Svensk rytterpistol

Started by TMB, 18. May 2017 kl. 7:21:56

Previous topic - Next topic

TMB

Hei.

Har hatt litt lyst på en rytterpistol som kan brukes, og ikke kun til pynt.
Har kommet over en glattborret svensk rytterpistol anno 1852, modell 1850.
Tilstand ennå uviss. 20mm løp.

Hva er anslått salgsverdi på noe slikt?
De jeg har pratet med så langt har kun antydet at den kun vil samle støv, og ikke ha noe verdi da det finnes utrolig mange, og at de kun er verdt noe i matching par med tilbehørende utstyr.

Hvorfor hadde de foresten en glattborret og en riflet slik pistol utpå 1850?
Kan ikke se at det skulle være fordel å ha en glattborret pistol om den ikke skulle lades med hagl.

Roy-Terje Kjoberg

Verdi bruker være både hips og haps - så det er kanskje noe vrient å gi eksakt svar på. Et internettsøk viser at en som var solgt i 2009 oppnådde pris på 2430,- danske kroner. Det kan muligens være et utgangspunkt for å beregne en pris i dagens norske marked?

At pistolen er glattløpet betyr vel bare at presisjonen ikke er helt på høyde med tilsvarende riflede pistoler og at kuleutvalget kan reduseres? Bruk rundkuler og kos deg med smellen:-)
Mer samler enn skytter.

Cap'n Redneck

Disse "flankørpistolene" ble utlevert i par, hvorav den ene var glattboret og hovedsakelig ment for bruk til hest. Den andre var riflet og med en avtagbar løskolbe, og gav bedre presisjon når kavaleristen/dragonen kjempet til fots og skulle engasjere fienden på litt lengre hold.

Fordelene med en glattløpet pistol er at den var rimeligere å fremstille, raskere å lade, og gav tilfredsstillende presisjon på "litt-over-sabel-rekkevidde".

Også den amerikanske hæren eksperimenterte med løskolber påmontert sine riflede M1855 Springfield .58 kaliber pistoler, og Colt-fabrikken leverte løskolber tilpasset sine 1848 Dragoon, 1851 Navy, 1860 Army og 1873 Buntline-revolvere.

Jeg har skutt med replikaer av Springfield-pistolen, Colt Navy og Colt Army med løskolbe og det er ikke uten grunn at tradisjonelle karabiner tok over markedet.   Hovedproblemene er at du får baksiktet for nært øyet til å få et godt siktebilde, og sammenføyningen mellom pistol/revolver og løskolbe er en svakhet både for presisjonen og for holdbarheten til feltmessig bruk.

Men det ser tøft ut..!  :hagle:
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

TMB

Da blei det handel;)
Om noen har kuletang i rett dimensjon og ønsker å selge noen kuler så hadde det vært topp.
Da jeg ikke kommer til å ha råd til slikt utstyr for ett spontankjøp på trang økonomi på lenge.

Våpenet har periodisk feil, og hammeren står ikke alltid. Regner med at sporet er noe slitt. Men med litt arbeid  skal vi nok få den funksjobabel igjen.

Spreng tegninger på slike våpen gror vel på trær antar jeg... men får vel se når jeg får den.

Vet dere ca ladningene som ble benyttet?

Harald

Hei TMB! Gratulerer med ny pistol. Bengt Lissmark skriver om m/1850 i boka "Svenska Försvarets pistoler och revolvrar 1683-1958". Om ladningen til flankørpistolen skriver Lissmark: "Pistolen laddades med 6 stycken rännkulor vilka vägde 4,12 gram och hade en diameter av 8,91 mm. Krutladdningen vägde 6,63 gram." Mvh Harald.

Øverst: Kaliber 14,85 mm Tappstudsarepistol m/1850 fra Malherbe, Belgia.
Nederst: Kaliber 20 mm Flankörpistol m/1850 fra Carl Gustaf, Eskilstuna.

Roy-Terje Kjoberg

Gratulerer med ny pistol:clap:
Mer samler enn skytter.

TMB

Takk for utfyllende informasjon ang ladning Harald.
Gleder meg til den ankommer, da blir det rett ut på banen for å prøveskyting.
Dette blir mitt første antikke våpen, har kun replika våpen fra før. Men fler skal komme med tiden.

TMB

Her er herligheten.

Noe rust å løp, forsøkte pent med honingsverktøy, men endte bare med masse tilpassing av verktøy og knekt sten.

Litt usikker om jeg skal borre løpet og presse inn en liner slik at pistolen blir funksjonell eller om jeg kun skal investere 35kr i nye stener og hone den opp til glatt finish og holde meg unna grove ladninger.:skudd:

Salutt blir det i allefall ;)