Hva slags raring er dette?

Started by Gudmund, 14. April 2017 kl. 7:31:12

Previous topic - Next topic

Gudmund

Hei. Denne tassen har hengt på laderommet  siden 80 tallet. Før det hang den på loftet. Nå i det senere har jeg tenkt litt på hva det kan være. Fars tante, som er 93 forteller at da de var små hang den på loftet og den så like ens ut som i dag. Tippoldefaren min skal ha fortalt ungene at den var med i slaen på vinteren når de kjørte. Jeg har tenkt litt på om det opprinnelig har vært en hagle.

Den er 45 cm fra munning til enden av kolben. løpet er 22 cm med en diameter innvendig på 19,1mm. Den har ingen merkinger noen steder. Splinten som holder beslaget under løpet er smidd på en gammeldags måte og har samme alderspreg som resten.  Den er ganske grovt konstruert men solid. Merker og hakk i løp og stokk bærer preg av at den ikke har liggi i en skuff hele livet.

Er det noen som har synspunkter så er jeg veldig glad for det. Om et par uker skal jeg poste litt om gamle engelske hagler.

festus

Umiddelbart tenker jeg selvskudd til bjørn, grevling eller lignende. Kortet ned for å passe i selvskuddskasse.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

bubo

Pinfirehagle omgjort til munnladning?
Muligens med enslags screwgrip-åpner originalt,som er byttet ut med en diger bolt..
Er løpet kanskje tettet i kammer-enden?

Gudmund

Jeg har også vært inne på den tanken og den gir litt mening. Løpet kan være tettet i "kammerenden", men det kan også være originalt. En av mine rimelige  allemanshagler fra 1820-1840 har en lik glipe mellom løp og kolben. Selv om den er en orginal munnlader, er tettingen i bakkant av løpet utført på en like lite forseggjort måte som på denne her.

Beslaget som går under avtrekker bøylen og bakover, går helt til enden av stokken og passer litt dårlig med en lengre stokk. Men det har ikke vært verre en at smeden har løsnet beslaget, formet stokken og formet beslaget på nytt.

Så har vi bruksområdet.  Den er tung, den er grov og den er ikke spesielt pen. Noen har tydeligvis brukt en del tid på å lage den. Og den funker. Som han før skrev, så nevnte han selvskuddskasser. Dette hadde jeg ikke tenkt på, men jakt har stått veldig sterkt her og rovdyr var et stort problem i disse områdene.

Jeg vet ikke hva folket synes, men den har en viss sjarm :)