Hva har vi her, og hva kan det lages av det

Started by laffa, 28. March 2017 kl. 18:55:12

Previous topic - Next topic

laffa

Hagla hadde ødelagt pipe pga rust. Pipa ble derfor kappet i kammeret og gjort ikke skytbar. Det finnes ikke merkinger på børsa, så jeg aner ikke hva slags merke det er. Har en annen  rollingblokkhagle, kinakopi av ukjent merke, men kassa virker litt smekrere på den. Cal er 12 på begge. Har noen viten om hva slags merke dette kan være, og ikke minst, hva kan jeg lage av den som kan brukes innen svartkruttskyting?Langhold, jakt, kaliber osv?

laffa

BEN74

nevS

Hva du har er jo åpenbart.
jeg ville nok ha sett på større kalibre framfor å velge noe enkelt for langhold.

Paradox er en av de tingene som detter ned i hodet, da kan du skyte hagl og Big five i den.

Jeg har ikke sett at noen i det hele tatt har bygget opp en paradox rifle de siste årene og
vi må ikke glemme den kulturhistoriske verdien av disse våpnene litt på grunn av at de enten var riflet i trangboringen eller hele veien, som sistnevnte vil du også antagelig få brukandes presisjon på 100 meter.

Ettersom at det er en haglekasse så vil mulighetene være mange, bruksområde i dagens skytter/jegersamfunn blir Jarmann i konkurranse og rådyr med "slug" med rifling ytterst eller som konkurranse/jakt børse på 100 meter med full riflet pipe.

Nevs
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

laffa

Har tenkt litt på det samme ang grovt kaliber, men er det noen som leverer riflede pipeemner i f.eks 12 eller 20 da?

laffa

SB

Hør med Olav Nisi. Vet han rifler piper.
Mulig han kan sette opp benken for større kaliber.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

kjberg

Hei laffa!
Ganske så sikkert at du har en Husqvarna hagle kasse der.
Har en slik en selv, bolter og alt er det samme. Ingen nr. eller merkinger på denne heller. Det står Husqvarnas merke på kammer delen av løpet rett fremfor kassa, mulig det er der på din også.

nevS

> Har tenkt litt på det samme ang grovt kaliber, men er det noen som leverer riflede pipeemner i f.eks 12 eller 20 da?
>
>   laffa

Runar ?? eller Her
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

perk71

Har selv bygd 2 rifler i kaliber 50-90 Sharps. Men begge er bygd på 8x58 rd låskasser.
De skal være litt solidere en standar låskasser, men tror ikke det er noe problem.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

jrr50

de selger riflede hagle piper hos brownells ,til ikke for gærn pris.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

sotlur

Hvorfor ikke smelle inn ei pipe i 375?
Da kan du kamre for 38-55 win. Opprinnelig svartkruttpatron.
Er et stykke inn i samme prosjekt selv, og har faktisk brotsj liggende.