stempel oppe på løpet.
Her er noen bilder. Setter pris på opplysninger :-)

Trond

Den kan minne litt om en russisk jegerrifle fra Thule M1807, men ikke nok til at det er en slik. Dette er nok noe som neppe har vært brukt på våre breddegrader.

Lien

Merkekatalogen sier Carlsbad sent 1600 tall

krutnarr

Hei.
Det var spennende og veldig tidlig?
Kan du muligens sende et bilde av den siden i merkekatalogen? Hadde vært veldig gøy å se :-D
krutnarr@krutnarr.no
mobil. 48272860

Lien

På side 636 og 637 finner du de her

Jeg har desverre ikke bind 1 av støckel så jeg vet ikke hva det står av ekstra info der

krutnarr

Dette var knallbra Lien. Det er sikkert noen andre med bind 1 her som kan fylle på litt mere.
Det må vell bety at ivertfall løpet er Carlsbad, Tyskland. Det ser ut som om det er en del eldre en resten.

Trond:
> Dette er nok noe som neppe har vært brukt på våre breddegrader.

Hvor den er brukt er vell muligens litt vanskelig å si ;-) men den er sivil så da kan den ha blitt bestilt til "hvor som helst" eller?

Pensjonist

Her har du side 49 i Støckel vol 1.

krutnarr

Takk Pensjonist.
Ser ut til at stempelet på løpet tilhører en Hans Breiten Felter fra Carlsbad rundt 1665-1670. Det var moro :clap:

krutnarr

Da er neste stempel funnet ;-)
Innsiden av låseblikket er merket med noe som ligner på PSK
Hvem/hva er dette?

Kaliberet er målt til ca: .600 Riflene er runde i bunn.

Lien

Finner ikke tilsvarende merke i katalogen, men det nærmeste jeg kommer er et stempel med forholdsvis like bokstaver, men med en form for plante under, dette menes å tilhøre en børsemakerfamilie i suhl med navn klett. Mulig det kan ha blitt brukt en forenklet versjon av dette stempelet på innsiden av låser. Om noen kan sjekke bind 1 side 62 og side 152-155 så er det kanskje mulig å finne ut om det stemmer

krutnarr

> Finner ikke tilsvarende merke i katalogen, men det nærmeste jeg kommer er et stempel med forholdsvis like bokstaver, men med en form for plante under, dette menes å tilhøre en børsemakerfamilie i suhl med navn klett. Mulig det kan ha blitt brukt en forenklet versjon av dette stempelet på innsiden av låser. Om noen kan sjekke bind 1 side 62 og side 152-155 så er det kanskje mulig å finne ut om det stemmer

Takker Lien.
Det er jo et skudd i lufta, men bly i lufta gir mulighet for fugl uansett ;-)
Ser at jeg må få meg bindene til Støckel. Det får vente til jeg vinner i lotto. Bøkene koster skjorta :nerd:
Gøy om noen finner ut mere. Det er ivertfall på dette forumet som ekspertisen sitter :-D
Håper på å få rifla skyteklar så marskonken kan skytes med den :hagle:

Pensjonist

hei,

Rent umiddelbart finner jeg intet om dette stempel i Støckel I&II

Tinytim

Kan være Paul Sigmund Klett, ca 1636-1663 i Salzburg. En av mange børsemakere i Klett slekten.
Tidsrommet stemmer vel sånn noenlunde med merket på løpet.

krutnarr

> Kan være Paul Sigmund Klett, ca 1636-1663 i Salzburg. En av mange børsemakere i Klett slekten.
> Tidsrommet stemmer vel sånn noenlunde med merket på løpet.

Takk for god hjelp alle sammen. :-)
PSK kan jo godt være Paul Sigmund Klett. Både årstall og bokstaver stemmer. Om så er riktig så er dette levninger fra en riktig så god bøssemaker. Han har flere hjullåser /rifler bak seg som ennå finnes. Et kjapt søk på nettet viste noen av de. :-D

Geir

Utrolig flott rifle krutnarr,ikke misunnelig i det hele tatt:-D
Tidligere kjent som kruttlappen2

JanS

Sett fra munningen tilhører løpet stokken som har bredere basis og andre vinkler enn løpet?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

jæger justnæs

Gratulerer med godt gammelt jern, krutnarr :-)
Angående stokk så kan det jo godt tenkes at det er den andre eller tredje stokken i pipas levetid. Det var gode på gjenbruk i gamle dager ;-)
Best når det smeller!

Kammerherren

Ja dette var ei snasen rifle krutnarr, gratulerer! Moro med så gammel pipe i så god stand!
Kammerherren

krutnarr

Takker.
Løpet er virkelig fint for alderen. At det er "signert" er jo heller ingen ulempe.
Stokken er sef. av nyere dato/ til annen rifle. Løpet fyller ikke ut  fortreet helt,men den er fast og solid. Ny nippel er montert. Skyting neste :-D

krutnarr

!