Larsen-Winterros

Started by rogwill, 03. April 2017 kl. 12:07:14

Previous topic - Next topic

rogwill

Noen som har kjennskap til denne type hagle? Det er ikke min som er avbildet dessverre :(

festus

Den har jeg aldri sett maken til, men jeg stusser over nummeret. Det må da være slått inn i etterkant, så slurvete som det er gjort på ei ellers nydelig børse?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Dette er en August L Larsen kreasjon sammen med svensken Winterros. Det er faktisk laget en god del av disse og såvel Forsvarsmuseet som Tøjhusmuseet har hvert sitt eksemplar. Den du viser bilde av, tror jeg er en av de tre Mike i UK har i samlingen sin. Her er alle tre, med forskjellig gravyre/dekor:



August L Larsen er eldstesønnen til Hans Larsen, Drammen og han designet endel virkelig spennende våpen. Han drev også fabrikken i Belgia det meste av tiden den var i drift.Her er et par andre av August Larsens kreasjonger:





Den øverste er en fallblokk som antagelig hadde 'tålt hva som helst' av ladning. Denne tror jeg at han designet alene på slutten av 1870--tallet. Den andre ble patentert tidlig på 1880-tallet og ble designet i samarbeide med en annen nordmann - Engh.



Da Larsenfabrikken i Belgia ble stengt, begynte August med sykkelproduksjon og flyttet etterhvert til London. Jeg vet ikke om han designet noen våpen etter 1887.

rogwill

Interessant informasjon å få :-) :-)

Trond

Jeg er interessert i en slik om noen har en til overs...

Trond

Undrenes tid er ikke forbi! Så sent som 27. feb. i år nevnte jeg at jeg var interessert i en Larsen Winterros om noen hadde en til overs, og det var det en som hadde! Han kom innom 28. feb. med den, nevnte en uhyrlig sum, jeg aksepterte, fikk haglen og han dro.

Jeg har vært ute etter en slik i 15-20 år og ble tilbudt en i England for vel ti år siden, men jeg syntes prisen var for stiv og at i England ble det for brysomt. Den var fullgravert og kostet godt under halvparten av det jeg ga for denne som er blottet for gravyre. Jeg har sett bilder av mange av disse, men aldri en uten gravyre, så denne må være 'meget sjelden'.

IMG_3204.JPG

Den er i sannhet et mekanisk mareritt. Det skjer så mye og på så mange steder når man tar ladegrep at jeg foreløpig overhode ikke helt har forstått hva og hvorfor.

IMG_3205.JPG

Her et bilde av låsens høyre side. Jeg vet at den er konstruert av August Larsen og en svenske ved navn Winterros, men kompleksiten går utenpå alt jeg har sett, inklusive en Mauser 712 Shnellfeuer broom handel. Jeg våger ikke å plukke på den i fall jeg ikke får den sammen igjen.

IMG_3206.JPG

Her er hevarmen trukket helt ned. Avtrekkeren følger hevarmen, så det er ingen forbindelse mellom avtrekkeren og resten av børsa i denne stillingen. På motsatt side er det en pil utenpå låskassen. Den eneste funksjonen denne har, er og vise at hevarmen står nede. Good Grief - hva er vitsen?

Fallplaten mot magasinet går parallelt ned, henter ut neste patron, det dukker opp en liten kant på høyre side for at ikke tomhylsen fra forrige skal fall ned og sperre for den nye osv. Tilsynelatende helt genial komplisert! Good Grief! Jeg har bare lekt med den i 6-7 timer, så det er bare toppen av isfjellet som er avslørt!


willer

Gratulerer med spesiell børse ☺️ ser komplisert ut den mekanismen ja må ha vært dyr å produsere